3 094 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Rör märkta S resp R vid pannan?
Jag har nyss upptäckt att alla radiatorer i vårt hus har högre temperatur på returledningen än framledningen. För tre-fyra år sedan fick vi en bergvärmepump monterad och då kopplades framledningen till ett rör märkt S och returen till ett rör märkt R. I samband med att vi monterade nya radiatorer började jag kolla närmare på fram och retur och upptäckte att det måste varit helt fel.
Är det någon som har några idéer om vad S resp R kan tänkas stå för?
Är det någon som har några idéer om vad S resp R kan tänkas stå för?
Hej Är det ni själva som har kopplat radiatorerna?S=stig R=retur.
Redigerat:
De gamla radiatorerna är original från -64. På en del var skillnaden tydlig. På andra fick jag stänga av och sedan slå på för att se i vilken ledning värmen kom först. Det lutar åt att det alltid varit fel. Det kanske inte hade så stor betydelse förr? Kan man vända cirkpumpen i en modern värmepump?
Det kanske inte blir så lyckat, den ska ju även cirkulera vattnet när den gör värme och då vill man ha flödet från "rätt" håll. Det är troligen inga större problem att korsa stig och retur så att du får flödet åt rätt håll. Det fixar en rörmokare lätt.
Ja, det är ju inte akut med den här milda vintern. Radiatorerna är hyfsat varma även om känner att det är skillnad på ett rätt monterat och ett som går "baklänges". Monterade två nya och den ena kopplade jag om så den går rätt innan jag insåg att felet i flödesriktining gällde alla. Jag får passa på att be rörmokaren fixa det när han kommer över i ett annat ärende. Då får jag väl sätta en "klantskallekoppling" på den jag hann ändra. 
Tack!
Tack!
Hej Vad har du för diff mellan fram/retur på b-pumpen.Vad är det för pump.
Hej okej då verkar det som pumpen inte störs så mycket av felkopplat.
Klicka här för att svara