Hej

Jag renoverar just nu mina AGA Thermopanel radiatorer (1 rörs) genom att byta ventilinsatsen och termostaten. På ett element har en rörfirma tidigare monterat MMAs insats och deras MTW termostat. Då Danfoss fått bra betyg tänkte jag köra på deras märke när jag nu byter alla.

Danfoss har en termostat som enligt dem ska vara anpassad för MMA insats och MMA verkar vara de enda som tillverkar insatser till TP radiatorer.

Jag har nu två frågor/problem.

1. Är arbetsintervallet (djupet mellan öppet / stängt) standardiserat på ventiler, eller är detta en del i att välja kompatibla ventiler / termostater? Jag upplever att Danfoss termostaten stänger helt i mitten på dess skala.

2. De gamla ventilerna verkar vara justerbara. Är det vanligt att strypa flödet till radiatorer i ett rörs system i ventilhuset eller görs detta oftast i kopplet? Ventilen jag nu monterar har inte justeringsmöjlighet. (beställt samma ventil som rörfirman satte bakom MTW temostaten) Vad innebär detta? Måste man leta efter en justerbar ventil för att inte ändra flödena i systemet?

Tacksam för input / Markus

Hej Tycker Danfoss termostaterna fungerar bäst(ra 2000 serien)Och dom har en bälg som är fylld med gas(kondensering),Men arbetsintervallen är oftas inte mer än 0.5milimeter när den blir aktiv så temperaturförändringen blir oftas inte mer än ca 2grader men det beror på högt nominelt flöde du kör på.(hur hög framledningstemperatur du kör ut på dina radiatorer).Om man stryper flödet på returen (fast instrypning)så har man inget behov av att använda förinställning på själva ventilhuset utan man kan justera flödet på själva fasta instrypningen.Men finns det förinställning så kan utnyttja den om man inte har möjlighet att justera på fasta returen.

Jo det är just RA2000 jag har.

Jag lyckas inte få fram info i fjärrvärmecentralen vilken framledninstemp jag har. Letar efter detta och får återkomma

Det finns en insexskruv i kopplet men jag är osäker om den är till för justering eller inte. Det trodde inte rörmokaren iaf. Bifogar lite bilder.

• bild-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild.jpg
    Skapa konto
FLT är 50 grader

• Gilla
ChrillaB
  • Laddar…
Hej Det är inte säkert att du behöver justera flödet heller men se till att när du sätter dit termostaten så skruva ut den max så känselkroppen träffar piggen på ventilhuset så att du inte trycker in piggen för långt när du låser den.När du sedan skruvar in termostaten mot läge 0 så ska du inte ha något flöde genom ventilhuset(ta bakkanten på en skruvmejsel och lyssna)Vet inte hur ditt ventilhus ser ut om du har någon förinställning på den.Vet heller inte om du redan har beställt termostater till samtliga radiatorer så mät utvändigt på ventilhuset så du har 28x1,5gänga eller 30x1.5.

Tack för tipset, jag ska kolla detta.

Jo jag har köpt termostater och ventiler. Det verkar som att den ventil som satt sen tidigare går att justera (insidan ser gängad ut, se bild) men de jag köpt inte gör det (se bild). Enligt MMA är denna ventil just för 1-rörs system, det är bara deras variant för 2-rörssystem som går att justera.

Det jag har köpt är:
Danfoss
MMA instats till 1-rörs

Skulle man ha köpt denna istället?
MMA insats till 2-rörs

Jag har kontaktat Purmo och det finns inga reservdelar kvar till så pass gamla radiatorer so man är utlämnad till MMAs ventiler. Vad jag vet så är de det enda som tillverkar utbytesventiler.

• bild-2.jpg
    Skapa konto
  • bild-3.jpg
    Skapa konto
Hej Kör på ettrörs som du ser kan du justera på fasta instrypningen på returen så det ska nog inte vara något problem.Bra att du köpte ventilhus med packboxen för som du ser på den gamla så är piggen (har för mig att den är 8mm i stället för 5mm) så det borde bara vara byta och köra.

Ps:Kom på en sak har du mätt insattsgängan så den m16x1. så det är samma på dom gamla kan vara lite lurigt med dom gamla.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.