Egnahemsägare skrev:
Värmen är dyr och ligger man inte och mekar verkar kanske golvvärme slöseri i ett garagegolv?
Ett garage är inte heller så billigt, och om man ändå inte tänker meka så kanske man klarar sig utan?

MathiasS skrev:
Jag ser många fördelar med golvärme i garaget.

Inte kallt golv när man ligger ner.
Vatten på golvet torkar snabbare
Inga stora radiatorer som tar plats på väggen som man garanterat behöver till annat.¨

Utgår från att vi pratar vattenburet.....
Har varken golvvärme eller problemen...det beror ju på vad man ska ha garaget till.....

Mycket hänger ju på vad du har för värmekälla idag eller om du måste köpa nytt. Går det att välja fritt säger jag bra isolerad platta och golvvärme som håller ca 8 grader.
De gångerna du vill mecka i T-shirt så har man en aerotemper som du brassar på med en stund.

Golvvärmen ger en så otroligt mycket skönare värme anser jag. Enda anledningen att inte välja det är för att spara några kronor som du sedan kommer sitta och ångra dig att du snålade in på när det är färdigbyggt :)

E
Jag inbillar mig att värmen slösas ner i marken från golvet, att spara väggyta är förstås bra.

Golvvärme har en stor inbyggd tröghet eftersom den massiva betongplattan hålls uppvärmd. Golvvärme är därför olämpligt i garaget om du vill kunna reglera temperaturen snabbt. T.ex. låg grundtemperatur som höjs då och vid de tillfällen du ska meka.

Om du vill ha en konstant temperatur i garaget har golvvärme precis de för- och nackdelar de har i bodelen av ditt hus.

E
I huset och gamla garaget har jag bara vattenburna väggradiatorer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.