Hej,

Jag funderar på om det är någon vits att installera någon form av frånluftsvärmeaggregat?

Idag består ventilationen av en mekanisk fläkt (pax kanalfläkt 125) med frånluftsdon i badrum och på toaletten.

Värmesystemet vi har idag är en Thermia jordvärmepump och vattenburen golvvärme, totalt ca 120 kvm uppvärmd yta.

Ska jag ha ett separat luft/luft-system, eller att använda frånluftsvärmen till att värma golvvärmeslingorna direkt? Finns nått annat alternativ?

Då min jordvärmepump är effektiv och värmekostnaderna relativt låga så känns det onödigt att smälla på med det mest avancerade systemet, hoppas att det går att göra en smart och enkel lösning.

Någon som har erfarenheter eller idéer kring att kombinera jordvärme/golvvärme med frånluftsvärme så dela gärna med er av detta!

Mvh
Robert

Det är inte ekonomiskt med återvinning av värme kopplad till VP om man har en rätt dimensionerad VP. Vill man återvinna värmen i luften kan man i stället installera en FTX även det blir ekonomiskt tveksamt MEN det ger en markant höjning av luftkomfort/luftkvalitet. Så mitt råd är FTX typ Heru 100

Kanske inte fel heller? Ogillade själv tanken på att byta varmluft varannan timma så det blev en FLM dockad till Nibe 1235.

Skulle idag valt en flvp istället? Släpper folk verkligen ut 20-gradig varmluft rätt ut? Nån vvx borde det väl vara?

"värdet" på den energi man kan återvinna ur frånluften är inte så stor det ligger på en 2 - 3 000 kWh per år. Har man ett FTX aggregat får man ju dessutom en "standardhöjning" som kanske är lite svår att värdera i pengar.

Elmont, har du nån bra referens på de siffrorna, eller nån site man kan läsa mer?

Mina siffror kommer från min egen anläggning och det är en ventilations tekniker som räknat. Jag kan tack vare VVX ha en bergvärmepump med ca 2 kW lägre effekt än jag skulle behövt om jag bara ventilerat ut all varmluft. "Vinsten" är ungefär den samma som om jag skulle ha återvinning som värmer brine i VP. Har man en frånlufts VP kan man återvinna betydligt mer men det är inte bara luftens energiinnehål som man då utnyttja utan även energin i luftens vatten/ånga som frigör mycket energi i fasomvandlingen

harry73
jag har en nibe fighter 360 och den har en effekt på 0,6kW (och ger ca 1,8kW uteffekt?)
Så genom att använda min nibe sparar jag 1,2 kWh per timme jämfört med eluppvärmning (men ingenting jämfört med jordvärme)
det finns 8760 timmar i ett år, så maxbesparing är ca 10 000 kWh om flp jobbar 100%.
Själv tror jag att min pump jobbar mer än 50% men mindre än 75%, så anta 60%. Då besparar jag ca 6000kWh per år. Men det är som sagt jämfört med eluppvärmning.
Din jordvärmepump är minst lika effektiv som en FLP, så jämfört med den besparar du ingenting, så länge elpatronen inte hjälper till

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.