M
Memnok: [citat] Håller med och det är ju just här det svåra ligger, att definiera på ett sådant sätt att det blir rimligt både i teorin och praktiken. [citat] Ahh nu trillade slanten ner. Låter som ett vettigt sätt att resonera. [citat] Håller helt med. Tycker att det är intressant att jämför teori med praktik. Alltid lär man sig något nytt och får lite bättre känsla för saker och
122 svar · 43,2k läst
·
D09
D09: fick iordning på det nu =D Rörisen hade enligt leverantören växlat på fördelarna, inkommande var rödmärkt o utgående blåmärkt. Så jag växlade på dom 2, funkade iofs inte efter det heller men efter att ha pillat på allt som gick o pilla på så skruvade jag lite på behållaren med flödesmätaren o då öppnade sig fördelaren *ler stort* Nu har jag värme överallt he he
3 svar · 1,8k läst
V
vandame: Hej! Har dragit in ett insatsrör i murstocken till vardagsrummet, i en kanal som går ned till källaren. Kan jag låta det vara öppet hela vägen ner så man kan tömma sot nerifrån eller ska man fylla upp/bygga igen dit man går in med kaminröret??
0 svar · 526 läst
Jonas_Olofsson
Jonas_Olofsson: Varför blir det slaggprodukter i skorstenen? Sotaren säger samma sak varje gång han varit här, "jätterent och fint i skorstenen"
47 svar · 15,5k läst
C
Chinpo: Hoj! Direktverkande hus + Luftvärmepump (115kvm, enplanshus) Ska byta ut några gamla bimetalls element så jag slipper "knäppningen" samt att termostaten verkar vara lite skum. Jag har fallit för Wösab Digi-line men då jag söker runt så hittar jag inte några recensioner på dom. Så är det någon som har Digi-line som element och kan berätta om dom är nöjda? Om ni även har den
0 svar · 2,6k läst
P
pyerdarn: lite omysigt i pannrummet men :P men de blir väll giftig gas av kolet farsan pratade på dä. kombis som vill ha i sin albin panna under natten ist för att fylla pannan och stänga igen draget blir mycke gojja i murstocken
2 svar · 1,0k läst
M
Mill3r: Gjorde det i mitten av vår, men så sant som du frågar, de kanske är dags igen. Tack för ditt förslag! EDIT: Eftersom filterlampan inte lyste (lyser rött), så misstänkte jag inte det. Dock så började den lysa nu efter, går den att nollställa på något vis?
2 svar · 1,4k läst
B
Blank1: Tack för svaret, Ska undersöka detta. / Peter
2 svar · 967 läst
P
pyerdarn: hej tänkte fråga om det är någon mer som har en tb mini som är anpassad för typ diom 20hundra osv med lilla luckan för olja det jag funderar på är om de skulle gå och sätta i flam vakt får göra hål i brännarkroppen med rör typ ecotec men boxen är jag osäker på :P
0 svar · 1,1k läst
B
Bichonen: Jag vet att jag svarar i en gammal tråd... men tänkte att någon annan kan ha användning av mitt svar. Dra av inställningsratten som sitter på kåpan under beredaren. Den kan sitta hårt så bänd lätt med hjälp av en mejsel. Skruva av kåpan men var försiktig om du inte har slagit av strömmen för där finns en massa kablar som kan ge dig stötar. Mitt under... så sitter det en rund
2 svar · 5,1k läst
nino
nino: om du är orllig så fråga någon som håller på med inst av värmepumpar om du får köpa några dunkar med glykolblandning som dom tappat från gamla system (dom är säkert glada att bli av med lite
6 svar · 1,2k läst
nino
nino: Det jag tänkte på var typ en sån som Forbo länkade till. Min tanke var ju att bara förvärma vattnet 10-20grader och toppa med pannan och ta vara på strålningsvärmen från pannan.
4 svar · 797 läst
Taxen
Taxen: Är det sådana här du har? http://www.lenhovdaradiatorfabrik.se/display_sub.asp?apid=10 Går att klicka till höger på Information och Värmeavgivning (exel)
1 svar · 1,9k läst
nino
nino: Hej Står i startgroparna för renovering / nybygge av lgh. Ska dra nytt värmesystem i den delen, det är ca 15m dit, ska förläggas i bef. platta där vi har ett sågat spår. Från fjärrvärmecentral till bortre ändan av huset är det ca 25m. Matningen ska serva ca 160kvm lgh, 2st lgh, vanliga element. Vilken dim. på rör/slang ska jag välja? hade tänkt att dra matningen till ett
0 svar · 650 läst
S
smurfen72: Du kan ju altid montera en liten elberedare närmare tappstället så får du mer vv samt slipper vänta det kostar inte många kronor per år om man matar beredaren med redan varmt vatten från vp.
2 svar · 3,9k läst
F
frinken: Så, jag har fyra rum med el-golvvärme i kåken. Fnv har jag en Devireg 120 och tre Ebeco (modell okänd), samtliga analoga. Funderade först på att ersätta samtliga med en och samma digital dosa, typ den som Classe säljer billigt. Efter en del tid framför dotan hittade jag dock ett system som kopplar ihop samtliga till en och samma "central" som verkar intressant, hursomhelst så är
0 svar · 1,2k läst
F
frinken: Alright, nu funkar allt tipptopp. Kändes onekligen lite mysko att koppla in trädgårdsslangen i burken mennu tickar allt på som det skall.
22 svar · 25,8k läst
J
johano: Har en sån som kärvar och beter sig illa, trots uppsmörjning och igångjoggande och skulle vilja byta ut den, men jag lyckas inte hitta någonstans att köpa. Nån som vet något ställe eller någon helt utbytbar komponent från annan tillverkare? Tack på förhand! /Johan
0 svar · 2,0k läst
Pompe1997
Pompe1997: En shuntstyrning e nog det enda jag saknar. Ska köpa en sån. Tack!
5 svar · 2,1k läst
P
pozz2: en månad från gjutning eller fogning?
3 svar · 2,5k läst
A
Avemo: Det brukar vara en del teorier om detta. Jag kan inte få det till annat än att skillnaden är liten om den finns. Ser man till hela systemet hus och kamin så är det i båda fallen samma temperatur på luften som kommer in. Frågan är om en varmare tilluft in i kaminen automatiskt leder till lika mycket varmare rökgaser. Jag betvivlar detta starkt. Om det stämmer blir det ingen skillnad i
16 svar · 8,6k läst
I
Ivenblixt: [citat] Hehe, ok då, PUMPEN :P
28 svar · 10,5k läst
·
C
CarolaLoof: Det finns ingen display på denna panna. Endast rattar och lysande lampor. Ja, jag vet att det låter amatörmässigt och det är det. Men efter mycket skruvande och annat så kom vi nog på att det var cirkulationspumpen som arbetade lite för effektivt. Framledsvattnet hann inte kylas ned tills det var åter till pannan. Åtminstone så tror vi det. Vi skruvade lite på lutningen och nu är
2 svar · 1,8k läst
D
dacolonel: Liten återkoppling om någon var intresserad. Nu när det har blivit kallare och pumpen värmer mer tycker jag konvektorn fungerar som den ska. Att vattnet kallnade tidigare måste ha berott på att fläkten på fullt drag drog ur all energi i det ljumna vattnet. Jag har nu ställt in fläkten på mellanläge och när vattnet är mycket hetare reglerar fläkttermostaten som den ska. Att
14 svar · 10,2k läst
H
Hasse12: Ok tack för hjälpen
3 svar · 1,4k läst
H
3 svar · 1,4k läst
A
Avbytaren: är det någon som köpt plåten från blocket som kan säga om det är någon skillnad på den plåten och kanske jämfört med plåten som finns på rinkabyrör
21 svar · 36,1k läst
pelpet
pelpet: Jag tyckte luft/luft verkade tveksam tills jag började räkna på det.. Har just köpt ett hus med fjärrvärme och braskamin, Om jag räknar på följande priser per kWh och testresultaten för en Panasonic HE9KKE Fjärrvärme 0,77 kr El 1,15 kr Ved, kluven blandved 0,43 kr så får jag följande COP-tal och värmekostnader vid olika utetemperaturer. Utetemp COP Kr/kWh 7 5,4 0,21 kr 2 3,4 0,34
25 svar · 7,0k läst
phl
phl: Blev en Copa kompaktradiator C33 50x140 eftersom jag sprang på en ny sådan billigt på utförsäljning. Passade även på att montera en trimventil på returen för att kunna labba lite.
6 svar · 2,1k läst
C
cecar33: Hej om du skickar en ritning på ditt hus till LK eller någon annan golvvärme producent med en förfrågan om hur man lämpligast förlägger systemet så får du en ritning och troligtvis även en stycklista på ingående delar för ett komplett system.Det brukar inte vara något problem med det utan ren service dom bistår med.
1 svar · 702 läst
T
tuut: ok ingen fara med överhettning då ?
8 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.