Jag har en gammal vedspis av märket Thermia verket nr 312 /Arvika/.
Min fråga är: Överst på spisen finns det 2 olika reglage. Ena reglaget har beteckning S & P , det andra har S & Ö. Vad står dessa beteckningar för och vad har de för funktioner? Jag har ännu inte använt spisen , så jag vill veta hur dessa fungerar innan jag börjar elda i den.
Tack för hjälpen
Johnny

Har inte haft just en thermia vedspis men det är vanligt på äldre vedspisar med ett spjäll för utgående rökgaser och ett där röken kan gå en genväg ut i skorstenen så det blir lättare att få eld

Stämmer bra .En vedspis av äldre snitt får mer ses som en nostalgisak som inte borde användas annat än i yttersta nödfall eller om man nödvändigtvis måste göra slut på överflödig ved. Trots spjället kan det bli nödvändigt att elda ett tidningspapper i sotluckan ,för att få upp draget ,när man inte eldat på ett tag

Varför ska man inte elda i en gammal vedspis?

Reglagen är nog lättare att gissa funktionen på om du tar en bild och lägger upp. S & Ö tror jag betyder Stängd och Öppen. Troligen är det rökgasspjället. Det finns inte så många funktioner på en vedspis. Det andra kan vara en skakrost eller tilluftspjäll till exempel.

Erik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.