Hejsan.
Vi har tröttnat på skyhöga elräkningar och bestämt oss för att installera ett vattenburet system som vi ska värma med vedpanna.
Har miljoner frågor som jag hoppades kunna kasta ut på detta forum. Är amatör på området men har väl lite koll på hur det fungerar i stort och vilka komponenter som ingår.
Såhär bor vi iaf: Bostadshus 1,5 plan på 154kvm, + isolerat garage på 68kvm.
Jag hade tänkt göra ett pannrum av ett vidbyggt förråd på 10kvm.
Mina frågor är:
1. Bör man beräkna vilken effekt på panna man ska köpa, eller ska man satsa på den som ger mest? har kikat lite på en CTC 40kW från rinkaby rör. Kom gärna med förslag på bra vedpannor.
2. Hur stor bör ackvolymen vara? Beräknar man den från effekten på pannan?
3. Finns det några stora nackdelar med PEX mellan radiatorerna och ev hela värmesystemet, jämfört med koppar? (förutom att man kan smälta plasten om vattnet blir för varmt av nån anledning)
4. Finns det nån anledning att sätta radiatorerna i serie? Har tänkt sätta dom parallellt.
5. Hur ansluter man kulvertrören in i ett garage med gjuten platta. Måste man bila genom golvet eller drar man genom väggen?

Lite funderingar jag har just nu. Tacksam för alla svar och tips.
Väntar i dagsläget bara på lånelöfte från banken sen tänkte jag beställa hem alla radiatorer och PEX rör och börja installera. Sen får rörmokarn ansluta allt. Det törs jag inte göra själv.

1, Sälv kört med både vedolux 30 och nibes vedex 3000 och båda är likvärdiga och har fungerat utan problem. Dom ligger runt 35kW
2. Beror på hur myvket du vill elda men minst 1500 liter men ska du värma garaget också så bprde du ha dubblet så mycket. Vi har 1500 liter man hade jag haft mer plats så hade jag köpt 1500 liter till.
3. Vattnet smälter inte pex. Och det är mycket billigare. Vet inte om någon nackdel.
4. Du menar ettrörssytem eller tvårörsystem. Kör du ettrörsystem så blir ju det sista elementet mycket kallare än det första.
5.Bila genom golvet skulle jag gjort men det går ju att köra över mark men det blir mycket större förluster.

Tackar så mycket för svaren.
Lite fler frågor:
1. Vad bör man ha för rördimension på hela systemet? Hade tänkt mig Wirsbos PEX 22mm som "stamledning" och 15mm ned till alla element. Kan det vara nåt?
2. Vad bör man ha för dimension på kulvertrören? Dom är ju så jäkla dyra. Behöver dra ca 7m under mark. Har tänkt mig Wirsbo Ecoflex 32+32mm.
3. Hur sjutton får man in en panna som väger 470kg in i pannrummet. Känns som man skulle ha tänkt på det innan och byggt upp pannhuset kring pannan :( men lite för sent nu.

Tacksam för svar.

1. Dom dimensionerna är nog standard så det blir bra.
2. Tror inte du behöver större men har ingen erfarenhet på kulvert.
3. Vi rullade vår på järnrör.

1. Stam 22mm låter ju bra, om nu inte den ska värma garaget med då kan 28 vara bra..

2. Om din stam ska vara 22mm, varför ha en kulvert som är grövre? 28mm om du ska mata garaget med..

3. min vedpanna vägde 720kg och rullade in den på järnrör, gick galant. Men en källartrapp hade man kunnat glömma..

Jag har en tank på 4m3 till mitt hus på 160m2 1½ plan och det fungerar fint.
Vad gäller panna så är det ju en djungel och alla har sina favoriter..

Tänkte bara att man måste ha lite grövre för att kompensera värmeförlusten i kulverten.

En annan fråga: Spelar det egentligen någon roll hur man placerar ackarna? Jag har mer plats i garaget än i pannrummet i kåken. Tänkte mig nåt sånt här: 1,5m3 i garaget och ca 0,5m3 i huset. Eller är det väldigt viktigt att ha ackarna så nära pannan som möjligt?

Kan dela med mig av mina tankar.

Storlek av tankar bestäms av husets energiförbrukning, de skall hålla för minst ett dygn i 10 - 15 minus ute, gärna mer. Hade jag satt in nytt och haft plats så hade det blivit ca 5 kubik. men rådet till dig är minst 2 kubik i alla fall, gärna mer.

Jag hade köpt en oisolerad tank och isolerat själv, med riktigt mycket isolering.

När man bestämt val av tank kan man bestämma vilken panna man vill ha, och då skall man fråga sig hur länge man vill / kan elda varje dag, jag tycker att pannan skall kunna ladda tanken med dygnsbehovet på 4 - 6 timmars eldning...

Och tipset på att använda järnrör att rulla in pannan på är riktigt bra!

Val av element mm kan jag egentligen inget om.
Men hade jag gjort allt helt nytt hade jag funderat på om jag vill ha lika varmt i hela huset, om jag vill kunna sänka värmen i en del, i ditt fall vill du nog inte ha full värme i garaget?

Jag har en sådan här http://www.billigtvvs.se/produkter/256/152/shuntautomatik-thermomatic-cbj i huset med en innomhusgivare som styr värmen i hela huset, funkar riktigt bra. Hade jag gjort nytt hade jag gjort en slinga till varje del av huset och en shuntautomatik till varje slinga. I ditt fall kanske en i garaget, en på våning två och en på våning ett, eventuellt egen slinga i sovrum om man vill ha det lite svalare där...

Sen om detta är bäste sättet vet jag inte,men det skulle nog funka smidigt tror jag. Men det finns kanske bättre sätt...

Nu har man fått en hel del kött på benen. Mycket tack vare många tips och kommentarer från denna sida. Tackar så hjärtligt. Har bestämt mig för en stor acktank på 3-4 m3. Antingen en focus panna på 40kw eller en extuna på 55kw. En liten fundering på kostnader. Vad har ni gett för era pannor och installationer mm. Jag har fått en offert på en extuna 55kw med 4m3 acktank måttbeställd och med alla tillbehör, 10m kulvert och installation samt 17 element med rördragning och allt för ca 200kkr. Är det ett skäligt pris?
Hade tänkt installerat elementen själv och gjort mycket jobb men kanske inte är värt om man får allt gjort för det priset?

Mitt gick på 90.000 för en vedolux 30 och två av värmbaronens 750 liters tankar, en med vvb i. Alla kopplingar och exp kärl, pumpar med mera i detta pris. Jobbet gjorde jag själv på semestern.

Efter många turer hit och dit har jag (nog) bestämt mig för VB vedolux 37 med 3st 750l tankar. Verkar som man aldrig kommer kunna bestämma sig om man velar. Det finns ju så många åsikter om alla pannor och system. Valet av tre mindre tankar kom av att jag slipper bygga om pannrummet då ist för om jag hade försökt få in en 4m3 stor tank. Vedoluxen väljer för att den verkar så otroligt lättsotad och användarvänlig. Vi har 154 + 68m2 att värma och att få lägga i 1 - 2ggr om dagen gör oss inget. Framtiden får utvisa om det är ett bra val. Tack iaf allihop för alla synpunkter och tips!!!

Hur många kr billigare blir det än Extunas offert? Det är inte så att du är dumsnål nu??

Värmebaronen är inte billig. Särskilt inte om man tar deras aqualux tankar också, dom är nämligen några tusen dyrare än tankar från rinkaby. Däremot ska dom vara extremt välisolerad. Vi tog deras tankar enbart för att vi behövde tankar med låg höjd. Men dom funkar ju bra och vedoluxen är lättsotat. Dock gillade jag vår förra nibe vedex 300 bättre att elda i.

Vedolux37... Allt går att sälja med mördande reklam..

ichgary skrev:
Vedolux37... Allt går att sälja med mördande reklam..
Vad menar du med det?
Vedolux 37 är en bra panna.

verkningsgrad på 86% skriver de väl inte så stort i reklamen...?
Inte så mycket att skryta med, roligare att skriva att den e lättsotad

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.