Hej,
Har i tidigare inlägg skrivit om min väldigt höga värmeförbrukning, 32.000 kWh för ett hus på 120 m2 i varma Malmö. Har fokuserat helt på isoleringen av huset men aldrig tittat på själva fjärrvvärmeanläggningen.

Har nu skrivit upp varje dag vad mätaren står på, och märkte till min förvåning att anläggningen drar c:a 1000 W utan att någon värme används. Mätte även under fem dagar då jag var bortrest och hade stängt av värmen helt. Då hade den dragit 22 kWh per dygn. Det blir ju över 7000 kWh per år som bara går till ingenting!

Är det fel på mätaren, eller kan det vara så illa? Anläggningen är från 70-talet.

Det är helt klart fel på mätaren. Se till att få den kollad och begär sedan tillbaka pengarna som överdebiterats.

Vet inte vad jag skall tro!

En del värme går besvisligen åt eftersom mycket av rördragningarna in och ut från värmeväxlaren är helt oisolerade. Själva värmeväxlaren är inte heller överdrivet isolerad (lite glasull), och det är ganska varmt i det rummet. Jag betalar väl för temperaturskillnaden på ingående och utgående fjärrvärmevatten (har dålig koll på hur det mäts!)

Det kan vara så jävligt att 1000 W går åt pga av undermålig konstruktion. I så fall måste jag skaffa ny värmeväxlare snarast. Har ringt EON och de vill ha 34.000 kr för värmeväxlare + installation.

Antar att en modern växlare inte förbrukar något alls i "stilla läge"?

Krilleman
Har du inget värmebehov och om du inte spolar varmvatten ska ju kostnaden vara 0:-

Det kan ju vara fel på mätaren, men det kan ju även vara att du har flöde genom din växlare på fjärrvärmesidan för att den är sliten! Eller kanske att din växlare är gjord med "varmhållning" vem vet? Konstigare saker än så har jag sett på flera platser i VVS:ens underbara värld!

Men en standard villaväxlare kostar INTE 34,000:-
Alfa Lavals Mini Eco har ett grundpris hos Dahl på 23,550:- plus moms (29,437:- med moms)

Beräkna sen in en rabatt på ca 30-40% och denna rabatten är om man köper EN växlare, tokhandlar man som EON kan göra och gå loss på ett par tusen stycken på ett bräde, så fattar du själv vilka summor dom tjänar bara på att sälja växlaren till dig!

Men är din anläggning sen 70-talet kan det ju vara en god ide att tänka i banorna på byte! Rörväxlare är ju inte kända för att vara effektiva direkt...

Redigerat:
Eons bud var 27.000 för värmeväxlaren och 7.000 för arbetet (inkl moms).

Men jag glömde att fråga om reglerutrustningen. Vet ni om det brukar ingå, eller om det skall köpas separat. Nu har jag bara en utetempgivare och en panel där man ställer in kurvor för hur värmen skall regleras utifrån signalen från givaren. Det ser nog också ut att komma från 70.talet... En innegivare hade varit väldigt bra då jag kör rätt hårt med kaminen på vintern.

Skall så klart ringa runt till fler, men jag tror inte Eons pris är helt ut i det blå.

Finns det ingen ventil du kan stänga för att garantera 0 flöde, och därefter kontrollera om energimätningen tickar uppåt?

Bra idé!!

Hittade två rör som kommer från gatan med avstängningsventiler. Ett rödmålat rör med en tempmätare på 70 C och ett blått rör med en tempmätare på 58C. Har stängt av båda nu och antecknat mätarställningen.

Det borde i alla fall avgöra om mätaren är frisk.

De ventilerna hade jag lämnat stängda om jag inte använde fjärrvärmen, och motionerat dem lite då och då för att byta vatten i växlaren samt hålla liv i ventilerna.

Mätaren står still, och det verkar som att den är OK i alla fall.

Det intressanta är att jag fortfarande verkar ha varmvatten? Har nu spolat varmvatten i köket och badrummet i minst 15 minuter, och det håller precis samma (kokheta) temperatur som tidigare. Finns ju ingen tank? Och mätaren står ju helt still trots allt spolande. Nu fattar jag ingenting.

Är du säker på att dessa rör inte var till själva radiatorkretsen?

Om man stänger tillopp och retur till fjärrvärmenätet borde det nämligen vara omöjligt att spola varmvatten.

Edit:
Å andra sidan låter 70 grader ut på radiatorerna som ganska mycket... :p
Skumt...

Redigerat:
Nu börjar detta bli ännu mer bisarrt. Skrúvade upp huvudtermostaten på max och då steg temparaturen i radiatorsystemet från 20 till 35 grader. Jag har alltså bra värme på elementen, och mätaren står fortfarande still..

Kanske det bara bara är restvärme? Annars har någon varit väldigt kreativ. Vi får se imorgon bitti.

Ge oss bilder att gotta i! :)

Vad vill ni se?

Tja, din fjärrvärmeanläggning, dina rör kring denna, ventilerna, lite så, kanske lättare att spåna vidare då....

Nu sjunker till slut temperaturen i radiatorsystemet och på varmvattnet. Vilken enorm reservoir av värme som måste finnas i mitt system... Minst 100 liter skållhett varmvatten och ett helt radiatorsystem uppvärmt från 20 till 35 grader, utan tillförsel av värme utifrån. Det måste vara värmeekonomiskt vansinne.

Har skruvat ner termostaten till noll igen och öppnat alla ventiler. Nu får vi se hur många kWh som krävs för att få systemet i balans igen. Jag behöver definitivt ett modernare system.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.