Hej. Jag har en gammal exonompanna som gjort sitt och en ny vedpanna ska in. Den gamla pannan har sin rökutgång långt ner på baksidan men på den nya pannan sitter utgången på ovansidan. Ca 1 meter högre upp . Hur ansluter jag den nya pannan till skorstenen. Skära upp nytt hål i pipan och sätta ett nytt anslutningsrör eller kan man lyfta hela skorsten på nåt sätt och förlänga stödröret som sitter under?
Mvh /Andreas
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mvh /Andreas
Om du lossar infästningarna som håller fast skorstenen i verandataket och uppe vid nocken, så kan du lyfta upp den till rätt nivå. Passa dig bara, för den väger en hel del, så det bästa är nog att du monterar ned hela skorstenen och sätter upp den på nytt. Kolla bara med sotaren att det inte blir något problem med anslutningen till vedpannan, så den inte kommer allt för nära verandataket.
Tack för svar. Har kollat infästningarna och det blir till att lyfta upp skorsten till den nya höjden.
Men sen kollade jag rökrören. Anslutningsröret från skorsten är 11x14 cm och röret på nya pannan är 15x20, båda rektangulära.
Funkar det att överlappa rören och täta springan som blir med stenull, eller måste man göra nån slags adapter?
Men sen kollade jag rökrören. Anslutningsröret från skorsten är 11x14 cm och röret på nya pannan är 15x20, båda rektangulära.
Funkar det att överlappa rören och täta springan som blir med stenull, eller måste man göra nån slags adapter?
Klicka här för att svara