9 042 läst ·
6 svar
9k läst
6 svar
fördelar och nackdelar med golvvärme?
Hej på er,
Jag har ett hus som är byggt på 60-talet som värms med vattenburen bergvärme.
Nu har jag en fundering angående golvvärme.
Som jag förstått det så verkar det *alltid* finnas både fördelar och framför allt nackdelar med varje liten renovering hur liten den än är, så nu undrar jag hur det är med golvvärme?
Om jag skulle lägga in det i ett eventuellt nyrenoverat kök; hur går resonemanget då angående pro/con? Onödig vetskap om kök/hus. Ett fönster i köket med element under, betongvalv under golvet (yes, det är här mina okunskaper visar sig, men det ska vara något sådant.. typ, mellan källaren och första våningen är det nog betongvalv.. har jag för mig, om man nu kan ha det,)
Allt jobb skulle givetvis göras av fackman,
Tack för eventuella tips och idéer
Jag har ett hus som är byggt på 60-talet som värms med vattenburen bergvärme.
Nu har jag en fundering angående golvvärme.
Som jag förstått det så verkar det *alltid* finnas både fördelar och framför allt nackdelar med varje liten renovering hur liten den än är, så nu undrar jag hur det är med golvvärme?
Om jag skulle lägga in det i ett eventuellt nyrenoverat kök; hur går resonemanget då angående pro/con? Onödig vetskap om kök/hus. Ett fönster i köket med element under, betongvalv under golvet (yes, det är här mina okunskaper visar sig, men det ska vara något sådant.. typ, mellan källaren och första våningen är det nog betongvalv.. har jag för mig, om man nu kan ha det,)
Allt jobb skulle givetvis göras av fackman,
Tack för eventuella tips och idéer
Normalt ökar energiförbrukningen med golvvärme. Det finns dock ett par undantag. Somliga hävdar att man kan sänka inomhustemperaturen utan att frysa varvid energiförbrukningen vid väl isolerade golv rent av kan sjunka något. Du får bättre värmefaktor på bergvärmen med golvvärme än med element tack vare lägre framledningstemperatur. Båda dessa undantag förutsätter i princip att du har golvvärme i hela huset. Du kommer sannolikt att få något högre energiförbrukning.
Gamla fönster blir det ofta en del kallras från. Elementen under fönstren motverkar kallraset, och det går du miste om med golvvärme. Knappast ett stort problem. Om du byter till moderna fönster är det inget problem alls.
Det finns en hel del skrivet tidigare i forumet som du kan hitta med sökfunktionen.
Erik
Gamla fönster blir det ofta en del kallras från. Elementen under fönstren motverkar kallraset, och det går du miste om med golvvärme. Knappast ett stort problem. Om du byter till moderna fönster är det inget problem alls.
Det finns en hel del skrivet tidigare i forumet som du kan hitta med sökfunktionen.
Erik
Ser bara fördelar med golvvärme. Har du rel. nya fönster och väl insolerat tak skulle jag aldrig rekomendera annat än golvvärme. Aldrig mer kalla golv, inget drag längs med golven, betydligt jämnare värme, slipper fula element, lägre enerigkostnad.
I tillägg till föregående talare kan jag säga att den stora fördelen med golvvärmen är komforten det innebär att gå på varma golv. Den effekten kan dock reduceras om du får stort kalldrag från t ex fönster. Men det beror ju på hur stor fönsteryta m.m. man har.
Så ett alternativ om du har gamla fönster är kanske att både installera golvvärme och behålla elementet under fönstret mot eventuellt kallras, alternativt byta till modernare fönster. Har du nyare fönster, tuta och kör, golvvärme är kanon.
Så ett alternativ om du har gamla fönster är kanske att både installera golvvärme och behålla elementet under fönstret mot eventuellt kallras, alternativt byta till modernare fönster. Har du nyare fönster, tuta och kör, golvvärme är kanon.
Redigerat:
Skal du kunna sänka framledningstemperaturen måste det vara golvvärme i hela huset. Här gällde det att lägga golvvärme i endast köket. Då kommer elementen i övriga rum att avgöra vilken framledningstemp som behövs.peternicklas skrev:
Man kan alltid fundera på om man tycker att de varma golven är värda en något högre energikostnad, men i detta fall anser jag att man bör räkna med en ökning. I bästa fall blir man positivt överraskad.
Erik
Klicka här för att svara