Krilleman
Krilleman: Finafisken! :thumbup:
3 svar · 1,2k läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Det blir lätt så ofta, man läser med tror sig inte hitta... Av någon konstig anledning känner jag igen det hos mig själv också!!! :wow:
28 svar · 4,9k läst
·
P
playman: Ja det är bjälklaget som är fullt av sten o grus, så pass mycket att vi inte får in isolering. det är en springa på mellan 3-5cm från golvplank ner till grus. hade hoppats slippa ta bort allt golv för att få dit isoleringen.
2 svar · 1,2k läst
Z
zenobia: Har även läst tips om att fylla en "spritspåse" och trycka in den mellan murstenarna. Har dock inte provat själv.
2 svar · 1,8k läst
B
Bence: [citat] BobbaFett Såg din tråd från i vintras. Imponerande! Ska läsa igenom. Hoppas jag kan får den vattenmantlade 12 kW kaminen skulle kunna fungera vore utmärkt komplement. Mitt syfte som jag skrev är inte att göra vedeldningen som primär uppvärmning. Däremot förefaller det ju som att elnätsleverantörerna ska tvingas införa timmätning http://www.timmatt.nu/ och då blir även
5 svar · 3,6k läst
Krilleman
Krilleman: Injustering gör du ju på termostaten, vilket märke är det?
6 svar · 1,6k läst
L
LaT: Har ingen egen erfarenhet, men efter vad jag hört av en del folk i grannskapet så funkar Solarvent bra till sånt här.
1 svar · 1,1k läst
R
rca1959: [citat] Bland det märkligaste jag varit med om är en körning på E4/E6. I circa en km var de båda filerna på min sida torra medans de i motgående körriktning var dyngsura.
21 svar · 1,6k läst
·
E
elayah666: Nu har jag lyckats gjort lyftet. Jag utförde det så att först strippade jag ner allt på taket för att leta efter en fastskruvad styrning, det gjorde jag förgäves då det inte finns någon spännringsstyrning utan att det satt endast ett galvat bläck som är runt så enbart skorsten går igenom. (då har man lärt sig det). Sedan så förberedde jag med att dra ner ett lyftblock genom
9 svar · 13,2k läst
·
B
BjörnBygg: [citat] Ja halvisolerat borde ju rimligtvis räcka, oisolerat känns vanskligt för förr eller senare kommer någon sätta handen mot röret.. :wow:
4 svar · 4,5k läst
H
hempularen: Jag läste precis tråden. Det finns även en avstängning i kopplingen till elementet. Om du skruvar av hatten till vänster på bilden, så sitter det en avstängning där innanför. Man använder då en insexnyckel. Den avstängningen stänger båda rören på en gång.
2 svar · 1,4k läst
·
M
munge: Efter ett rejält åskväder verkar en av mina Roth Nova+ kontrollenheter ha lagt av. Power-lampan lyser inte i alla fall. Finns det någon säkring i den, eller är det bara att installera en ny? /Munge
0 svar · 1,3k läst
M
mrlars: Tack, denna tråden hjälpte mig ! Fick igång min cirkulationspump tack vare er. Nu ja slapp ringa in en rörmokare :thumbup:
4 svar · 8,0k läst
V
volvokungen: okay ..
14 svar · 3,9k läst
B
BobbaFett: Luft/vatten värmepump plus en elpatron (om det inte finns i värmepumpen) som kan ta vid om det blir riktigt jävla kallt. Jag hade nog satsat på denna http://www.jula.se/varmepump-luft-vatten-6200-3000-w-416085 Ett komplett system bara att koppla in på din golvvärme, men kolla först med Jula hur lågt du kan ställa inomhus temperaturen så den inte har ett spann på 15-30c eller liknande,
6 svar · 2,0k läst
B
BobbaFett: Ja det skulle fungera. Jag rekommenderar att sätta en liten varmvattenberedare inne i huset i serie med varmvattenledningen från tvättstugan för att snabbt kunna få varmvatten inne i huset men vid större uttag av varmvatten är det värmepumpen som gör jobbet.
1 svar · 635 läst
P
pyerdarn: de va 4 men blev 3 gånger om året när jag bytte panna satt en värmebaronen triomax utan tankar va tjära jämt hela vägen upp från pannan till mynningen :(
12 svar · 2,4k läst
·
tack
tack: Kan va pumpen eller så är det luft i systemet. Sätt en hand på pumpen, ska kännas om den snurrar. Leta efter en lufting, kan se ut på olika sett. Finns det vatten i systemet? /TACk http://tyskland.bloggo.nu/
1 svar · 1,1k läst
tack
tack: En slinga golvvärme? Går det att sätta en raddis till höger om dörren? Dra ett rör av tjockare dim i hela fönsterpariet? Det va några åsikter Tack http://tyskland.bloggo.nu/
1 svar · 3,0k läst
·
mexitegel
mexitegel: Ja, det är väl bara att bila ner slangen och gjuta eller flytspackla igen.
1 svar · 1,8k läst
L
Lago: kanalerna behöver inte slammas invändigt men för att draget ska bli bra ska det vara släta kanalväggar och ha välfyllda fogar skulle nog välja tex puts murbruk c till murstocken och b till själva skorstenen ovan tak
1 svar · 1,4k läst
B
bafs: [citat] Jag trodde Uponor hade 175 mm ytterdiameter på höljet på 2x25 mm? Och då blir det så mycket mer isolering att värmeförlusten per meter kulvert är ungefär detsamma, men den 2x25 mm jag har från KEJ har en ytterdiameter på 90 mm. Jag uppskattade att den inte var grövre när den skulle genom grunden.... Det var besvärligt nog ändå!
12 svar · 3,2k läst
P
Prosit: OK, tack! Då får det bli 22 mm spår! :-)
5 svar · 1,8k läst
RickyBruch
RickyBruch: Läste om en man i Eskilstuna som använde två överblivna rökkanaler att flytta luften i. En flyttade han ner varmluften med till källaren och den andra flyttade han upp kalluften med, han verkade nöjd, har dock inte provat själv även om jag är sugen
5 svar · 4,6k läst
Fotografen
Fotografen: Finns väl ingen anledning att ta bort det befintliga golvspånet annat än om man inte kan ta den minskade takhöjden?
7 svar · 2,5k läst
P
playman: det är ett 1-stavs golv från bauhaus, ek-robust heter det, självbärande vet jag ej
8 svar · 1,9k läst
D
DIY_freak: De säger att plåtarna rör sig och laminatgolvet är så lätt att det också kommer att röra sig. Förstår inte riktigt vad komplikationerna av det skulle bli, menar de att plåtarna kan resa sig så att golvet går i vågor eller menar de att plåtarna utvidgar sig? Förstod inte riktigt vad de menade (och det var för övrigt bara "andrahandsinformation" från LK, då den jag talade med
2 svar · 828 läst
P
puppe: Tack för alla tips! Har fått låna en gasoltub av svärfar, då ser jag ju när jag värmer med den om det är mjuk- eller hårdlött, Ja, det sitter redan luftningsnipplar längst upp på tankarna. Om rören är mjuklödda tänker jag prova att använda dom, sen måste jag göra en kompletterande beställning från Rinkaby oxå. Ska även förbereda för att dra upp vattenburet till
15 svar · 5,7k läst
·
Krilleman
Krilleman: Stäng radiator-pumpen (och panna/elpatron) och anslut en slang på lämplig avtappning och lägg ner den i golvbrunnen. Öppna någon luftskruv i toppen på systemet och du är urtappad & klar för arbete på ditt värmesystem. Men allt beror ju på hur det ser ut där du tänkt tappa ur... Med en bild skulle underlätta ett korrekt svar enormt!
1 svar · 1,7k läst
D
Drömhus2012: Rev lite av väggen i en skrubb där expansionsledningen går och den ser jättefin ut där så det verkar bara vara genomföringen i betongvalvet som är dålig. Då byter jag nog bara den biten och sätter upp ett till öppet expansionskärl på vinden istället. Tack för era åsikter och input, det är värdefullt :)
23 svar · 6,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.