S
smurfen72: Dumt att chansa är pumpen så dålig så den riskerar haveri om du fyller i drygt 2m3 ska den ändå bytas. Vi förbrukar nästan 500 liter vatten varje dag så 2m3 är inte mycket men visst går det om du filtrerar vattnet innan du fyller i det men hur får du det till tanken självtryck eller ?
5 svar · 3,5k läst
peternicklas
peternicklas: Elslingor brukar vara dyra i drift. Ta in fler offerter. 70 000:- låter mycket över ett normalt pris. Finns golvvärme(vatten) som bara bygger 12 mm men då kan du nog inte lägga klinker. Floore heter det.
2 svar · 1,9k läst
A
AndersS: Har du tillgång till "billig' ved så installera en insats t.ex Keddy, vi har det både i huset och fritidshuset. Men inte som huvudkälla. I huset finns också en bergvärmepump och i fritidshuset ska en luft/luftvärmepump installeras.
2 svar · 3,3k läst
peternicklas
peternicklas: Lite dyrare kanske men du skulle kunna sätta en shunt och en shuntmotor som styrs av en termostat.
1 svar · 980 läst
C
charta77: Du löste iaf mina funderingar. Jag fick det inte att gå ihop varför skruven kunde få igenom. Det levereras alltså för lång för att justeras på plats, låter mer rimligt än mina funderingar.
22 svar · 19,9k läst
·
MB77
MB77: Är ju inget att rekommendera att ha ett ventilations hål ifrån ett pannrum till bostadsdelen. Dålig luft samt att pannan kräver en hel del luft. Sedan har vi spridningsrisken vid ev. brand.
6 svar · 1,8k läst
J
JOS81: Vattenburen golvvärme ska läggas vid badrumsrenovering med keramik som ytskikt. I nuläget finns råspont i golv. Om bjälklaget visar sig vara tillräckligt, vilket jag tror, (Ska ändå öppna underifrån i källartaket) Kan man då efter att ny brunn och övrig vvs monterats lägga vattenburen värme direkt på råspont, alternativt tunn skiva i mellan och fästa den med golvvärmelister och
0 svar · 1,1k läst
S
smurfen72: Men kolla hur många meter man kan lägga med 12 mm slang har för mig att det inte är så långt.
7 svar · 2,6k läst
The Tor
The Tor: Jag gjorde precis detta förra sommaren fast med en murstocken till en vedspis. http://bergabo.blogspot.se/search/label/murstock Jag har aldrig putsat något tidigare i mitt liv men det var inte speciellt svårt om man är noggrann och har läst på lite innan.
2 svar · 4,4k läst
H
Husbo73: Sådär, problemet hittat och löst! En sprucken kopparnippel i en koppling var boven i dramat. :D
7 svar · 3,7k läst
S
Sagavind: Stort tack för många bra svar! Ska sätta mig in i alla alternativen ni tipsar om! norrbottenstorpet: Gästhuset är vinterisolerat men pga att vi inte har någon plogad väg den sista milen fram till huset så används det inte vintertid än så länge. lat: Den egentliga stugan har redan 12v via solcellspanel och inom ca två år kommer även gästhuset ha en panel med 12v.
10 svar · 8,6k läst
S
smurfen72: På tex purmo kan du kolla hur många watt en radiator ger vid en given längd höjd och tjocklek och naturligtvis typ. Panel radiatorer ger bra med värme men det beror naturligtvis på tjockleken.
12 svar · 4,0k läst
O
olle45: Klart att det räcker att du låser spjället i helt öppet läge hur detta löses har mindre betydelse, bara att spjället inte kan gå till strypt läge självt. Ps känn efter bakom rökröret där axel sticker ut på den axel ändan finns en låsning + fjäder. Spjället skall alltid vara helt öppet vid fastbränsle eldening ( pellet och ved ) Angående fjäder som sotaren på pekar så
5 svar · 3,6k läst
·
J
joppep: Hej! Planerar att bygga en hundkoja i anslutning till hundgården för våran frusna stackars hund. Hundgården ligger mot en garagevägg så jag tänkte göra en sluss ute i gården för att ta henne igenom till hundkojan. Kojan kommer därför byggas inne i garaget på ett oisolerat betonggolv. Jag bygger ett rum i garaget med fyra isolerade väggar och isolerat tak. Måtten blir ca 2.0x1.2m
0 svar · 5,7k läst
J
jörgenfrisk: Det var det jag förmodade, Vilket märke kan man rekomendera och vilken storlek. Huset är 1.5 plan + källare. 120m2 Funderar på att hålla mellan 8-15 grader i huset.
4 svar · 1,8k läst
L
lindstedt14: Inte jag heller:-) Om inte annat, vore det riktigt kul att pröva. För jag är helt övertygad om att det kan fungera! Bygget är drygt 30m2 men det är sant som du säger. Det blir nog mycket smidigare som du säger, men jag blir bara besviken på mig själv om jag inte prövar mitt patent åtminstone! ;-) Sent from my GT-I9100 using Byggahus
6 svar · 1,5k läst
I
injonil: Tackar! Då provar jag det!
3 svar · 8,2k läst
·
Wisentdual
Wisentdual: Räknade ut att det tog nåt år att få tillbaka pengarna för timern men pumpen kanske håller längre :o
10 svar · 1,8k läst
·
L
lordi: Att ha golvvärme ihop med värmepump är idealiskt för det kräver lägre framledningstemeperatur än för ett radiatorsystem, därmed bättre verkningsgrad. Nackdelen med golvvärme är att det är trögreglerat. Tänk på att du inte ska tänka på golvtemperaturen utan temperaturen i rummet. Är det 22 grader inne, och du vill ha 22 grader inne, så ska inte golvet kännas särskilt varmt.
2 svar · 5,1k läst
K
k_anka: Jag har fastnat för Wösabs elradiatorer eftersom de har en elektronisk pulstermostat som slår till/från var 45:e sekund och därmed ger en nästan steglös reglering mellan av/på. Tidigare har vi haft billiga radiatorer från nån byggmarknad som enligt instruktionen också haft elektroniska termostater. De verkar dock ha vanlig till/från-funktion som en gammal bimetalltermostat med ganska
0 svar · 1,1k läst
A
andersmc: Ja, det är väl den enklaste lösningen. Strunta i golvgivaren och använd rumsgivaren i stället. I de termostater jag installerat har det gått att välja om man vill ta mätdata från golvet eller luften.
7 svar · 7,3k läst
D
Dsl: Jag tycker att det låter som en bra ide så länge det går att dra kanalerna hyfsat, dvs att det inte blir dyrt och ger synlig installation. Funderar själv på smälla in en hos oss som komplement till fjärrvärmen, men problemet är att huset är på 1,5 plan så det blir ruskigt krångligt.
1 svar · 1,2k läst
Kattvovven
Kattvovven: Det ser ju ut att bara vara skyddsröret som är skadat, och det har jag otroligt svårt att tro ska vara det skyddande lagret mot syret?
4 svar · 1,6k läst
·
B
bgn: Hittade forumet när jag sökte info om ljummet vatten från Nemi 60 varmvattensberedare. På min beredare var felorsaken att plastratten på blandarventilen var felmonterad. Ställde ratten max mot +, lossade centrumskruven, flyttade tillbaka den losstagna ratten mot minus och skruvade fast igen. Nu gick det att vrida på så att det kom varmt vatten.
14 svar · 32,0k läst
Husplaner
Husplaner: Tack för denna info Vi har beställt en platta för montering i taket som ser ut så här... [bild] Vad skulle du rekommendera för skorsten?
4 svar · 3,1k läst
·
M
munge: Funderar lite på en styrenhet till golvvärmen på landet, främst för att programmera semesterinställning inför kommande besök på vinterhalvåret. Någon som har erfarenhet av styrenheten till Roth Nova+? Jag kommer ju att använda semesterinställningen till att höja värmen, inte sänka den. Det är alltså viktigt att man kan sätta en absolut temperatur och inte bara sänka x grader
0 svar · 1,4k läst
N
n1zz3: Stora frågan är om du får tag i någon kylfirma som vill ha nått med dom att göra. Har för mig att coolix inte ens har ett serviceuttag.
10 svar · 2,0k läst
M
mag00: Önskar att jag hade kunnat rita en ritning så att det hade gått att förstå. Nu har jag frågat rörisen så får vi se vad han ger för svar. Kanske är det helt enkelt så att jag missuppfattat skillnaden mellan shunt och framfördelare. Vi får se. Det är inte lätt när man knappt vet vad man ska fråga. :)
5 svar · 3,1k läst
B
BobbaFett: Ja det är väll det ända man kan tänka sig. Eftersom den sitter i botten är det ju iallafall för att mata med värme.
6 svar · 1,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.