2 428 läst ·
20 svar
2k läst
20 svar
Återladda fjärrvärme med solfångare?
Sida 1 av 2
Det finns anläggningar där man tar FV-vatten från returen och värmer det med solfångare via en vvx och pumpar det till framledningen.
Det krävs dock en större och dyrare fv-central och sannolikt blir årsutbytet lägre än i ett system med ackumulatortank på grund av höga temperaturer i solfångaren.
Nettodebitering borde vara relativt enkelt att införa men det är fortfarande olagligt att kvitta skatt.
Vore jag fjärrvärmekund och ville nyttja solenergi skulle jag investera i ett PV-system istället. Du får en kortare återbetalningstid på systemet.
Sent from my HTC Desire S using Byggahus
Det krävs dock en större och dyrare fv-central och sannolikt blir årsutbytet lägre än i ett system med ackumulatortank på grund av höga temperaturer i solfångaren.
Nettodebitering borde vara relativt enkelt att införa men det är fortfarande olagligt att kvitta skatt.
Vore jag fjärrvärmekund och ville nyttja solenergi skulle jag investera i ett PV-system istället. Du får en kortare återbetalningstid på systemet.
Skulle man tjäna mera på att värma fjärrvärmereturen istället för att ta tillvara värmen själv eftersom man betalar för temperaturdifferensen och flödet?
Om ni fattar vad jag menar...
Det borde ju inte vara förbjudet i alla fall i och med att man kopplar på sin egen sida om fjärrvärmemätaren.
Har inte fjärrvärme själv men man är ju nyfiken
Edit: Vet inte om det var detta TS menade.
Om ni fattar vad jag menar...
Det borde ju inte vara förbjudet i alla fall i och med att man kopplar på sin egen sida om fjärrvärmemätaren.
Har inte fjärrvärme själv men man är ju nyfiken
Edit: Vet inte om det var detta TS menade.
Nja, man betalar väl för "mängden vatten * temp. diff på in/utgående * energi för att värma denna mängd vatten * kr per kWh". Kort sagt betalar du för nettoenergin som lämnats i ditt hus.
Finessen skulle väl vara att slippa en ack. tank, nackdelen att du inte kan dumpa mer värme än du momentant förbrukar. Vilket i sig gör att det är svårt att få lönsamhet i detta.
Finessen skulle väl vara att slippa en ack. tank, nackdelen att du inte kan dumpa mer värme än du momentant förbrukar. Vilket i sig gör att det är svårt att få lönsamhet i detta.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 242 inlägg
Det beror på. Alla varianter finns på betalning. Från bara uttagen energi (det är så jag betalar hos Gbg Energi), till uttagen energi med straff/högre tariff om returen är för varm, via uttagen energi + mer för höga flöden, till rent flöde (så betalar man på Island. Bara flödet, och det låg på 7 Skr per kbm. Isolera sina hus står inte högt på agendan på Island.stoif skrev:Nja, man betalar väl för "mängden vatten * temp. diff på in/utgående * energi för att värma denna mängd vatten * kr per kWh". Kort sagt betalar du för nettoenergin som lämnats i ditt hus.
I Sverige finns det inte så många varianter för privatpersoner, men desto mer för större förbrukare. Där lönar det sig att styra sin förbrukning aktivt beroende på vad fjärrvärmeverket vill ha betalt just nu. (Min fd professor driver forskning/företag i just den branschen).
Ett problem med att lokalproducera fjärrvärme är att man har just dedicerat fram och returledning. I el-fallet så är det ju samma system, och det "kvittar" om man tar ut eller lägger tillbaka effekt, den kan enkelt förbrukas av andra på samma nät utan (alltför stora) anpassningar av nätet. Med fjärrvärme är det inte så. För att det skall löna sig så måste man ha växlare/värmepump utspridda i nätet, eftersom vinsten av energin i den lite varmare returen skulle ätas upp av de stora förlusterna på vägen tillbaka till värmeverket. (Det är ett av skälen till att man vill ha så kall retur som möjligt, men iofs inte hela skälet).
Vad man skulle kunna göra om man vill ha solfångare är naturligtvis att ha acktankar/varmvattenberedare som man värmer med sol och i första hand tar tillvara värmen ifrån. Sedan så toppar man upp med fjärrvärme när det inte räcker (istället för att t ex toppa med el). MEN, om man räknar avgifter för fjärrvärmeanslutning osv. så är det nog svårt att få ekonomi i det. (För att inte säga omöjligt).
Det är dock den fallback jag räknar på när borgarna säljer ut Gbg Energi och vi får samma skit som i Stockholm och Malmö, dvs privata företag som utnyttjar sitt naturliga monopol och prissätter värmen precis på smärtgränsen för att man inte skall skaffa värmepump... Även om det inte går att räkna hem så tänker jag göra det av ren dj-a princip.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 242 inlägg
Ja det kan vi sluta oss till. 
Just Island är ett intressant (om än förstås extremt) exempel. Eftersom värmeenergin och vattnet är gratis så har man bara kostnader för infrastruktur. Och det är därför man bara tar betalt för flöde. Mer flöde kräver större ledningar och dessa kostar pengar (mycket av matning är dessutom självfall, så man har inte ens särskilt mycket pumpning i anläggningen). Så så länge man slipper bygga ut nätet/anläggningen så är man nöjd.
Man har inte ens någon returledning till kraftvärmeverket. Det skulle bara kosta en massa extra pengar att pumpa tillbaka vattnet och kyla ner det igen. Bättre då att använda returen från husen till att först värma simbassängerna i badhusen, sedan smälta isen på trottoarerna för att till sist hälla ut det i havet(!) Så omständigheterna som lett fram till den prissättningen är minst sagt ganska speciella.
Just Island är ett intressant (om än förstås extremt) exempel. Eftersom värmeenergin och vattnet är gratis så har man bara kostnader för infrastruktur. Och det är därför man bara tar betalt för flöde. Mer flöde kräver större ledningar och dessa kostar pengar (mycket av matning är dessutom självfall, så man har inte ens särskilt mycket pumpning i anläggningen). Så så länge man slipper bygga ut nätet/anläggningen så är man nöjd.
Man har inte ens någon returledning till kraftvärmeverket. Det skulle bara kosta en massa extra pengar att pumpa tillbaka vattnet och kyla ner det igen. Bättre då att använda returen från husen till att först värma simbassängerna i badhusen, sedan smälta isen på trottoarerna för att till sist hälla ut det i havet(!) Så omständigheterna som lett fram till den prissättningen är minst sagt ganska speciella.
Jag tycker personligen inte att solfångare har något i fjärrvärmesystemet att göra. Möjligtvis kan det finnas en poäng att ha solfångare i ett fv-nät med mycket fossilt bränsle i bränslemixen.
Det finns många olika taxekonstruktioner bland annat helt rörligt, olika kostnader sommar och vinter, flödestaxa, rörligt plus fast avgift mm. Dessa i sig ställer inte till några problem för att införs nettodebiteting.
Jag tror jag inte rördimensionerna spelar så stor roll pga. små anläggningar och lite energiutbyte. Det skulle kanske ha marginell positiv betydelse långt ut i nätet där ledningarna kan vara för klena.
Det finns många olika taxekonstruktioner bland annat helt rörligt, olika kostnader sommar och vinter, flödestaxa, rörligt plus fast avgift mm. Dessa i sig ställer inte till några problem för att införs nettodebiteting.
Jag tror jag inte rördimensionerna spelar så stor roll pga. små anläggningar och lite energiutbyte. Det skulle kanske ha marginell positiv betydelse långt ut i nätet där ledningarna kan vara för klena.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 242 inlägg
Om du med rördimensionskommentarer refererar till det Isländska exemplet så är det inte dimensionen till slutförbrukaren som är problemet nej. (I Gbg kör man 2x13mm utan problem). Det är storleken på matningspipelinen från kraftvärmevärket som ligger flera mil från förbrukarna som man inte vill uppgradera. (Eller resten av distributionsnätet för den delen).
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 242 inlägg
Hittade det här. Det görs tydligen redan i Göteborg (fast inte med småhus då)! http://www.svenskfjarrvarme.se/Medl...mpel/Bostader/Passivhus-Hamnhuset-i-Goteborg/
I det här huset så har man solfångare som dels står för halva varmvattenbehovet och överskottet matas tillbaka på fjärrvärmenätet. Har inga detaljer dock om hur det går till.
I det här huset så har man solfångare som dels står för halva varmvattenbehovet och överskottet matas tillbaka på fjärrvärmenätet. Har inga detaljer dock om hur det går till.
Nej det var inte det isländska exemplet jag refererade till.lars_stefan_axelsson skrev:Om du med rördimensionskommentarer refererar till det Isländska exemplet så är det inte dimensionen till slutförbrukaren som är problemet nej. (I Gbg kör man 2x13mm utan problem). Det är storleken på matningspipelinen från kraftvärmevärket som ligger flera mil från förbrukarna som man inte vill uppgradera. (Eller resten av distributionsnätet för den delen).
V
VillaAnna
Medlem
· Västra Götaland
· 389 inlägg
VillaAnna
Medlem
- Västra Götaland
- 389 inlägg
Jag har själv bergvärme!
Vad värmeverket "vill" ha tycker jag spelar mindre roll!
Vad ligger temperaturen på i fjärrvärmeledningen? Dom kan väl inte straffa kunderna om returen har samma temperatur som när den kommer in, dvs förbrukar lite eller ingen energi?
Sen kanske det är svårt att komma upp i rätt temperatur o på sommaren använder man kanske lite för lite ändå?
Vad värmeverket "vill" ha tycker jag spelar mindre roll!
Vad ligger temperaturen på i fjärrvärmeledningen? Dom kan väl inte straffa kunderna om returen har samma temperatur som när den kommer in, dvs förbrukar lite eller ingen energi?
Sen kanske det är svårt att komma upp i rätt temperatur o på sommaren använder man kanske lite för lite ändå?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 242 inlägg
Jo det är klart att de kan straffa dig för. Om du inte har något energiuttag så har du heller inget flöde. Så då är returren maximalt kall. Dvs fjärrvärmesystemet ser inte ut som ett "varmvattencirculationssystem" där vatten hela tiden pumpas runt till ingen nytta. Det skulle leda till oerhörda förluster.
På sommaren så har man just problem med att uttaget blir för litet och vattnet står därför och kallnar i ledningarna. Man kör därför typiskt ut *varmare* vatten i ledningen under sommaren för att kunderna fortfarande skall få rätt varmvatten.
På sommaren så har man just problem med att uttaget blir för litet och vattnet står därför och kallnar i ledningarna. Man kör därför typiskt ut *varmare* vatten i ledningen under sommaren för att kunderna fortfarande skall få rätt varmvatten.