Jag kör med vedpanna och acktank. Vad för shunt och shuntautomatik ska man ha? Tänkte köra med innetempgivare. Behöver man utetempgivare också?

Jocke

Finns en hel del trådar om du söker. Själv tänkte jag köra med Esbe CRB121(trådlöst). Tror råd och rön har gjort ett test om shuntautomatik också och där har jag för mig att ThermOmatic EC Home vann där det gick att spara upp till 24% av energin.

Här har du lite om Esbes: http://www.youtube.com/watch?v=Qxbf5mxtHls

Jag har en del andra Esbe saker därför tänkte jag köra på samma märke även om den kostar en hel del.

Då kanske det blir en ThermOmatic EC Home. ESBE Crb121 var lite väl dyr. Kan man köra med en ESBE VRG130 shunt till EC Home?

Jocke

Jag har en thermomatic som jag fått lite hjälp av en rörmokare att ställa in . Kommer bli första gången inom en snar framtid som jag kommer använda den börjar ju bli dags för att elda :)

Kör med ERA10 och i vårt hus jobbar den suveränt bra!
Innetemp är i det närmaste helt konstant!
Haft i 3-4 år nu.

Lånar tråden istället för att göra en ny.

Jag har snöat in mig på att skaffa shuntautomatik inom kort, den jag tittar mest på är Esbe's CRB121 den trådlösa varianten, det jag funderar på är om den går att montera utan bekymmer på en CTC265B panna? någon som har någon aning?

MVH
Korvstroganoff

Laddar ur min tank med automix 20 med innegivare, fungerar utmärkt.Man kan ställa önskad min, max framledningstemp, nattsänkning, dygnsrytmer osv. hela kittet är plugg in, visserligen kabel till rumstermostat men den smög jag upp från källarn till en skrubb och satte termostaten ganska mitt i huset.Diod som blinkar rött när den kallar på mer värme, grönt för tvärtom, fast grönt sken temp ok.Väldigt bekvämt att bara vrida på termostaten när man känner sig frusen, likaså den stryper värmen vid mycket folk i huset t.ex fester etc.

mvh

Behöver även en ny cirkulationspump. Vad ska man köra med? Grundfos Alpha 2?

Pratat med någon på ESBE, tydligen finns ingen adapter som passar för tillfället till CTC265B. Undan enbart på deras 90motorer.

Har nu mejlat Termoventiler och väntar på svar om deras Termomatic EC Home.

MVH
Korvstroganoff

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.