Har installerat golvvärme i badrummet och det har fungerat OK över ett år nu. Helt plötsligt får jag ingen värme i golvet. Tilledningar varma och pumpen går. Vatten kommer vid luftning. ventilen står vertikalt i rörets riktning. Allt verkar OK men...
Vad kan ha inträffat?

Krilleman
Har du kollat att pumpen snurrar så inte den står still och det är den som avger värme för motorn vill snurra men själva "skoveln" står still?

Alltså släpp på luftskruven på pumpen och bekräfta att den snurrar!

Har du kollat att pumpen snurrar så inte den står still och det är den som avger värme för motorn vill snurra men själva "skoveln" står still?
Hur gör man det?
Alltså släpp på luftskruven på pumpen och bekräfta att den snurrar!
När jag öppnar luftningsskruven kommer det vatten.
Innebär det att pumpen går, alltså skoveln snurrar?

Eller finns det mer än en luftningsskruv?

Krilleman
Nej en luftskrup på drivsidan av pumpen är normalt oavsett pumptillverkare. Sitter mitt på motorn, med ett stort spår i för vanlig skruvmejsel.

Lossa luftskruven helt, det kan komma lite vatten så ha en trasa i närheten. Innanför skruven har själva drivaxeln ett spår som passa en vanlig skruvmejsel.
Kontrollera om axeln snurrar, om det är svårt att se kan man med försiktighet stoppa in skruvmejseln och på så vis känna om skruvmejseln "slår emot" spåret på drivaxeln om den snurrar...

Såhär:

• pump.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Den luftskruv jag hittar visas på http://www.roth-nordic.se/files/Golvvarme_GVC.pdf med nr 3.
Sitter alltså "ovanpå" "rörhuvudet" inte i ändan av själva pumpen.
Svår att komma åt i annat fall då allt är inbyggt i väggen! Försöker få in ett foto från iPhonen och återkommer!

Krilleman
Nej, den pumpen har ingen luftskruv som jag visade ovan då pumptypen är en helt annan är jag trodde du hade!

Helt riktigt är det position 3 du ska lufta på då!

Men det vore ju bra att kunna bekräfta att pumpen går!

Helt riktigt är det position 3 du ska lufta på då!
Ja. Vattnet "sprutar" ut. Visserligen lite hål men i alla fall! ;-)
Men det vore ju bra att kunna bekräfta att pumpen går!
Absolut, men hur gör man?
Knackade lite försiktigt men man vet ju inte om pumpen trycker på.

Krilleman
Pumpen sitter ansluten med den stora gängan man ser lite av gängan och på muttern som håller i motorn sitter två "flärpar"

Kan du stänga av värmen med kulventiler och lossa motorn?

D
Har du kollat så att piggen under termostaten fjädrar in/ut ordentligt?

Iofs inte men det har ju fungerat tidigare. Ska se om jag hittar den!

D
Har fungerat tidigare är ju tyvärr inte någon garanti, för i så fall skulle aldrig något gå sönder. När fungerade det senast?

Sant!! ;-)
Menar att piggen i så fall borde har rörts av någon för att ändra läge.
Det är några dagar sen jag reagerade på att golvet kändes kallt.

Har kollat men hittar ingen pigg?
Har Du ev. ngn uppfattning om var den sitter?
Regleringsratten sitter ovanpå rörpaketet. Är det där någonstans som piggen sitter?
Det sitter, vad jag tror, en avkännare, en vit liten dosa på väggen där det går in en metalltråd.
Antar att den känner av temperaturen och ska anpassa till vad regulatorn anger. Den har jag höjt till max (9).
Tillrinningsröret till golvet är varmt en bit, kanske bara för att det sitter nära rörpaketet. Returröret är kallt.
Kan det vara ngt som stoppar till?
Mystiskt i alla fall.
Bör vara pumpen som inte fungerar!?

D
ThoBer skrev:
Menar att piggen i så fall borde har rörts av någon för att ändra läge.
Piggen fastnar just om den inte har rörts under någon längre tid. Så det är gansk vanligt att den fastnar under sommaren, men den kan fastna ändå. Piggen rörs av termostatdonet.

Du kommer åt piggen genom att lossa på muttern markerad med rött i bilden så sitter piggen där under. Normalt (om inget är trasigt) så skall du kunna lossa muttern utan att det kommer något vatten.
roth.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.