Tjena, har golvvärme på två plan i huset och förnärvarande en elpanna av Nibe Evc 13. Denna tillsammans med 100L vattenberedare.

Jag har läst bruksanvisningen och allt de där men förstår inte hur pannan ska hoppa igång och börja ge varmvatten i golven.

Som det är nu hade nedre planet 15 grader. Finns det ngt trix hur man ska få igång elpatronen i pannan så det blir varma golv och iallafall 20 grader inomhus :D Allt lyser på elpannan och jag har gjort en reset. Just nu står den på dagläge hela tiden för att ev hoppa igång. Sätter jag väljare på Val 3 (reservläge) så blir det ju så fruktansvärt varmt så allt verkar fungera. :(

Måste jag vänta tills det blir -5 ute för att den ska börja arbeta?

Confused.

Hur står vreden för värmekurva samt förskjutning av värmekurva inställda?

Enl bild nedan: Har tagit med iPhone tyvärr så bilderna är lite 1990. :D

Den står på -2 och 5.

Nu slog jag av den till Läge 0 och sedan till Läge 2 igen. Då lyser lampan i fronten i ca 1-2 timmar, sen slocknar den. Inge tryck i pannan. Nu gjorde jag även en "återställning vid överhettning". Sedan ställde jag ratten på 30 grader.
Har nog gjort alla inställningar men inget händer... utom när jag kör på Reservläge då blir det 27 grader inomhus.

https://www.dropbox.com/sh/3htb7kb13eiofse/DifeLpW6_V

Börja med att fylla på vatten i systemet. Du har inget vattentryck. Löser överhettningstermostaten ut så har du vattenbrist eller så går inte cirkulationspumpen.
Maxtermostaten kan du ställa på 75-80 grader. Hur står reglaget med sol/auto/måne? Svårt att se på bilderna

Just nu står den på Dag hela tiden. Maxtermostaten är ratten innanför luckan? Den ställde jag på 30 nu.. Men då höjer jag den till typ 75 på en gång.

Men hur kan Reservläge (3an) fungera om det inte är ngt tryck? Jag får värme i alla golv oberoende hur högt golvet ligger.

anrobe skrev:
Just nu står den på Dag hela tiden. Maxtermostaten är ratten innanför luckan? Den ställde jag på 30 nu.. Men då höjer jag den till typ 75 på en gång.

Men hur kan Reservläge (3an) fungera om det inte är ngt tryck? Jag får värme i alla golv oberoende hur högt golvet ligger.
Kan ju vara så att trycket stiger lite när det blir såpass varmt med reservläget. Vattnet expanderar ju när det blir varmt och expansionskärlet kanske inte kompenserar för detta riktigt. Testa att fylla på och eventuellt lufta och se om det hjälper.
Hur kallt har du utomhus hos dig?

Just nu är det 10 grader ute. Har 17 grader på nedre planet, så det är lite kuligt! Får snart vrida på Reservläge så jag slipper tjatet från frugan att det är kallt :) Då blir det 26-27 istället! haha... aldrig nöjd vettu.

Måste ringa en Nibe-servicekille, spelar ingen roll hur mycket jag vrider rattarna åt för håll. Den hoppar ändå inte igång!

Ok. Här vill tanten gärna ha 26 grader oavsett.. Men är det 26 grader utomhus på sommaren så tycker hon det är för varmt..
Testa att vrida upp det övre vredet till max (+8 tror jag det är) och vänta ett tag. Händer inget då så kan du ha något fel på automatiken. Eftersom du får varmt i reservläge så verkar cirkulationspumpen fungera iaf.

Jag har kollat i manualen men jag förstår inte hur jag ska fylla på med vatten? Jag tycker bilden är dålig.. Vad krävs? Måste jag ha ngn sorts koppling och slang från kranen? :O

Normalt brukar man montera en påfyllningsventil någonstans. Titta på baksidan eller under pannan. Kan också finnas under eller bakom varmvattenberedaren. Det bör finnas en ventil mellan ett varm eller kallvattenrör och ett av värmerören. Denna ventil ingår inte i pannan, därför finns den ej med i manualen.

Om det mot förmodan inte finns någon påfyllningsventil så får du koppla en slang på slanganslutningen som du hittat

Kollade lite i manualen nu. Finns inte det röret, som heter nr 79 i manualen, på din panna?

Jo det borde de ju göra... Är inte hemma och hittar ingen bra bild som visar de på min panna. Och 49an är väl anslutningen till påfyllning men ser inte vilken koppling man ska använda. Bara på med trädgårsslangen (fylla upp med vatten först i den) och stoppa dit tro?

mät utomhusgivaren till att börja med så du vet att den har rätt värde.
ger den fel värde så tror maskinen att det är för varmt ute(typ +40c) och då kommer den aldrig skicka på värme.

Anledningen till att du får varmt i reservläge är att den går helt och håller på den termostaten du har vridit på.
Sätter du den på 30c så slår elpatronerna ur vid 30. Sätter du den på 75 värmer den till 75. Så enkelt fungerar den.

Gissar på att det är begränsningslampan som lyser någon timme i början då det är en 2h fördröjning för att den ska få lägga in full tillsats. När den har gått ur så lägger den inte in el alls.

Låter som en typisk utegivare som har skenat.

Du har i manualen ungefär vad det ska vara för ohm-tal. Annars kan du kolla på nibes hemsida och söka gamla manualer som det står i.

Säg till om det blir problem. PM fungerar med.

Kan som Joens skriver vara utegivaren. Har även bytt några kretskort på dessa pannor då de inte velat värma på full effekt efter fördröjningen. Men jag skulle vilja ha tryck i pannan först.

Koppar du loss utegivaren tror pannan att det är ~55 minus ute, så kan du provköra resten av automatiken.
Rörgenomföringen för påfyllningsvatten brukar sitta ovanför de två grova rören på baksidan, 12 eller 15mm matning oftast. Följ det genom insidan på pannan så hittar du ett vred att öppna kranen på.
Antagligen på vänster sida innanför luckan, mitten eller uppe, ca 2dm in.
Förväxla in med säkerhetsventilen som sitter direkt innanför luckan uppe till vänster.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.