Nu har jag lyckats fylla den... inte så svårt då det fanns, som ni säger, en kran att vrida på så kom trycket i pannan. Dock är den för övrigt tyst och död... Begränsningslampan som Joens pratar om slocknade efter 2h men sen händer inget. Får förmodligen gå ner och leta på anslutningen på utegivaren och se vad som händer... Fortsättning följer :D

• Gilla
Kromad82
  • Laddar…
Om du skruvar av locket på baksidan av luckan till vänster så kan du lossa utegivaren där, och mäta.

Hade exakt samma problem som du med exakt densamma panna... den ligger numera på metallåtervinningen!!

Jonas, köpte du ny eller vad gjorde du? Tänkte egentligen byta till bergvärme framöver... alla golv har ju redan vattenburet så jag behöver inte kosta på nya radiatorer.

Får ingen ordning på detta alls... Nu släppte jag ut trycket (vattnet) från den där ventilen. Nu håller den inte tätt... så fort jag drar på vattnet igen så pyser allt ut ur ventilen.... Snart slänger jag ut den :(((
Tips?

anrobe skrev:
Får ingen ordning på detta alls... Nu släppte jag ut trycket (vattnet) från den där ventilen. Nu håller den inte tätt... så fort jag drar på vattnet igen så pyser allt ut ur ventilen.... Snart slänger jag ut den :(((
Tips?

Så kan det bli om man inte motionerar den som man ska. Dra den några gånger och se om det blir bättre, annars är det byte på den.
Men den har ingen koppling till att elen inte går på. Det är ett helt annat fel.

Sent from my GT-N7000 using Byggahus

Dra den ngr gånger? Hur menar du då? Det står i manualen att man ska motionera den 4 gg/år.. Då ska man dra den moturs ett snäpp så öppnar den. Det funkar, men den verkar inte täta till igen...

Öppna den, stäng den och dra åt. Upprepa några gånger. Har du tur så kanske den håller tätt en stund, har du inte tur får du byta den direkt.
Hur som helst så bör den bytas. Men du kanske kan rädda det tills du hittat det andra problemet.

Kommer en NIBE-tekniker idag efter lunch och ska kolla funktionen.... Återkommer efter döds-domen ;)

anrobe skrev:
Jonas, köpte du ny eller vad gjorde du? Tänkte egentligen byta till bergvärme framöver... alla golv har ju redan vattenburet så jag behöver inte kosta på nya radiatorer.
Kör på ved och solpaneler, elpannan fanns där sedan tidigare husägare och fanns bara som backup ifall man skulle köra slut på ved.
Testade den några gånger men fick den aldrig att fungera som den ska... enda sättet att få värme var i nödläget, då blev det varmt, jävligt varmt, även elräkningen glödde!!

Tröttnade på att den bara skulle stå där och ta plats... Slängde ut den och då fick man ju plats till fler/större acc-tankar så byggde om i pannrummet.
Istället för Nibe-pannan har jag nu en elpatron nästan längst upp i tekniktanken, strax under uttag för radiatorkrets och tappvattenautomat som står beredd ifall veden skulle ta slut.

Nå, hur gick det, löste det sig?

Hej! Nu är pannan igång på läge 2. Det var utegivaren som var pajj. Teknikern bytte även ventilen så nu funkar det att lufta systemet... Ca 1 bar nu. Varma golv och glad fru (det sistnämnda är ju viktgare än både elräkning och 17 grader inomhus :D )

Nu ska jag köra på detta läge månaden ut och jämföra elräkning. Tror jag har för litet hus för bergvärme tyckte nibesnubben och tipsade om luft/vatten-pump istället. Ska kolla lite olika alternativ, om jag nu över huvudtaget behöver byta...

• Gilla
Blodpudding
  • Laddar…
Tack alla för era tips! :D

• Gilla
Blodpudding
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.