Krilleman
Krilleman: Bra att du håller dig till samma märke. Jag hoppas du förstod vad jag menade! :thumbup: Som jag ser det borde denna passa "rakt på" fördelaren: http://www.buildahouse.se/pumpeshunt-gulvvarmeshunt-m-grundfos-pumpe-1423.html
21 svar · 8,1k läst
D09
D09: Du kan anpassa ventilationen efter sommar ( ökad pga varm fuktig luft ) och vinter ( minskad pga torr luft )genom att flytta plintar på kontrollpanelen ( står i bruksanvisningen ) sen så är det manuellt påslag/ avslag av elpatron när klimatet tillåter, och kan du stänga av cirkpumpen. Det gör jag så fort klimatet tillåter också ( pumpen motioneras automatiskt ) . Annars så är det
6 svar · 13,0k läst
C
cem77: Varför inte satsa på vattenburen golvvärme direkt istället? Värm den så länge med en enkel elpatron och du får i framtiden möjlighet att koppla på tex en luft/vatten värmepump.
12 svar · 16,3k läst
Dede77
Dede77: Öppen spis är ur värmesynpunkt helt värdelös. Den suger ut stora mängder inneluft vilket oftast får till följd att man får lägre temperatur i rum med tilluftsventiler. Med en kassett, kamin eller kakelugn blir det inte alls samma mängd inneluft som försvinner
3 svar · 1,6k läst
MathiasS
MathiasS: Det beror väl på var man bor? Här, downtown Tokholm, är reserven som behövs ett telefonnr till närmaste reparatör......
6 svar · 983 läst
N
Norrlandskusten: [citat] Tack för svaren. Jag har en Push inkopplad mot radiatorkretsen men det blir givetvis golvkallt när radiatorkretsen är kall på sommaren. Att köra systemet manuellt sommartid och låta radiator-termostaterna strypa elementen ville jag helst undvika. Men jag inser att det knappast är kostnadseffektivt att byta styrning till fjärrvärmen. Jag får nog bita i det sura och shunta ut
5 svar · 10,3k läst
svartöra
svartöra: Tack! Förbigångskopplet passade perfekt.
2 svar · 7,6k läst
·
wrang
wrang: Jag har gjort klart mitt badrum som var 4.5m2. Tyvärr så har jag inga siffror men köpte Wirsbo 12mm rör å göt in. Totalt gick det åt 20m rör. Skicka in en förfrågan till uponor så kommer de exakt vad du behöver och längder... Var först inne på att köpa en elpush 12 men så kan jag ställa in sommar värme på min FV växlare. Stänger med kranar till huset å öppnar för
5 svar · 9,1k läst
M
MechatronicsBlogger: Ja nördigt värre är det! :D Kul att ni gillade det. :) Konstruktiv kritik uppskattas också.
3 svar · 1,3k läst
F
Fluxor: Jag ska köpa en ny radiator. Vilka detaljer behöver jag köpa till för att koppla den till mitt befintliga system (1-rör stål med Unifix-kopplingar i ändarna)? Följande behöver jag tror jag: Kopplingssats (1st) Radiatorkoppling (2st?) Inloppskoppling (12mm, 2st) alt. Inloppskoppling (15mm, 2st) Vilken termostat som passar vet jag ej. Är detta vad jag behöver? Räcker det med 12mm
0 svar · 892 läst
dalmasen84
dalmasen84: Hej, jag använder mig just nu av pellets brännare och har en el panna i huset för säkerhets skull om jag behöver använda nåt annat om brännaren går sönder eller nåt liknande! Nu har jag funderingen på om jag kan använda elpannan för varmvattnet skull, så man slipper elda varje gång! Problemet är att jag inte är hundra på hur inställningen ska vara på panelen! Skickat med en
0 svar · 1,0k läst
·
N
norrbottenstorpet: Tja en gammal cirk-pump som inte behövs hade jag gärna kopplat bort. Så gammal som den ser ut att vara lär den säkert dra en del effekt. Likaså med tryckventilen, bort med möget om du ändå ska koppla om.
1 svar · 1,1k läst
·
S
Sunnman: Förutsättningar enplanshus med källare som byggts till med en våning. Den nya våningen ska få vattenburen golvvärme den gamla våningen värms av vanliga vattenburna element. Undrar över om det är ok att sätta shunten i källaren och ha golvvärmefördelaren på övervåningen. Kan jag göra denna lösning? För att slippa köpa Uponors dyra fördelarskåp funderar jag på om jag kan
0 svar · 2,3k läst
·
O
olofh: Mätte igen o lite mer noggrant,26,9 är det.tack för hjälpen.
10 svar · 7,6k läst
·
Snigla
Snigla: [citat] Ja det är ju intressant att se vad som går till vad och hur väl man investerar de där pengarna som elbolagen vill åt ;) Tyvärr är det som du säger, väldigt svårt att göra nått åt.. men man KAN ju iaf göra vissa avvägningar/förändringar om man vill för att göra kostnaderna mindre.. men oavsett blir man ju aldrig av med dem helt! Hoppas ni hade en trevlig midsommar
7 svar · 9,8k läst
E
elinar: Tack så jätte-jättemycke. Nu känns det som om jag inte ska lägga några slantar på en sådan tingest. Sommarkramar!
5 svar · 4,2k läst
J
jensaro: Kan inte tänka mig att det skulle fungera med gles och sen ett såpass tunt golv. Tror du bör tänka om.
2 svar · 1,7k läst
O
OlofJK: I det hus jag nyss köpte så fanns det ett expantionskärl i plast. Jag tog loss det förra veckan och jag kan sälja om någon vill ha det. Edit: öppet skärl
23 svar · 7,3k läst
L
Lokis81: Tack för era snabba svar! I och med att vi vill kunna elda på vintern för mysfaktorn avbokade jag just vår ansökan om borrtillstånd (kostar annars 4000:-). Vårt hus är inte stort, 96 kvm med Ftx och treglasfönster. Enligt elräkningen beräknas 14000 kWh på ett år, är det lämpligare då att byta ut elpannan från 1984 till en nyare dito som man kan koppla ihop tanken med från öppna
6 svar · 3,9k läst
bax
bax: Om allting ska "betala sig" vore det bättre att ta in på hotell än att bygga eget fritidshus. Jag håller med blackadder. Finns risk att drabbas av längre strömavbrott kommer du att värdera braskaminen högt.
12 svar · 1,5k läst
S
smurfen72: Bör inte vara några problem huset skadas nog före vp om det skulle bli riktigt fuktigt.
1 svar · 929 läst
pelpet
pelpet: Kolla med svenska kamrörsfabriken. De borde kunna fixa ihop något lämpligt åt dig. Kanske ett rejält kamrör som står i hörnet och någon form av fläktlösning runt? Behöver inte bli överdrivet dyrt, ett enmeters kamrör av mindre dimension (ca 10-15 cm diameter) kostar ca 1000 kr.
5 svar · 1,7k läst
6
62_an: Ursäkta sen respons... :-I Tror faktiskt att jag klarar att slippa få benen på slangarna! Men om man ändå måste dra något slangvarv under skåpen, ska man skippa plåtarna helt å hållet där? Isåfall, varför? Och vad är det då som håller slangen kvar i spåren?
5 svar · 2,7k läst
H
hempularen: Tänk på att vara försiktig så att du aldrig stänger utloppet samtidigt som du har tappvatten inkopplat i påfyllningsänden, när du stängt av förbindelsen med övriga värmesystemet och därmed expansionskärlet så stiger trycker blixtsnabbt upp till fullt tappvattentryck. Även om slangen skall tåla det så är det inte säkert att alla delar av systemet tål det trycket.
3 svar · 1,3k läst
Mich
Mich: Hallå Jag håller på att förändra rördragningen till värmeradiatorerna. Installerar LK Värmekretsfördelare RF och PE-X Rir X16. Nu är det dags att koppla om i källaren. Tänkte dra PE-X RiR 32 som matning till fördelarna, men upptäckte att den är hård/styv och går inte så enkelt att böja. Det får bli Prisol 22 rör istället (Cupriol 140). Dessa kommer då ner till källaren
0 svar · 1,2k läst
L
Lantbrukarparet: Försökt letat runt på diverse hemsidor som säljer VVS på nätet men enda skåpen vi hittar är anpassade för golvvärme vilket inte är det vi söker direkt. För att underlätta så ser det ut såhär för oss nu: Från källaren så kommer det 4 x 40 mm PEM-slang till övervåningen där skåpet ska sitta. I dessa 40 mm PEM-slangarna ska sen 32 mm PEX gå. Därför måste vi ha en
0 svar · 736 läst
B
brajt: Väcker tråden med att jag vill veta om just kvalité och erfarenhet angående de billiga blocket-varianterna och de"kända","dyra" märkena. Jag ska lägga 4 slingor LK x16 tänkte jag, i 50 kvm gjutet garage golv. Jag vill ju aldrig bryta upp och lägga om!
26 svar · 17,1k läst
M
Malten: Kan varmt rekommendera en Mitsubishi FH35 på 6,6kw, som vi köpte i höstas, är kanon nöjd med den, värmer bra, trots 26 minusgrader, som vi hade som kallast här i vintras, sprider värmen från kaminen dubbelt så bra, när man kör den i fläktläge. Å kör ac med den nu på kvällarna. Å den drar som mest oavsett värme/kyla 2,5kr i timmen, min bästa investering änså länge till
8 svar · 1,1k läst
S
Scaramagnum: Äntligen fick jag tid att testa o koppla in mitt element precis som ni beskrivit och det gick kanonfint! Vart lite byxis när det började ryka om det efter första igångsättningen. Googlade direkt och läste att det var fullt normalt. ;) Tack för vägledningen!
3 svar · 16,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.