Wik83
Wik83: Okej! Tack då har jag lite mer koll. Jag får återkomma när jag har lite mer frågor, för det lär jag ha om jag inte hittar informationen i någon annan tråd sedan tidigare.
3 svar · 2,2k läst
wrang
wrang: ahaa snille blixt :) kom på att ifall jag plockar ner befintligt system efter att de kommit upp i golvet så kan jag ju kapa det å gänga nån annan stans eller svetsa ett muff på röret redan...
20 svar · 3,2k läst
·
J
Jörgen H: [citat] Av erfarenhet från tidigare panninstallationer vet jag att det stora problemet är när strömmen faller bort, såvida man inte har en modern panna med elektriska NC spjäll. Pannan går i kok när laddomaten inte längre går. Om man då som jag, har egen brunn med egen pump utan reservkraft så sjunker snabbt trycket när SYR-ventilen släpper på kallvatten, det räcker inte länge.
7 svar · 4,9k läst
G
Gabbe1: Jag köpte väggfästen hos Kotly och radiatorkoppel hos Rinkaby. Avluftningsnipplar är jag ganska säker på att jag fick med i leveransen från Kotly.
5 svar · 2,0k läst
B
Burner76: Oj snabba ryck! Tackar för svaren! Andreas
3 svar · 1,7k läst
P
DIY_freak: När kompressorn gick sönder förra året, byttes hela kylmodulen ut då? I så fall fick du en ny kondensor på samma gång och om den redan har gått sönder så borde du kunna reklamera den. Om det däremot gjordes någon reparation eller utbyte av enbart kompressorn, så är ju inte det aktuellt.
19 svar · 4,2k läst
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: Höll på så där till slut ringde jag en rörmokaren. Tog ca 1 h. Sen var det klart.
63 svar · 19,9k läst
·
A
Andreas_H: Det blir bra med 3m3 nu, de större tar upp mera golvyta. Om det blir ny panna någon gång kan jag ställa in ytterligare en 3m3-tank. Vad har du för panna? Jag har en Calmar V33.
15 svar · 2,4k läst
kontorsråttan
kontorsråttan: Tack för dina tankar & funderingar. Ju mer jag vänder på tanken, desto mer glider jag från tanken till att använda mot ventilationen, iallafall med de förutsättningar jag har. Kunde jag bygga om delar av tvättstugan till skafferi kunde röret fått ett användningsområde. Vi funderar vidare i något andra baner..
2 svar · 3,2k läst
J
jensaro: Se där!
9 svar · 1,2k läst
·
J
T
Tommor: Termostatventilen som börjat tjorva när den stänger och öppnar, kan orsaka pip,tjut och vibrationer. Prova ta bort termostaten och se om ljudet försvinner, isåfall är det dags att byta. edit: det kan räcka med att motionera ventilen också kan hjälpa ibland
2 svar · 10,4k läst
Krilleman
Krilleman: Låter som klassiskt backventils-problem. Behöver inte just vara i en blandare, kan även vara backventilen i blandningsventilen på VVX om du nu har någon sådan, det har "trilskats" lite med dessa i frågan om den ska vara eller inte. Så det kan variera lite på fabrikat & årsmodell på VVX... Det enda sättet att veta om just du har någon överhuvudtaget är att kontrollera. I detta
6 svar · 30,7k läst
D09
D09: Ju större ju tystare brukar d vara eller? Jag har varit inne på liknande, tänkte i banorna 100mm i diameter då men vet inte vilket som är bäst
3 svar · 2,3k läst
vedtony
vedtony: Tack Mr Pex! Hann precis beställa bara.. får väl returnera å beställa c-56 i stället.. Tack oxå för synpunkter från er andra oxå!
8 svar · 1,9k läst
T
Tommor: Stör du dig på rören så bygg in dem i en låda, man drar ALDRIG rör med värme eller vatten ikallutrymmen ovanför det inreda. Du skadar hela huset om gått fryser..
7 svar · 4,5k läst
T
Tommor: Du har smuts i filtrena, då stannar kompressorn och larmar på HP?
9 svar · 3,5k läst
T
Tommor: Räkna på 60 watt per kvm då brukar man klara det mesta. men räkna högt när det rör sig om ettrörsystem. Du tappar effekt på vägen här kan du läsa och bestämma själv. http://www.purmo.com/se/ladda-hem-filer.htm
3 svar · 2,5k läst
T
Tommor: Ja självklart skall du göra det, annars riskerar du ju att gjuta in en slinga som redan från Örjan läcker.. Och tryck med vatten och behåll slingan under tryck medans de gjuts så ser man om man trampat sönder något.
4 svar · 5,2k läst
K
Katarina77: Tommor: Nibe har felsökt pannan och bytt expansionskärl ( säger de iaf ) blev en saftig nota och de anser att det inte är fel på pannan, tyvärr!
7 svar · 7,7k läst
B
Bosse#3617: Kanon, misstänkte att det borde gå. Tack för snabbt svar och utförliga instruktioner. /Bosse
3 svar · 1,4k läst
T
toto1: Tror nog Doger försöker skämta med oss bara. Hoppas jag.....
27 svar · 47,8k läst
MathiasS
MathiasS: :thumbup:
6 svar · 1,3k läst
E
elmont: Det finns inga element som kopplas trefasigt, alla kopplas endera enfasigt 230 V eller tvåfasigt 400V. Vid 400 volt "roterar" man faserna så att en fas i kopplingsdosan bara kopplas vidare till nästa element, där kopplas den in och en annan fas får "vila".
23 svar · 4,4k läst
F
fastmoving?: Tycker det ser rätt bra ut, bara en liten sak, flytta tillloppsanslutningen till shunten till röret vid 750-liters ack:en så du tar värmen diagonalt på samma sätt som du kopplat laddomaten.
1 svar · 5,1k läst
·
O
orparn: Jaha, då är det mer logiskt med elpatronerna :) Jag har också avluftning på röret som kopplar samman tankarna på toppen, dels en automatavluftare och i andra änden på det röret (på andra sidan av laddomaten ca 2m bort) är stigaren till mitt öppna expensionskärl.
8 svar · 1,7k läst
·
F
Freddan-70: Hej, Du bör ha isolering någonstans under golvvärmeslingorna. Värmen kommer annars gå ner till undervåningen och du förlorar den effekten uppåt som den är tänkt för. Rekommenderad tjocklek är 50mm, men jag tror nog att 30mm är det vanligaste man använder. Du bör definintivt inte ha mindre än det. Du kan fästa rören i armeringen, men du bör inte ta najtråd utan hellre buntband
1 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.