4 209 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Identifiera stigare och retur
Hej!
funderar på att sätta en vattenburenhandukstork i badrummet badrummet har elektrisk golvvärme, men jag har kvar rörändarna som blivit pluggade i samband med att tidigare ägare renoverade badrummet. sitter avstängningskranar med iskruvade pluggar på rörändarna så det är en lätt manöver att koppla in handukstorken och sedan bara öppna kranarna, men hur kan jag enklast lura ut vad som är stigare och retur, någon som har något smart tipps.
funderar på att sätta en vattenburenhandukstork i badrummet badrummet har elektrisk golvvärme, men jag har kvar rörändarna som blivit pluggade i samband med att tidigare ägare renoverade badrummet. sitter avstängningskranar med iskruvade pluggar på rörändarna så det är en lätt manöver att koppla in handukstorken och sedan bara öppna kranarna, men hur kan jag enklast lura ut vad som är stigare och retur, någon som har något smart tipps.
Finns inga spår av hur den gamla radiatorn har suttit då badrummet är helrenoverat och övriga radiatorer i huset är anslutna både från höger och vänster samt att det finns platts för en radiator åt båda hållen bredvid rörändarna, om man skruvar dit en manometer kan man se någon mätbar skillnad i tryck mellan stigare och retur.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 729 inlägg
Temperaturskillnad?
Inga fönster i badrummet då det ligger mitt i huset, och temperaturskillnad får jag inte för än det blir ett flöde genom ledningarna, men då måste jag koppla in handukstorken först, och då är det ju 50-50 om jag får göra om allt eller inte, den enda skillnaden är att den vänstra stumpen är ca 5 cm längre än den högra.
Kan du inte bara koppla en slang mellan anslutningarna och öppna ventilerna. Slangen bör vara av lite längre modell (en meter eller två) så du hinner känna vad som är vad beroende på vilken som blir varm först!
Har du problem med luft i systemet sen tidigare kan du luft ur slangen genom att bara öppna ena ventilen först och lätta lite på motsvarande gänga så luften pyser ut. Kommer det varmt vatten direkt så väntar du bara en stund så slangen kyls av.
Öppna båda ventilerna samtidigt och använd händerna för att identifiera tillopp och retuer.
Har du problem med luft i systemet sen tidigare kan du luft ur slangen genom att bara öppna ena ventilen först och lätta lite på motsvarande gänga så luften pyser ut. Kommer det varmt vatten direkt så väntar du bara en stund så slangen kyls av.
Öppna båda ventilerna samtidigt och använd händerna för att identifiera tillopp och retuer.
Klicka här för att svara