Och om det är en panna med möjlighet att elda ved i - behöver man montera bort brännaren då?

ja man får ta bort brännaren och byta nedre luckan till en med drag lucka samma som köksnoran ev lägga dit raster om dom är urplockade.

den iden med pellets i den pannan är inget och satsa på om du inte kör med en pelletsbrännare som är lika liten som oljebrännaren(sitter en gjuten sektion som håller i rastren ca 10cm i höjd och det är inte många brännare som är så stora.. kan vara bara på köksverisonen de märks om du tar av luckan sitter 4 skruv

Redigerat:
Men om du enligt en annan tråd har så mycket stålar så du kan tänka dig att värma upp en oisolerad altan ska du väl inte fundera mer på den gamla pannan utan byt ut den. Att många här på byggahus blir lyriska när det blir tal om vedeldning i kokspanna får man ta som det är. Pelletseldning i den pannan är väl nog så illa men fungerar med rätt brännare om de ekonomiska resurserna är helt uttömda.

Själv har jag 4 strålpaneler på altan men har aldrig använt dem. Tidigare ägaren hade mycket pengar. :)

johanpelle skrev:
Men om du enligt en annan tråd har så mycket stålar så du kan tänka dig att värma upp en oisolerad altan ska du väl inte fundera mer på den gamla pannan utan byt ut den. Att många här på byggahus blir lyriska när det blir tal om vedeldning i kokspanna får man ta som det är. Pelletseldning i den pannan är väl nog så illa men fungerar med rätt brännare om de ekonomiska resurserna är helt uttömda.

Själv har jag 4 strålpaneler på altan men har aldrig använt dem. Tidigare ägaren hade mycket pengar. :)
- Jo jag har mina funderingar snarare på att byta ut hela pannan mot en mer effektiv pelletspanna. Tänkte bara om jag skulle köra ved tills dess, eftersom det inte lär ske nu under hösten/vintern ändå. Har ett stoort körsbärsträd som ska tas ned...så : )

ja tycker du gör rätt i och byta panna finns jävligt fina pellets pannor :)

jag personligen hatar pellets men har aldrig heller haft riktiga grejjer hade en nibe city med eurofire m3 som ja skrota allt ihop. olje panna ä drygt och elda pellets i :)

satt in en vedex 3300 och 1500l ack (vill aldrig mer ha nån kombipanna det är en sak som är säker)

Nu skämtar du väl ändå. Mer än 20 minuter i veckan berhöver man inte lägga på en Nibe City med en Eurofire. Då är det roligt och givande jobb jämfört med att springa och fjanta sig med ved så grannarna får sig några gapskratt.

Men till frågan: Ska du elda med ved i vinter så får du köpa färdighuggen ved som sammolikt är dyrare per kilowattimme än pellets. Ved du ska elda med nu skall ha torkat sedan början på april om den ska gå att elda med. Ett nyss nedhugget körsbärsträd kan du inte få eld på ens om du står med en blåslampa.

Så släng in en modern pelletsbrännare med urasking i pannan redan nu och börja spara pengar. Till våren installerar du en ny panna och behåller brännaren.

johanpelle skrev:
jämfört med att springa och fjanta sig med ved så grannarna får sig några gapskratt.
?? :confused:

johanpelle skrev:
Nu skämtar du väl ändå. Mer än 20 minuter i veckan berhöver man inte lägga på en Nibe City med en Eurofire. Då är det roligt och givande jobb jämfört med att springa och fjanta sig med ved så grannarna får sig några gapskratt.

ja håller inte med då va de nått JÄVLIGT stort fel på detta system ända sen nibe cityn kom in stoppa de minst 1-2 gånger i veckan med andra ord jämt. nu eldar ja var 3 dag och varannan om de inte ä svin kallt. + 20000 billigare ( 8pallar på telge) om året då veden ä gratis + ved processor. jobbar 50% så finns ingen anledning och ha pelletseldning..

sen tror ja nog att folk här skrattar mer när man går omkring och bär på pelletssäckar och ser ut som ett fån

Ja om systemet inte var justerat riktigt så det fungerade är det klart att du blev förbannad. Annars är City-Eurofire ett mycket stabilt system som inte ska krångla. Finns mycket sämre oljepannor och sämre brännare som folk eldar i hela vintrarna utan några större problem.
Men är veden verkligen gratis så lönar sig säkert det hårda otacksamma slitet med veden.

johanpelle skrev:
Ja om systemet inte var justerat riktigt så det fungerade är det klart att du blev förbannad. Annars är City-Eurofire ett mycket stabilt system som inte ska krångla. Finns mycket sämre oljepannor och sämre brännare som folk eldar i hela vintrarna utan några större problem.
Men är veden verkligen gratis så lönar sig säkert det hårda otacksamma slitet med veden.
ja ett slit de håller jag med om hjälper en markägare så allt ja tar ner och grejjar div med maskiner osv så de blir gratis men många timmars jobb.

ja testade min tb mini då gick det gallant men då stog redan vedexen och väntade.. hade sotaren här med utrustning och ställde in brännaren vart värre de ist :S problemet var alltid steget mellan lågeffekt och högeffekt. tråkigt

pappa var med missnöjd med brännaren när han bodde här pannan i sej är liten smidig. tyvärr lite litet askutrymme

däremot elda jag med pellets i en euronom a25 den pannan måste ja säga va gurdomlig hade tb mini i den enda som gjorde att de stoppa var om de tog slut i bingen eller ca var 10 mån gick tändaren sönder.. helt okej tkr ja :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.