Planerar att konvertera från elradiatorer till vattenburet. Verkar gå på ca 7000 per radiator. (Efter noggrannt övervägande ska jag inte göra det själv). Funderar på om man kan spara in pengar och yta på att sätta in energiglas och då bara sätta radiator under ett fönster per rum. Blir ett u-värde på 1,8 vid renovering med energiglas enl Energimyndigheten. Är det dumsnålt med tanke på ev kallras? Hur lågt måste man komma i u-värde för att undkomma kallras? Såg den här rapporten http://energimyndigheten.se/PageFil...edning vid val av fönster - småhus 803226.pdf
där man ansåg att det var borta vid 1,0.
Frågan är alltså vid vilket u-värde upplever man kallras?

Mycket intressant fråga. Jag är själv intresserad av samma sak då jag överväger att ta bort två av tre elelement i vardagsrummet av estetiska skäl då vi ändå använder kakelugnen.

Har ett vardagsrum med två fönster, varav det ena saknar element under sig.
Det står en soffa nedanför varje fönster.
Förr hade jag vanliga, gamla kopplade fönster med två glas.
Då kände man tydligt kallraset i nacken om man satt i soffan.
Har nu treglasfönster (ELIT), U-värde 1.3 tror jag det var på dom, det är några år sen dom byttes.
Upplever det som mycket bättre.
Märker inte av kallraset när man sitter i soffan iaf.

Man kanske måste komma ner mot 1,3. Får kanske bita i det sura äpplet och bekosta radiatorer ändå. Ser när jag läser länkade rapporten själv lite mer noggrannt att det fanns visst en tabell på s 14...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.