Värme allmänt
b_hasse: [citat] Du kan troligen inte ha samma framledningstemperatur till golvvärme och radiatorer, så du behöver en shunt (blandningsventil).
oskee: Yep ok men 200w kan det skilja mer på kylmediat i kylaren? Till den argon så vet jagvatt det ingår en trattliknande mojeng att hu ut vid förnstret. Den andra ska jag kolla anslutningen på.
JiiTee: Markiser är väl inte helt gratis heller, och då tror jag nog mer på kylningen. Kylinstallationen blir ju billigare och effektivare i längden.
Fred vom Jupiter: Den utformningen torde väl vara ganska så olämplig.
exerg: Den håller för dig och ett par av dina grannar om ni skulle vilja stå på den.Skorstensröret sitter inte fast utan stödjs bara av huvtaket. Lossa bara de 4 skruvarna och lyft av taket så är det fritt fram.
KnockOnWood: [citat] Det är ju bara som att två personer står på dansgolvet :) Inga speciella hänsyn behöver tas till en så lätt kamin.
gaia: Du kan spara pengar om du eldar i din kamin men se till att inte köpa för dyr ved :). Björk i säck från bensinmacken kan bli dyrare än el. Sen kan du kolla om du kan bättra på isoleringen någonstans - det minskar ju elräkningen också :). gaia
peternicklas: Har själv en push installerad 70 cm under golvvärmen, inga problem. Kräver lite mer när ni ska lufta. Anslut en vattenslang och ha utloppet en bit ovanför golvvärmeslingan så det blir lite stryck så kommer luften med ut.
JohnPersson: [citat] Vad säger du om följande läge som jag har tänkt mig. Från pannan går en primärkrets med egen cirkpump till en acktank nr 1 och därifrån via en sekundär cirkpump vidare ut i radiatorkrets. Returen går sen till en annan acktank nr 2 som matar in i pannan. Som jag förstår det här så uppnår man vissa fördelar av att ha två ackar. En fördel är att vid överhettning och
Enk Projektet: [bild] EL VVP-300 Elvärme Garage El Golvvärme LLVP Total El Varav Hushållsel 63,816 136,728 645,936 385,92 405,168 2175,24 537,672 56,376 64,128 543,744 323,592 541,536 1767,072 237,696 79,224 75,336 729,288 351,384 453,864 1939,536 250,44 68,856 6,384 338,616 286,92 211,704 1157,928 245,448 0 0 0 0 0 0 0 0 268,272 282,576 2257,584 1347,816 1612,27 7039,776 1271,256 Så här ser mina olika
-PC-: Jag undrar samma sak, har dammsugit nätet utan att hitta något :-/
corre: ;) Kör med klorin och mycket kokande vatten i några omgångar så är den ren på sånt iaf. Är den i RF eller titan så ska väl inte mycket fastna där kan man tycka
corre: Spillvärmen från VVC kan ju med lite god vilja tillgodoräknas husets energibehov. Med timerstyrning så kör den bara morgon och kväll när behov av varmvatten brukar finnas i badrum
johanpelle: Varför betala 4500 för saker som man kan få nästan gratis? När jag träffade killarna som låg bakom Biowarm någonstans kring 2006 var tillverkningen sedan länge avslutad så reservdelar ska man nog inte vänta sig att få tag på.
Pannlampa: Jag har använt de utbytes ventilerna när jag bytade mina dåligt fungerande slotts (bäst) ventiler från 1941. Tog inte mer än några minuter per element, jätteenkelt och smidigt. Dock satte jag termostater på elementen på övervåningen för att kunna strypa lite där (vill ha svalt i sovrummen) på nedervåningen har jag ingenting på ventilerna då de är fullt öppna som standard och
Avemo: Kort sagt finns det inget att vinna, men möjligen kan du förlora en del på den inkopplingen. Jag vet inte mellan vilka temperaturer brinen brukar variera, men jag antar att det är ganska låg differens. Om vi för exemplets skull antar att inkommande brine håller 4 grader och utgående 0 grader. Om du då värmer den till 20 grader innan den kommer till värmepumpen så kyls den i stället
Mich: Går att klara sig utan shunt, med t.ex. LK Minikretsventil M5. Dock max 5 m2 och slangen måste gjutas in. Jag har dock ingen erfarenhet av den. Någon som kan berätta mera? Jag funderar på om det skulle vara möjligt att kombinera radiator och golvslinga i samma slinga. Dra först till radiatorn och sedan låta returen från radiatorn gå i en slinga i golvet. Är det en hel dum ide? Detta i
lordi: :) Kan man så skall man. Jag hade inte heller kunnat låta bli.
Krilleman: Sätter man två, kan man ju sätta dom som man själv tycker är bra och anpassa efter eget behov. Men samtidigt rätta sig i ledet efter många "skolor"! :thumbup:
jensaro: Om man antar ett toppeffektbehov på 35W/m2 = 875W kan man anta en årlig förbrukning på 8752500= ca 2200kWh/år. Med detta kan du nog utesluta kulverten och förmodligen även LLVP om du inte även har behov av avfuktningsfunktionen.
Avemo: Luftvärmepump är ett utmärkt komplement till elradiatorer, men i ett allmänt fall kan den inte helt ersätta dessa. Däremot är det troligen det billigaste sättet att minska uppvärmningskostnaden om du har direktel.
Moomin: Hej Samariten. Tack för svaret, är själv oxå inne på det. Röris som lägger dessa golv, han har skruvat golvet i brädorna om jag fattade det rätt. (på hans eget golv han gjorde) Och i detta fall, så är Golvgipset billigare än spånet, så det blir ju skitbra... :) Taaack....
Andreas_H: Är det inte någon som har ens en liten tanke att dela med sig av?
MTech: [citat] Ligger i det spannet jag med! För ca 200kr får man inte många säckar pellets:)
Krilleman: Om det har satt sig lite skit mellan tätningen på säkerhetsventilen kan ett par "snäpp" på vredet göra susen!
RickyBruch: Gud, läste servicemanualen nu, vilken underbar liten manual. En sådan skulle man ju få med när man köper utrustningen (får man det). Väldigt stort tack, nu ska vi testa lite motionering av ventiler och övrigt skoj =)
D09: Såg att det fanns lim för detta :) men ska nog funktionstesta den först utan med en rökpatron :) Funderar på att montera en säkerhetsdetalj, en vajer mellan armen till tallriken och skorstenen så att den inte kan öppnas av misstag när vedpannan är i drift :) Kan man borra ett vanligt hål med plugg eller finns det någon skruv som funkar utan plugg? Sen är nog ett kolmonoxidlarm att