Värme allmänt
larthe: Så mycket för min slutledningsförmåga. Det visade sig naturligtvis vara ett trivialt fel när det kom till kritan. Varmvattnet går förutom till blandaren på diskbänken även via ett svart plaströr nergrävt i backen till en friggebod där dusch och handfat finns. Den delen av systemet saknar avtappningspunkt och efter ca 30 vintrar ville den inte längre utan fick en liten spricka så
TobiasGren: [citat] Ja slangen är inga problem däremot allt däromkring😕 Som exempel så önskar jag bygga ett VA skåp... Ett skåp med det invändigt måttet 60*58 önskar jag placera följande: Värmeväxlare (fjärrvärme) Fördelarskåp LK minishunt Värmekretsfördelare Trångt men möjligt😜 Vad tror ni om att placera värmekretsfördelaren under shunten? ( se exempelbild) [bild] Det
jensaro: Jag har 19m kulvert till 50m2 garage med gv. 240m2 hus med raddar och matar hus och kulvert med Grundfos alpha2 25-60, som tuffar på 6-9W..
schizo: Har nu mätt över temp begränsaren och får inga utslag. Gissar således på att det är den som gett sig. är den inte hutlöst dyr provar jag byta annars får det nog bli en ny panna.
rca1959: Det är inte att det är stiftet som har fastnat i intryckt läge?
Siouxsic: Ingen som har mer info om AluMat från Heatcom? Är det "skräp" eller törs jag lägga in det i undervåningen som jag håller på och renoverar nu där tanken är att det ska hålla några decennier. Input uppskattas extremt mycket!
haldor: Vi bor i en 1,5-plans villa på 196 kvm med 8 rok. Inte speciellt öppen planlösning med andra ord. Har av olika anledningar bestämt mig för att ha kvar direktverkande el (400 V-slinga 2-fas kompletterat med llvp på nedre plan) som värmesystem, men då en del termostater behöver bytas skulle jag vilje gå över på ett centralstyrt styrsystem för att bland annat kunna reglera temperaturen
Claesk: Ska bygga pannrum i befintlig bod. Är träbjälklag. Går det? Ska man förstärka? Blir panna och 2 st 500 liters tankar.
jtl: Du kan dela arean på rummet med cc-måttet som slingorna är lagda med (förmodligen 30cm). Stora rum har förmodligen mer än en slinga.
fantasi: [citat] Vad är det som särskiljer Uponor golvvärme från övriga?
LaT: Sök efter "injustering av radiatorsystem" & "TA" så kommer du hitta en bra handbok som förklarar hur allt funkar. Ang. det med hög kontra låg framledning så har det ingen betydelse för skiktningen om värmesystemet är rätt injusterat (egen empirisk erfarenhet). Ditt system är troligen avsett för 80-60C, men med de överdimensionerade raddar som brukade sättas in så klarar det sig
Anna_H: En liten not: direkt-el är el-element eller elektrisk golvvärme, inget annat. Luftvärmepump räknas INTE till direktel. Därmed har direktel eller inte inget med planlösningen att göra, däremot avgör den ju hur bra en kamin eller luftvärmepump fungerar.
chillichi: Kan man dra elektrisk golvvärme med en kabel som täcker två rum? I det här fallet är funderingen att ha en termostat+kabel som täcker hall och Gäst-WC, totalt 12kvm, och att låta kabeln gå in från hallen vid dörröppningen till WC. Kan det uppstå något problem, eller bryter man mot någon regel om man gör så?
chillichi: Jag tänkte att jag svarar själv eftersom det kanske kan hjälpa andra. Efter en del letande verkar det som att det som syns på bilden är en rak inloppskoppling som passar till röret i väggen plus en M22x1.5 vinkel med lekande mutter. Vinkeln är samma del som sitter i toppen på reglerdelen till en del radiatorkoppel, men säljs även lös. Två exempel är: Danfoss vinkelrör, RSK 481 77
BBJB: [citat] Kanon. Hade den tanken att sätta returen brevid t-kopplingen till höger. Men går det att ha den såhär är det perfekt då det underlättar rördragningen. Mvh Jonny
Yrrol: Så det är inte troligt att det är stammen, brukar dessa vara stabila och oberörda av årstider och annat? Tänkte det kanske var uppsticken som låg i spänn men dessa rör sig fint när jag lyfter lite på radiatorerna. Ska ändra lite på stammen samt sätta tjock isolering runt rören sen innan vintern hoppades jag. Kommer att ha det om ventilerna i åtanke sen till vintern så ska jag
Krilleman: Arga (kram) snickaren förespråkade glykolblandning för frostskydd vid utomhus-förvaring. Han kan absolut ha en poäng här då glykolet är lite rost-dämpande! Känns spontant osäkert att förvara något man ska använda senare utomhus! Med allt vad temperatur-svängningar och fukt kan innebära! Om du nu vill proppa kan du ju skruva loss kopplet och använda R15 gängorna! Personligen har
RoTe: En LLVP är ju billigare än AC i många fall. Jula rear ut deras Zibro nu: http://www.jula.se/luftvarmepump-sc-1332-3200-w-417018 Bara gå med gratis i deras Jula Club och handla!
AndersP04: Hej, Ska totalrenovera badrum i ett radhus som vi köpt. I huset finns det äldre inlagd vattenburen golvvärme, huset är från -56 och på senare år är det kopplat till ett fjärrvärmesystem. Nu har jag lite funderingar när vi ska göra om badrummet, vi behöver lägga nya rör och lägga till en golvbrunn. Är det väldigt svårt/komplicerat nu när vi redan har existerande vattenburen
Hoppehare: Använde följande med stor framgång http://golvvarmebutiken.se/Vattenburen-golvvaerme/Golvvaermepaket-8-mm/Golvvaermepaket-L8-5.htm Jag göt strax ovanför slingan som jag limmade med smältlim. Jag använde hela slingan på 5,5m2. Man kan skönja var slingan ligger eftersom fix och klinker ligger direkt ovanför. Utrymmet som det ligger i är hallen. Fuktiga skor mm torkar upp bra. Jag hade
Dr.L: Ja, det kan bli riktigt knepigt att flytta ut ett sådant element, tyvärr ingen jättesmidig operation för en hemmafixare. Inte ens för oss rörläggare..
fjällräven: Hej! Har en vedpanna Albin 720 DL som jag köpt begagnat. Fick ej med någon bruksanvisning/installationsguide. Har pratat med Kalix pannprodukter men de var ej behjälpliga. Leverantören som tillverkade pannan har kursat. Finns det någon som har bruksanvisningen i sin ägo? Tacksam för all hjälp!
mmmmagnus: Precis det här funderar vi på nu. Två eluppvärmda ordentligt gamla hus, 1700-1800-tal, som står nära varandra varav det ena, och på sikt troligen det andra, ska nyttjas året runt. Utrymme för pannrum finns i närliggande uthus, vedmaskin och utrymme för vedförvaring finns, likaså en positiv inställning till vedeldning. Finns det nya tankar kring detta 2013?
lordi: Kolla förtrycket i expansionskärlet, samt att blåsan är hel. Om det är ok, så fyll på och sätt en bunke under säkerhetsventilen och se om det smygläcker.
Jannez69: http://allehanda.se/start/ornskoldsvik/1.6104139-gor-hal-pa-tre-timmar Men inget mot en riktig vedpanna.. ;)
smurfen72: Ja kan man inte gräva men har möjlighet att borra så är det rätt enkelt visst en luft/vatten blir billigare på kort sikt men jag tycker man ska se lite längre fram.