Jag har en kassett på nv, huset är från 70-talet och har självdrag. Mitt problem är att kassetten inte sprider ngn värme, ett par timmars eldning ger max 1-2 graders höjning i rummet.

Kassetten, som är gjord i plåt, blir varm och brinner bra. Ovan kassetten finns en plåt som som gör att värmen inte kan gå rätt upp i skorstenen.

Jag är inne på att det kan ha att göra med självdragt. På öv är den enda ventilationen en fläkt i badrummet + spisfläken, och på nv är det själva murstocken.

Så, vad kan den dåliga värmespridningen bero på?
Är kaminen för gammal (ca 15-20 år), eller kan självdragtet vara en anledning?

Tar gärna emot förslag på att förbättra värmespridningen.

Hälsningar
Magnus

Svårt att veta utan att se en bild, men en del sätter små fläktar i underkant på kassetten för att öka luftcirkulationen. Detta sägs ge skillnad.

Plåtkaminer är ju inte kända för att vara bra, har inte sett nån bra själv. Vi hade en kasset i sommarstugan gjord av plåt, precis helt oduglig, morsan har en i gjutjärn hemma, vilket är mycket bättre, men bästa är att ha en fristående kamin, om du vill få ut mest värme av dina vedpinnar. Å gärna med täljsten så den står sig varm ett par timmar efter avslutad eldning, jag har en morsö 8150 med täljstens sidor och topp. Den är kanoners, värmer upp hela vår lilla kåk (77kvm) med endast den när ja eldar, dock har jag hjälp av en LL Vp innedel som fläktar runt den varma kaminvärmen i huset.

Jag tror ändå det har med husets självdrag att göra.

Kamin finns på NV, den enda ventilation som finns där är själva murstocken. Och trappen är som ett lock, dvs på sommaren kan det vara varmt på ÖV, men i trappen och i NV är det svalt.

Sticker jag in handen ovan kassetten är det riktigt varmt, men det enda stället för den varma luften från kaminen (och i övriga rummet) kan ta vägen är egentligen ut genom murstocken (eftersom det känns som trappen fungerar som ett lock).

Kan då fläktar runt kaminen hjälpa eller måste man lösa problemet längre bort, dvs sätta in luftventiler alt försöka få bort det lock som uppstår i trappen?

Redigerat:
Ja varm luft är ju inte känd för att sjunka, snarare tvärtom va.

Menar du att enda vent kanalen för frånluft nere är skorstenspipan från kaminen, eller sitter frånlufts ventil rakt ovanför eldstaden, lite lättare om du slänger upp en bild på de hela.

edit. Alltså du eldar några timmar för en höjning på 2grader, då kan de ju omöjligt va en bra kamin, eller väldigt kasst isolerat, eller korsdrag i bottenvåningen, eller så är inte kassettens pipa tätad mot murstocken.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.