Bor i en 70-tals villa o funderar på köp av vedpanna.
Förbrukar ca35-40000 kwh/år.
Finns det ngn panna som är bättre än andra eller är det fråga om tycke o smak?
Sökt tester på nätet men det verkar tunt på moderna pannor.
Är det värt att köpa nytt med panna,tankar etc eller är det bättre idé att söka begagnat?
Är nybörjare på detta o det kanske oxå är en faktor i valet av utrustning:D.
Vill komma undan så billigt som möjligt utan att tumma på kvalitén.

Har du tillgång till gratis/billig ved? Annars glöm vedeldning.
Vad har du för system idag? Direktel? Oljepanna?

Gammal pelletsbrännare mot gammal panna...
Nej..inte gratis ved:)
Men det borde vara billigare än allt annat ändå?

Nej det behöver det inte vara. Vad är det för panna och brännare? En ny bra brännare kostar 20 tusen, ny panna med instastallation kanske 30 tusen för pannan och 20 tusen för installation före ROT. Vedanläggning kostar en del för du skall ha acktankar och mera rörkrökeri. Plus att du måste elda varje dag när det är kallt, såga och klyva veden, mera sotning etc etc.

Vedeldning är för de som förbrukar minst 40 MWh per år eller som kan fixa billig ved eller annat brännbart som typ engångspallar. I annat fall satsa inte på vedeldning. Tror det snart kommer mer erfarna personer som håller med mig. 70-talsvilla passar oftast bra med pellets för dom brukar dra typ som din och då är kostnaden mänsklig med pellets. Sedan brukar det sitta en 3 kubik oljetank som ger bra med plats för ett pelletsförråd, och så brukar det vara självdrag som hålls igång när man eldar till skillnad mot bergvärme.

• Gilla
sebsv211
  • Laddar…
Ska jag köpa nytt så blir investeringskostnaden ungefär lika mkt oavsett om jag kör ved eller pellets..
Men veden är ju klart billigare även om man köper"dyrt"..eller har jag räknat fel?
Men arbetet är naturligtvis betydligt mer omfattande och det är i så fall nytt för mig.
Är tacksam för åsikter..

• Gilla
sebsv211
  • Laddar…
Ok, innan du tänker mera ved, gör ett billigt test. Kolla priset på färdig ved och räkna ut kWh-priset. Köp sedan två kubik långved. Bygg av OSB och lite reglar en vedhäck på 1 kbm, dvs 1x1x1 meter sida. Kapa långveden med motorsåg och klyv den, hälften med din Hultafors klyvyxa som du köper på Ö&B för 450kr, och hälften med 4 tons vedklyven som du köper på Bauhaus rea för 2000 kr. Mät tiden för kapning samt de båda sätten att klyva tills vedhäcken är full. Mät även hur ont i ryggen du har. Sedan kan du bedöma om du skall köpa färdig ved eller hugga själv.

Jämför så kWh-priset mellan färdig ved och långved du klyvt själv. Om du tycker det är för mycket jobb att kapa och klyva för hand (fråga mig hur jag vet) finns det Kina-vedkombi för 30 papp, beg proffsmaskiner för 50-60 och nya proffsmaskiner för 100+. Bra att ha en traktor också. Vedkombi har den stora fördelen att den har ett transportband (ofta) som du låter mynna i vedboden (du kommer att göra av med 125-20 kubik om året så bygg en rejäl) så att veden tippas av. Ditt jobb med långveden är därmed reducerat till att langa in stockarna i kombin och köra på.

När du kommit igång och helst säkrat en billig leverantör av långved är det dags att bygga en större vedbod - ett magasin! I detta ställer du gamla SJ-pallar i rader med storsäckar på. Varje storsäck fyller du från vedkombin och lastar på mha traktorn på din VW LT31 med flak och kran, sedan kör du ut till Svensson som är för lat för att stå och hugga.

Välj själv var du stannar men det är ett STORT arbete med vedhantering. Som sagt, kolla FÖRST priser och kolla kWh-priset.

Ved är överlägset billigaste uppvärmningen vid sidan av flis och industripellets. Däremot är det inte alls arbetsbefriat.

Räkna med att det kommer dussin personer som kommer att rekommendera dig diverse österrikiska vedpannor och annat. :) Och då verkar faktiskt arbetet med själva eldandet ganska begränsat. Men priset är ju i nivå med bergvärme.

Anders: Om du skall köra vedkombi så ställer det högre krav på viss typ av råvara väl? Det är väl inte jättelämpligt för någon som inte äger skog själv.

Diskussionen gled iväg att handla om valet ved eller inte.
Var ju mest nyfiken på val av vedpanna.
Men är som sagt tacksam för all input.

Skulle tro att jag tjänar ca 10.000/år jämfört med pellets...lågt räknat
Jag är inte rädd för lite jobb,även om jag inte tänkt stå med yxa i hand.
Men vill nu gärna ha lite åsikter om val av panna, oavsett ny eller begagnad.

Kör själv med en calmar v33 ,2250l ack och är jättenöjd med den pannan. Dock är det nu snart 2 år sedan det eldades ved i den. Kör enbart pellets nu då priskillnaden är blygsam. Har till och med plockat ut en tank , så har bara 1500l kvar.Om du har bestämt dig för byte skulle jag köra med en vedpanna och ackar. Då har du i alla fall möjligheten att köra ved eller pellets.

Kan du installera själv eller har du kontakter? I så fall finns det gott om billiga anläggningar på Blocket med panna och acktank. Oavsett hur effektiva Österrikarna är tror jag aldrig du kan tjäna in en sådan jämfört med beg kvalitetsanläggning. Dock kan det ju vara svårt att få tag i en installatör om han inte får sälja pannan.

Köp vilken kvalitetspanna som helst typ Baxi Innova, Nibe Vedex (kolla vad som finns på Blocket och kolla upp namnen här på ByggaHus med hjälp av sökfunktionen så får du snart känsla för vilka som är något att ha, finns inte så många att välja på). Undvik öststatspannor om du inte kan mycket själv. Har aldrig läst om någon som haft en öststatspanna utan att modda rätt mycket själv men jag kan ha fel. 3x750 eller 3x1000 liter acktank är nog vad du behöver och en panna på 35-40kW.

lillstrimma skrev:
Diskussionen gled iväg att handla om valet ved eller inte.
Var ju mest nyfiken på val av vedpanna.
Men är som sagt tacksam för all input.
Centralt är väl vad du har tänkt att lägga? Fröling, Hargassner och ETA har ju helt fantastiska pannor som hela familjen kan sköta. Men de kostar ju därefter.

Annars finns det ju kotly.com är det många som hänvisar till när det gäller lågpris.

• Gilla
rein85viss
  • Laddar…
Anders_Nilsson skrev:
Kan du installera själv eller har du kontakter? I så fall finns det gott om billiga anläggningar på Blocket med panna och acktank. Oavsett hur effektiva Österrikarna är tror jag aldrig du kan tjäna in en sådan jämfört med beg kvalitetsanläggning. Dock kan det ju vara svårt att få tag i en installatör om han inte får sälja pannan.

Köp vilken kvalitetspanna som helst typ Baxi Innova, Nibe Vedex (kolla vad som finns på Blocket och kolla upp namnen här på ByggaHus med hjälp av sökfunktionen så får du snart känsla för vilka som är något att ha, finns inte så många att välja på). Undvik öststatspannor om du inte kan mycket själv. Har aldrig läst om någon som haft en öststatspanna utan att modda rätt mycket själv men jag kan ha fel. 3x750 eller 3x1000 liter acktank är nog vad du behöver och en panna på 35-40kW.
Det var raka besked... Köp vilken panna som helst... 3 acktankar...!?

Om man vill satsa och göra rätt så gör man som DO9, köper EN acktank och ek riktig panna. Sen om man kan "räkna hem" den beror ju på vilka förutsättningar man har, det är ju onekligen lättare att få vedeldningen att funka om hela familjen kan elda..

• Gilla
D09
  • Laddar…
Det är svårt att bestämma vilken nivå man ska lägga sig på pengamässigt.
Det är lätt att det glider iväg uppåt...

Nu kör jag med en Fröling och ser alla dess fördelar, men dom är tokdyra...
Håller just nu på att sätta in en Vedex 3000 och dess nackdelar vilket jag inte skulle vara nöjd med.

Skulle jag välja vedpanna skulle jag på billigaste nivån kräva:
Vedvolym minst ca 125L
Någon form av evakuering/direktspjäll från vedutrymmet för att förhindra inrykning, självklart med sugande fläkt.
Runda konvektionstuber för enkel sotning.
Pris kanske 30-40.000

Nästa steg skulle vara en lambdastyrd panna
Ev. med spaksotning.
Ev ännu större vedutrymme.
Pris ca 50.000

Sista steget skulle vara all-in med lambda, spaksotning, auto-tändning, styrning av värmekretsar, solkretsar mm.,
Alltså, Fröling, ETA, Hargassenr.
Pris 70.000 och uppåt.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Ok, jag får förklara mig. TS skriver att han sparar ungefär 10 papp om året genom att elda med ved jämfört med pellets. För detta är han beredd att ta arbetet det innebär att hugga 15-20 kubik ved. Jag har gjort detta för hand och vet vad det innebär.

Det vill säga TS är troligen inte av obegränsade ekonomiska medel!

Jag kan ju göra det lätt för mig och skriva "-Köp vilken Hargassner eller Fröling som helst, och ring Husqvarna tanksvets och låt dom göra en customtank i rostfritt". Absolut bästa lösningen, jag håller med. Fast så var det ju det här med pengarna.:wow:...

TS behöver nog en panna på 35-40 kW och acktankar på minst 2 kubik med tanke på huset. Har man då begränsade ekonomiska medel är beg på Blocket ett billigt alternativ, givetvis måste man kunna se vad det är för skick på grejorna men det gäller även begagnade bilar.

Tittar du på Blocket är Baxi och Nibe stora märken. När jag söker här på forumet verkar det som att de flesta anser att Solo Innova och Vedex är åtminstone acceptabla pannor. Kan du inte leva med kompromisser så köp en Hargassner eller Fröling och ta kostnaden. Varför inte bygga nytt hus också?

Hittar man en acktank på 2 kubik eller mer så hatten av och ta emot med en tanke till Han där ovan som sänt tanken i din väg. Men det mesta på Blocket är på max 1000 liter. Och vintern närmar sig. Och 3x750 ha många kört med förr, har man utrymmer att isolera går det med.

Min poäng med att skriva "vilken vedpanna som helst" var alltså att (som jag skrev) scanna av de namnkunnigaste modellerna och så köpa ett paket med komponenter av rimligt god kvalitet men inte stirra sig blind på exakt vilken modell för i den här prisklassen har alla märken och modeller svagheter. Lite som att köpa en beg bil, skit i märke och modell så länge det är ett kvalitetsmärke och titta mer på att just det exemplaret du köper är i bra skick.

A.Holm har ett i mitt tycker mycket bra inlägg.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.