Värme allmänt
Suhagg: [citat] Man får inte säga Googla :cool: :-) Tack så ett U-värde på under 0.185 kommer jag hamna på. Har 1.6 i u-värde på hela konstruktionen på mina skjutpartier så jag vill att taket ska vara bra också men jag antar detta borde duga?
Statteman: Okej då tackar jag så mycket, avvaktar sotning och hoppas att den går igenom och att man kan få något tips om lagning...
Smissarve: Du har nog rätt i att det hänger på rörens lutning. Det går inte att se med blotta ögat men antagligen kan man upptäcka det med vattenpass om man river av rörisoleringen. Jag får kolla det och sedan ta hit en rörmokare tror jag.
Mattias_Jo1: Det visade sig att jag inte behöver lossa och vända kopplet. Nuvarande element rör är 3cm från vägg till C. Med detta element blir det 9cm så jag måste vinkla ut rören 6cm med olika kopplingar istället.
ichgary: Steg ett är väl att isolera husen om du ändå planerar att göra det, sedan en luftvärmepump till huset med direkt-el. Att konvertera lilla huset till vattenburet låter inte lönsamt i mina öron. Och du bor gynsammt för att köra med luft/vatten till det större huset, det är nog det billigaste alternativet för dig.. Sedan finns det ju betydligt dyrare alternativ också, men det tar
ichgary: I mitt pris så utgick jag iofs från Rinkabys prislista, och den kan ju vara lite vilseledande i sammanhanget..
nova383: Hej. Skrev fel effekt där. ska inte vara 9 Kw... Tror han föreslog en som gav 3-6Kw Garaget har 300mm EPS i botten ,isolerade kantelement, 300 mm Leca som antagligen ska slammas på in & utsidan.+ 70mm mineralullsisolering/50mm EPS med luftspalt. OSB + gips. Taket kommer att få 150mm EPS + OSB och gips. Porten är PU isolerad 60 mm. Välisolerat ? Inte oisolerat iallafall...
hussvampen: Vi har haft Norrköpings kakelugnsmakeri och satt om en kakelugn och tyckte oxå att det var dyrt men räknar man lite på det så blev det inte så mycket i timkostnad. De var här ca 64 timmar (vet inte när de åkte sista dagen men ungefär) De fakturerade 27.000:- ex moms i timmar och 3.000:- i material. Det blir ca 420:- i timmen och det tycker jag inte är jättedyrt. Plus att de gjorde ett
glinton: Jaha.... Nu var service stället ute och titta på pannan. Han konstaterade att pannan fungerar som den ska men att "elementen" eller plattorna som ligger utanpå varmvattenberedaren har "brunnit" upp. Säger att dessa inte finns som reservdelar och menar att jag måste köpa nytt. Vi bor i ett litet "eget hem" hus. Övervåning ca 70kvm och inredd källare på lika mycket. Vi har ett vattenburet
roli: Tre ackar ger inte sämre skiktning än en stor om de kopplas ihop "rätt" med grova rör och med så kort rördragning som möjligt. De "läcker" däremot mer värme än en stor tank då deras sammanlagda mantelyta är större än en ensam tank. Så rörmokarn har rätt en stor tank är bättre än 3 mindre med samma totalvolym.
FemTummar: Adolfs lösning skulle nog varit enklare om vi inte talat om betongväggar... ska se var man kan hyra hiltin.
lordi: Funderar på om man skulle kunna gräva upp runt om och skära av det översta foderröret och svetsa om det i vinkel, så det lutar ut från huset. På så vis kommer det upp utanför huset. Hör med en energiborrare om detta skulle kunna vara en lösning.
smurfen72: Om du provtrycker nu kanske det inte behöver göras en gång till senare kolla med sotaren
Krilleman: Ska vara lugnt, fixa klart dina två radiatorer och fyll på. Ditt system rostar inte så lätt
Krilleman: Invändig lödning 15mm x invändig gänging 3/8 (10) RSK 200 90 25 Tex här. Men du borde få tag i en sådan på valfri VVS-butik om du frågar. Grundpriset hos grossist ligger på ca 30:- plus moms.
pjoffen: Här finns ett test från energimyndigheten av några frånluftsvärmepumpar av den nya modellen. http://energimyndigheten.se/sv/Hushall/Testerresultat/Testresultat/Franluftsvarmepumpar-2012/
roke: [citat] Prova koppla som du tänkt på skissen i början. Verkar ju inte vara så mycket jobb. Sen får du se hur det fungerar. Jag tror det kommer fungera men det ser du ju sen när du eldar. Om det går kan du ju använda 35rör. Jag tror det är bättre än 22. Ett alternativ är att flytta upp den lilla tanken så att toppen på den kommer någotsånär lika med toppen på den andra tanken.
lordi: Vad har du för beredare i vedpannan/ack-tanken?
sepani: [citat] Tack för förklaringen. Jag ska be dem byta rören till 22 mm. Det går bra på det ena skåpet men det skåpet som typiskt nog ligger längst bort från shunten går maximalt att byta till 18 mm. Jag har LK16 mm plattor till golvvärmen där 12 mm slingorna förläggs i färdiga spår. Jag påpekade den felaktiga dimensioneringen för röris men han menade att eftersom dimensionen
Plutus: Vet du hur mycket tillskott du behöver? eller vid vilket temperatur som tillskott behövs? Svaret beror ju lite på om ni gillar att ha 24 grader inomhus och har en bubbelpool som används:-) Jag har en 6 kW värmepump på 75 meter och det går, men det fryser i december (och har nog inte tinat än) För ska ni borra ett nytt hål för att spara 1000 kWh tillskottsel tar det ett tag att få igen
JohnPersson: Hej Med stigande intresse har jag följt och kopierat den makalösa kunskap som visats i detta forum och ska sätta mig att lära men jag har något jag vill berätta och fråga om. . Jag håller på med en specialgrej. har fått tips här oxch var men skule vilja höra era kommentarer Jag ska bygga en maffigt stor vedeldad pizza/tunnbröds/bakugn på ett kulturcentrum inne i ett berg och
hamar: Går fint å snu Uponor PRO slik at rørene kommer ovenfra. Ved å benytte distansestykkene (f.eks http://www.vvsobadrum.se/uponor-pro-17-flodesmatare-p-7589-c-1354.aspx). kan fordeleren snus 180 grader. Går fint å lufte ut kursene på fordeleren selv om rørene kommer ovenfra. Har selv 2 PRO fordelere i kjelleren hvor alle rørene kommer ovenfra. Den ene er shuntet ned og benyttes til
lordi: Den kommer inte att gå torr. Du har ju fortfarande vatten i systemet. Det som händer är att den snurrar runt ouppvärmt vatten bara.
corre: Har har sotaren aldrig tejpat luckan, den är tät nog ändå. Bara kört med kedjeviskan ett par gången, öppnar luckan och suget rent, sen demonterat plattorna och sotat med en handviska. Har en 510, den luckan ser ut att vara rätt lik din 580
DIY_freak: Det var bara svar på TS fråga om man skulle ha plåtar även med glespanelen.
Mikael_L: [citat] Precis, det där är ju viktigt - självklart kan tyckas men lätt att glömma i stressen. Trycksätt och kontrollera några dygn.
Rigor: Det funkar, men tänk på att du måste kunna lufta slingan... Man kan göra det genom att du sätter en högpunkt i badrumsväggen och en hila lucka framför.. Eller att du kan köra slingan oreglerad med fullflöde och trycka ner luftfickorna emellanåt (det beror på höjdskillnaden om detta alternativ funkar i längden..)
Nissepisse: Framledningstemperaturen är densamma till alla slingor, avgiven energi i varje slinga styrs genom att ändra flödet i slingan. Shunten används för att blanda in rätt mängd varmvatten med returvatten ut till slingorna för att få konstant (men ställbar) framledningstemperatur. "Kan man också utnyttja skiktning i ack-tanken och blanda med "botten"-vattnet som redan är kallt?" I