1 941 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Kulvertinstallation; ska den cirkulera hela tiden?
Hej jag håller på att installera kulvert mellan det nya pannrummet och huset. En dum fråga; ska vattnet i kulverten stå stilla när värmen inte behövs i huset eller ska det cirkulera? Om det ska stå stilla måste väl cirkulationspumpen rimligtvis ha en styrning för annars bygger den ju upp ett tryck??
mvh Anders
mvh Anders
På huvudtanken sitter det en fyrvägsventil med motorstyrning med tillhörande box, utegivare, rumsgivare, och framledningsgivare inkopplat i styrboxen. Men cirkulationspumpen styrs inte via den, den har direktström. Finns det nåt ekonomiskt smart sätt att styra kulvertcirkulationen på?
Vattnet för värmen i huset ska cirkulera hela tiden, vid värmebehov kommer den där fyrvägsventilen att öppna och blanda vattnet från huset med vattnet i tanken till lämplig framledningstemp för att värmen i huset skall hållas konstant.
Ja det är nu verifierat även via den lokale rörfirman att det "ska" cirkulera i kulverten hela tiden, det finns andra system men med en fyrvägsventil med tillhörande styrbox (som jag har) så finns det inte nån ekonomi med nåt nytt system.
Det som jag inte begrep var att jag var tvungen att montera en bypass så att en runtpumpning i kulverten ens var möjlig, dock blev jag rekommenderad en strypventil som ska gå att fininställa med nåt mätinstrument.
Som svar till Jensaro Jag har ett separat pannrum med en Värmebaronen Vedolux 50 + laddomat 21 + 3 kubik acctankar med en vvb på 110 liter infälld + en elstyrd fyrvägsventil som öppnar och tillför värme till kulverten vid behov. Vidare så består kulverten av 2x42Cu (som är stypt till 28Cu i början och i sluten nån meter) totalt 25 meter lång. Huset är på 200 kvadrat byggt 2003, med vattenburen golvvärme.
Ett garage på 50 kvadrat ligger på planeringsstadiet. Även det ska värmas av pannan.
Kan tillägga att pannan är från 2004 och har installerats av mig under en alldeles för låång tid.
Det som jag inte begrep var att jag var tvungen att montera en bypass så att en runtpumpning i kulverten ens var möjlig, dock blev jag rekommenderad en strypventil som ska gå att fininställa med nåt mätinstrument.
Som svar till Jensaro Jag har ett separat pannrum med en Värmebaronen Vedolux 50 + laddomat 21 + 3 kubik acctankar med en vvb på 110 liter infälld + en elstyrd fyrvägsventil som öppnar och tillför värme till kulverten vid behov. Vidare så består kulverten av 2x42Cu (som är stypt till 28Cu i början och i sluten nån meter) totalt 25 meter lång. Huset är på 200 kvadrat byggt 2003, med vattenburen golvvärme.
Ett garage på 50 kvadrat ligger på planeringsstadiet. Även det ska värmas av pannan.
Kan tillägga att pannan är från 2004 och har installerats av mig under en alldeles för låång tid.
Klicka här för att svara