Hejsan

Har en fundering kring följande

Dels att sätta elektroniska (lutar åt Danfoss living connect) termostater på mina radiatorer, inställda på 21 grader.

Dels sätta en reglering på framledningstemperaturen på pannan som styrs av innetemperaturen, inställd på 20 grader.

Min tanke med detta är att få både en bra reglering på radiatorerna så att man får en jämn rumstemperatur i de olika rummen, och samtidigt få en bra reglering av framledningstemperaturen från pannan så att den inte är högre än nödvändigt, för att minimera energiförluster.

Då kommer elementen att öppna fullt utom i de fall där det behövs en begränsning för att tempen inte ska dra iväg, och framledningstempen hålls begränsad så att huset får en lagom uppvärmning men inte mer.

Vad tror ni om detta. Någon anledning till att det inte skulle funka?

• Gilla
Stenens
  • Laddar…
Det kommer funka galant.

Vi har liknande styrning.
Danfoss ECL110 reglercentral (med framlednings-, ute-, inne-, returtempgivare) som reglerar framledningen, inställd på 20°. Sedan har vi vanliga termostater på alla elementen, dessa är också inställda på ca 17-20° beroende på vilket rum dom sitter i, sedan har vi också en tryckstyrd pump så nästan alla element är svala i underkant (har fjärrvärme).

Precis så ska man reglera.

Precis, termostatens funktion blir då att maxbegränsa temperaturen i rummet.

Bör funka, jag reglerade tidigare shunten mot utetemperatur och med termostater på elementen.

Gött, då är det bara att beställa grejerna då. Och återigen är man inte först med en god idé :)

En notis bara, angående Demmpas kommentar om tempinställningen där. Jag tror man ska vara försiktig med att ha samma temp på termostaterna som på shuntregleringen, risken finns att shuntregleringen känner längre temp än termostaterna och maxar på framledningstempen. Kanske inte nåt problem i praktiken, vad vet jag, men rent teoretiskt kan det hända.

Bara se till att termostater inte kan mer än maxbegränsa i utrymmet som innegivaren känner så blir det inget problem med det. Helst ska de vara helt öppna i den zonen. Blir ett riktigt lyxsystem annars, det är bara att kosta på sig. :)

@thomasx Har i princip samma planer för mitt hus. Jag har behovet när jag värmer hela huset (görs inte alltid) att "bromsa" på ovanvåningen där det sitter jättelika sektionsradiatorer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.