Allt för att jag nu av en slump märkte att VVS-firman monterade radiatorer med halva effekten av vad det skulle vara enligt VVS-ritning. Detta var för tre år sedan, så jag tror att jag har svårt att få firman att ta detta på sig. Vi har haft kalla rum sedan dess, men jag har aldrig förstått varför. 
R15 i sida är standard, det som kan skilja är höjden mellan anslutningarna på själva radiatorn.
Då behöver man byta 12mm röret som går mellan underdelen och själva termostaten på kopplet. Två nya klämringar av samma sort som sitter där idag krävs dock.
Vissa koppel har inte denna funktionen utan röret är lött direkt i termostaten.
Då behöver man byta 12mm röret som går mellan underdelen och själva termostaten på kopplet. Två nya klämringar av samma sort som sitter där idag krävs dock.
Vad bra! Worst case blir då att byta 12mm-röret till ett längre.krilleman_215 skrev:R15 i sida är standard, det som kan skilja är höjden mellan anslutningarna på själva radiatorn.
Tack
Det stämmer nog att det är lött när jag tittar på din bild. Ska jämföra måtten, men då måste de vara exakt samma för att de ska passa förstår jag.
Jo, för dålig effekt, i alla fall med tanke på att hustillverkaren skrev in C22-6012 i ritningarna. Vi har jordvärme, och jag måste ställa upp framledningstemperaturen sådär fem till tio grader mer än önskvärt för att nå 20 grader i sovrummen med dessa element. Då är det ändå känsligt utan reserver, t ex så vid stark vind blir det ändå kallt på sidan mot vinden då det sitter spaltventiler i fönstren.
Jo, för dålig effekt, i alla fall med tanke på att hustillverkaren skrev in C22-6012 i ritningarna. Vi har jordvärme, och jag måste ställa upp framledningstemperaturen sådär fem till tio grader mer än önskvärt för att nå 20 grader i sovrummen med dessa element. Då är det ändå känsligt utan reserver, t ex så vid stark vind blir det ändå kallt på sidan mot vinden då det sitter spaltventiler i fönstren.
Produkter som diskuteras: "spaltventiler"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden