Om jag sitter på en modern Purmo radiator och byter till en Korad av samma höjd och typ, är det då standardanslutning till ventilpaket (koppel?) eller har alla märken sitt egna?

Redigerat:
Allt för att jag nu av en slump märkte att VVS-firman monterade radiatorer med halva effekten av vad det skulle vara enligt VVS-ritning. Detta var för tre år sedan, så jag tror att jag har svårt att få firman att ta detta på sig. Vi har haft kalla rum sedan dess, men jag har aldrig förstått varför. :confused:

Krilleman
R15 i sida är standard, det som kan skilja är höjden mellan anslutningarna på själva radiatorn.

Då behöver man byta 12mm röret som går mellan underdelen och själva termostaten på kopplet. Två nya klämringar av samma sort som sitter där idag krävs dock.

Vissa koppel har inte denna funktionen utan röret är lött direkt i termostaten.

krilleman_215 skrev:
R15 i sida är standard, det som kan skilja är höjden mellan anslutningarna på själva radiatorn.

Då behöver man byta 12mm röret som går mellan underdelen och själva termostaten på kopplet. Två nya klämringar av samma sort som sitter där idag krävs dock.

Vissa koppel har inte denna funktionen utan röret är lött direkt i termostaten.
Vad bra! Worst case blir då att byta 12mm-röret till ett längre.

Tack :)

Krilleman
Lägg upp en bild på din befintliga installation så får du ett mer konkret svar!

Absolut, här kommer bild!

P_20130929_200650.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska byta från C21-6010 till C33-6010 är det tänkt.

Krilleman
Lite dålig upplösning med tyvärr ser det ut som du har anslutningsröret direkt lött i termostaten. Såhär:
9000160.jpg

Närbild på bara termostaten är önskvärt

Krilleman
Är du säker på att du har för dålig effekt i radiatorn?

Vilken uppvärmningskälla har du?

Det stämmer nog att det är lött när jag tittar på din bild. Ska jämföra måtten, men då måste de vara exakt samma för att de ska passa förstår jag.

Jo, för dålig effekt, i alla fall med tanke på att hustillverkaren skrev in C22-6012 i ritningarna. Vi har jordvärme, och jag måste ställa upp framledningstemperaturen sådär fem till tio grader mer än önskvärt för att nå 20 grader i sovrummen med dessa element. Då är det ändå känsligt utan reserver, t ex så vid stark vind blir det ändå kallt på sidan mot vinden då det sitter spaltventiler i fönstren.

Krilleman
Det går ju som nödlösning att montera en 12mm kromad rak koppling på röret upp. Kanske inte så snyggt, men men.

I det bästa fallet är ju radiatorerna likvärdiga måttmässigt.

• Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.