C
camaro1969: Delarna passade kanonbra! Hade aldrig själv kommit på den kombinationen eftersom man inte är nån röris.. Kanonbra forum detta!
7 svar · 6,8k läst
M
mattetime: Som jag svarat innan är det en trevägs esbe som är kopplad .. 1.. tillop rad alltid öppen. 2.. acktank ansl där överskott fyller acktank. 3.. retur från rad krets och retur ackkrets återleds i shunt.. Ska nu löda om radretur enbart ansl på retur shunt o överskott blandas med ackkretsretur. Men läs kommentarer innan..
16 svar · 5,3k läst
·
Krilleman
Krilleman: Då var ju bara frågan hur den ser ut på "utlopps-sidan"! Gängad eller klämring?
4 svar · 1,7k läst
·
Krilleman
Krilleman: Kokt linolja har nackdelen att den torkar och hela gängningen sitter som f*n när den väl torkat in. Men att det skulle vara lättare kan jag inte hålla med om. Kladdigt värre! Jag klassa locher lättare då det kladdar mindre! Skulle man vilja montera bort en gängning tätad med lin+locher går det mycket lättare då lochern är av typen "icke härdande"
9 svar · 6,4k läst
·
Stenolofanders
Stenolofanders: Vilken snickare som helst som du litar på och som kan läsa monteringsinstruktionerna kan troligen ordna detta. Bör inte ta så lång tid. Finessen med dessa modulsystem är just att de är dödsenkla att montera. Köper du exvis via närmaste Eldabutik kan de säkert montera ock.
1 svar · 901 läst
L
largab: http://se.varme.danfoss.com/Content/4e3b8fd9-459e-492d-bdb7-dcb372325bb6.html Om det ska fungera bra med elektroniska termostater så behövs ett visst effektöverskott i samband med temperaturhöjning. Antingen så kör man hela tiden ut lite varmare vatten än vad det skulle behövas stationärt eller så låter man reglersystemet höja/ sänka panntempen efter behovet (kolla länken ovan).
2 svar · 1,7k läst
Krilleman
Krilleman: Säkerhet, om den ena strejkar vid övertryck så fungerar (förhoppningsvis) den andra.
5 svar · 1,0k läst
·
D
Dr.L: Du kan ju börja med att ta bort linet som sitter där, smör med pasta o dra åt. Eller ring till VVSaren och be han åtgärda sitt misslyckade jobb..
1 svar · 709 läst
·
N
Nilsson2: Jag fick den som byggfirman beställde så jag hade inget val men tycker att det är rätt praktiskt med att ha en självstängande lucka. Bara lyft lite på luckan, släng in ett vedträ och släpp luckan. I och med att vi har FTX och den tar luft utifrån ser jag ingen anledning att elda med öppen lucka förutom möjligtvis i början när elden startas och man har luckan på glänt. Öppen
6 svar · 3,2k läst
M
MaxPax: Detta är ett ständigt förvirrande ämne för många eftersom det finns så många inblandade parter som kan göra val som påverkar slutanvändaren (MSB, Kommun och skorstensfejarmästare). Här vill jag bara delge information som kanske klargör lite: SSR Branschstandard:
0 svar · 1,2k läst
S
smurfen72: Om du har stort delta på golvvärmen kan man känna att slingan är varmare i början och kallare i slutet visst är det bra med kall retur till acktanken men det skiljer inte så mycket på ett delta på 6 grader eller 10 grader och mer kan du absolut inte ha.
4 svar · 5,6k läst
·
I
injonil: Och missuppfatta inte mitt svar; har man redan ett system som stödjer denna funktion är det en utmärkt idé att använda den!
4 svar · 2,9k läst
A
Albireo: [quote="Dede77, post: 1853579"]Att de måste byta om man byter till VP beror oftast på att VP-system kör lågtemperatur (
7 svar · 3,4k läst
S
smurfen72: Har hört att det ska finnas nån regel om att brine ledning ska vara av metall eller brandskydds isolerad men ofta dras slangen in genom väggen och därefter dras koppar så det kanske inte heller är helt ok. Är det till bergvärme finns ju ingen risk för större läckage är det jordvärme och vp står i en källare kan det ju rinna ut några hundra liter brine och det är nog ingen
2 svar · 2,7k läst
S
spekerök: Du skriver att vattnet verkar försvinna, får du fylla på värme systemet när du kommer tillbaka till fritidshuset? Min gissning är att du har en trasig termostat på el patronen så den värmer tills den blir för varm och löser ut. Testa att köra på patronen när du besöker huset nästa gång och ha koll på tempen. Har man el kunskap kan man mäta termostaten och se att den fungerar
1 svar · 3,7k läst
S
spekerök: Då ser du någorlunda din pannas effektbehov. http://www.energibutiken.se/sv/elmatare/104-3-fas-elmatare-for-dinskena.html mvh
7 svar · 10,6k läst
Krilleman
Krilleman: Antagligen bara en propp med 6 gänga (1/8") utvändigt mått ca 10mm. (Samma gänga som en vanligt luftningsventil) Efter demontering tätar du denna med lin & locher och gängar i den igen.
3 svar · 2,2k läst
·
P
pajelimo: Jag får också ta en kopp kaffe till. Glömde räkna med uterummet... :D Min uträkning är för befintlig yta. Kopplar man på uterummet får man 15m2 till och då bli det underdimensionerat. Hur stor effektökning kan man tänkas få med en extra cirkulationspump? //patrik
11 svar · 4,1k läst
J
jerk: Krilleman han posta medans jag satt och skrev mitt svar :)
6 svar · 2,4k läst
·
mexitegel
mexitegel: Så vackert :)
21 svar · 6,4k läst
·
mexitegel
21 svar · 6,4k läst
·
S
spekerök: Skall du demontera en radiator får du nolla trycket i värmesystemet samt göra det trycklöst t.ex via säkerhetsventilen eller pannans avtappning glöm inte slå av cirk. pumpar och brännaren. Ha propparna för ändamålet, badlakan, barnblöja, glass bytta eller ugnsformen om nöden kräver för det sölar lite och mycket om det bråkar, brukar själv ta med våtdammsugaren för
15 svar · 2,7k läst
·
S
spekerök: Om påfyllningsventilen läcker igenom kan du ju bryta vattnet i huset, göra huset tapp vatten system trycklöst sedan ha koll på värmesystemets tryckmätare. mvh
8 svar · 1,6k läst
C
camaro1969: har ett litet konstigt system med kökspanna och problem med cirkulation så jag ska prova med termostater tänkte jag... har man dessa vred öppna cirkulerar det bara i 2 element.. men sätter man termostater på dessa så borde de ju strypa när det blir varmt... ajja blir till å testa=)
12 svar · 1,1k läst
·
D
DrK: Då lutar det åt ett element och vid behov även någon avfuktare. Det kommer att vara förvaring men inte bara. Det kommer blir tillfällen då jag ökar värmen för hantverkande eller en rond på säcken.
22 svar · 3,9k läst
K
Klicka: Hur långa temperaturschemor i dagar kan man ställa? Funderar också på att konvertera till elektroniska termostater.
4 svar · 2,1k läst
·
J
jensaro: Ja, absolut kan man det!
9 svar · 2,9k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Jag har en 110 liters Thermia i sommarstugan som är ca 50 år. Hade en Thermia 110 liters i förrförra huset som var OK efter 25 år. Har haft en Metro i nuvarande kåk som började läcka efter 2 år. Samtliga med rostfria behållare. Aldrig bytt elpatron eller något annat. Så ja, det varierar nog en hel del. Men om den är billig är det väl värt att chansa?
5 svar · 13,4k läst
D
Dr.L: Hur lång tid tar det innan trycket har gått ner för 1 -0.6b
8 svar · 3,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.