Har försökt hitta svar tidigare här på forat utan att lyckas få fram något bra svar.

Jag sitter i ett 1½ plans-hus, byggt 1979, ca 150m2 i en mellanstor stad i mellansverige.

Jag har på nedervåningen en Daikin luft/luft som nästan försörjer hela nedervåningen med värme.
Denna skaffade jag för 3 år sedan.
För 2 år sedan bytte jag den då trasiga elpannan mot en Eco "Villa" luft/vatten.

Fram till idag har jag blåst på med luft/luft på nedervåningen (med något enstaka element påslaget)
medan övervåningen värmts upp med radiatorer (då kopplade till luft/vatten-pumpen).

Jag förstår att det är svårt att kunna "bevisa" vad som är billigast ur ekonomisk synvikel i mitt fall men jag vill ändå få lite synpunker från er.
Borde jag låta luft/luft-pumpen vila och köra mina radiatorer rakt över både på över och nedervåning?

Jag är också lite intresserad av det här med att sänka värmen under dagen när man är på jobbet, är det vettigt att släppa ner värmen 5 grader under dagen och sedan klappa på mer när man kommer hem? Eller är det mer ekonomiskt att rulla på ungefär samma värme alla dagar, dygnet runt för att slippa nedkylning/uppvärmning varje dag?

M
Värmeförlusten genom väggar, tak och fönster är beroende på temperaturskillnaden mellan inne och ute. Därför är det en vinst energimässigt att dag- och nattsänkning. Om det är bättre för pumpen är väl svårt att sia om. Om det är mycket kallt ute är det kanske inte bra för kompressorn att starta kall.

Vilken pump har bäst COP? Är det ingen större skillnad skulle jag kört med luft/vatten-pumpen. Det kräver ju att du har vattenburna radiatorer på nedervåningen samt att pumpen ska orka med. Det är förmodligen inte bra att ligga på maximalt utnyttjande.

Tack för svar. Cop vet jag inget om. Vad är det och hur ska jag tänka gällande det?

Cop är ungefär som verkningsgrad.
Cop 2 betyder att på 1kW tillförd energi (el) får du ut 2kW värmeenergi.
Cop 3 betyder att på 1kW tillförd energi (el) får du ut 3kW värmeenergi.
Cop 4 betyder att på 1kW tillförd energi (el) får du ut 4kW värmeenergi.

Ju högre cop desto bättre. Dvs den av dina VPar som har högst cop bör jobba mest. Är skillnaden inte större än någon tiondel så har det inte någon nämnvärd betydelse. Dock varierar cop-värdet med utetemperaturen, så det räcker inte att enbart gå på försäljningscopvärdet, (som gäller för +7C vilket är en rätt löjlig temp för oss här i norden). Det är normalt viktigare att cop är högt mellan 0 - -20C vilket är mer normala vintertemperaturer, och då vi verkligen behöver max värme ur VPn.

(Nu har man dock börjat med ett mer realistiskt cop kallat scop. Scop tar hänsyn till avfrostningspauserna också, dvs ett mer realistiskt värde. Därför är scop-värdet lägre än cop-värdet.)

Värmepumpar går bäst på dellast, desto lägre temp desto bättre cop. Så jag skulle köra (om de är likvärdiga) dem på halvfart bägge två. Men ur komfort(läs ljud)hänseende så är luft/vatten så mycket bättre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.