Värme allmänt
jerk: Jag håller med i det du skriver. I dagsläget så fokuserar man oftast på att använda värdesystem till att värma insidan för att ge ett behagligt värme. Samtidigt bygga för att behålla värmen inomhus. Det som är kul och tilltalande i detta fallet är att använda ett värdesystem till att stänga kylan ute. Naturligtvis är det så att det är få dagar om året som är riktigt kalla
D09: Tycker du ska ha elpatron installerad ifall du inte kan elda av någon anledning. Sen om den kommer i drift är en annan sak. Sommaren borde väl inte vara jobbigt att elda 1 gång i veckan jämf. Vinter 1 gång / dag alt låta pelletsen göra jobbet :)
Claesk: Kan man lägga leca direkt mot kaminen och mot röret? Kan man bygga hela skorsten med leca block?
KSHL: Tack för era svar! Det känns som att det blir att knacka sönder lite och sätta in en keddy. Tack tack
samtheman: Jag tackar för inputen. Pluggningen blir under källartaket där det estetiska inte spelar någon roll.
peroande: Systemet kanske ursprungligen är dimensionerat för lägre temperatur i källaren än på markplan. Du behöver strypa flödet genom elementen på markplan. Sätt givaren (värmeväxlarens termostat) i källaren så att du får rätt temperatur i källaren. Då blir det för varmt i markplan. Justera sedan ned elementen i markplan genom att stänga vredet (eller justera ned termostaten om det
lillstrimma: Hej! Totalt novis inom detta så behöver lite råd. Skaffat vedpanna med 2 kubiks ackumulatortank. Om jag behöver åka bort en vecka el dyl så skulle det vara smidigt att inte anlita "vedeldare" Vad ska jag då satsa på ? Köpa tillbehör för ca 5-6 tusen för att kunna köra med pelletsbrännare mot tanken? (har en brännare o skruv etc idag) Eller ska jag köpa en elpatron som sätts i
jensaro: Givetvis, håller även med om att lösningen känns överarbetad då alla slingor förser samma utrymme.
spekerök: http://www.jula.se/tradgardspump-53l-min-800w-731075 Funkar bra, kör med liknande på jobbet. Sugledningen till pumpen från kärlet med 25 slang sedan från pumpen till påfyllningsventilen med 20 slang, returen till kärlet 20 slang. Kärlet skall vara väl tilltaget kör själv med 100 liters kärl, fördel om sugledningen är på botten av kärlet och returen i toppen så inte du pumpar in
fuinho: Det kan ju vara ett 2rörs koppel på ett 1rörs system. Prova med ett korskoppel!
ion: Jo, Larsa, så är det. Men man vill ju slippa elpatrondrift i det längsta och utan värmetillskott så räcker inte energin som finns i luften till att även värma vatten. Vatten drar mer energi att värma än luft och temp måste vara högre för att få växling, kanske uppåt 80-90grader på varma sida av värmepumpen. Det gör så klart att kompressorn måste jobba mer,vilket i sin tur ger
soldi: Väcker en riktigt gammal tråd till liv då jag har samma ventil som den på bilden men min fungerar upperligt, problemet är bara det att är jag sätter på termostaten så får jag ingen värme.. Gissar att termostaten kan ha gått sönder eller rörmockaren gjort något med den när han installerade nya element i andra delar av huset? I vart fall går piggen fint så jag tror ju att det är
mexitegel: [citat] Så hade jag gjort, om inte stumpen som är kvar i pumpen räcker för att montera en stickkontakt. Då räcker det ju med en förlängningssladd.
mexitegel: Det är ingen större konst att kombinera. Jag har erfarenhet från Nibe och där låter man helt enkelt värmepumpen vara den primära uppvärmingen (precis som du tänkt). Istället för att elpatronen går igång så startar den pelletspannan. Som extra backup sätter man med fördel en elpatron i acktanken ifall pelletspannan strular. Detta ger dig ett helt automatiskt värmesystem.
Tottomannen: Borde man inte kunna lösa styrningen av pumparna med hjälp av några växlande termostater och någon form av hållrelä/hållkrets?
Stenolofanders: Koppar är alltid trevligt men sällan billigt: priset är enda nackdelen. Grova rör är bra om du vill ha självcirkulation. Kolla på alternativet järnrör (blåa rör). I detta fall lär du få göra en del själv om du inte vill bli ruinerad pga rörisarnas timpeng. Det är inte svårt men det tar tid att gänga järnrör. Det är kul och du får muskler (finns fuskmaskiner också). Det KAN
josa100: Mätte upp ventildonen med en multimeter. En av dem låg på 250ohm och den andra på 160ohm. Letade upp två ventildon som låg på samma resistans (135ohm) och kopplade in. Nu verkar de öppna samtidigt...
DIY_freak: När man bygger in en shuntgrupp i väggen (med inspektionslucka) så skall man ju ha en vattentät botten som går 5cm upp på väggarna med dränering som mynnar ut där man snabbt kan upptäcka ev. läcka. Hur åstadkommer man detta enklast? Flytspackla botten och sedan stryka tätskikt på botten och 5cm upp på väggarna? Räcker det, eller måste man hålla på med våtrumsfolie,
KnockOnWood: Jag skulle gissa att detta har hänt: Själva vattenbehållaren är gjord i stål, inte koppar. Men den har fodrats med koppar på insidan för att stå emot korrosion. Det har börjat läcka vid hålet/bultarna för elpatronen, och så börjar själva stålbehållaren rosta. Så det är alltså något i packningarna/tätningarna som har fallerat. Och sedan blir det väl bara värre och värre,
Stefan_i_Sthlm: Har dragit ned hastigheten på cirkpumpen för att minimera ljudet från radiatorerna. Ska prova att öka igen så kanske det blir fart på golvvärmen också. Ang prisolrör så finns säkert nån skarv härunder... ska nog ta och inspektera lite grundligare någon helg framöver och se vad klantbyggaren jag köpte huset av har hittat på för skoj i detta rum...
jarro1: Hej håller på att renovera i källaren och kommer dela upp ett rum 40m2 på ett sovrum 40m2 och en toalett på 2 m2. Vad jag inte får till är hur jag bäst delar upp golvvärmen? Har ett tidigare element som jag vill koppla till typ push 12a/LK Minishunt M60. Men jag vill kunna ha 2 termostater (mysig golvvärme på toalett och svalt sovrum). Finns det system som klarar det eller kan man
GoranSam: Ok tack! Det satt Honeywell's från början i min, IVT's representant bytte sen motorn och käglan till den Italienska. Har två eftersom jag har poolstyrning också, så när växlaren för varmvatten/värme la av tog jag huset från poolstyrningen. Men visst, 3 st på 12 år är nog bättre snitt än de flesta. Men nu vill jag ha nåt bra. Skall se om jag kan få tag i en LK och byta själv.
Seglarvännen: Instämmer, uppvärmningssystem engagerar många vilket är roligt. I denna tråd pratar flertalet om fördelarna med golvvärme och också riskerna med de inbyggda vattenledningar i konstruktionen som systemet kräver. Man kan fråga sig varför knappt någon nämner att det idag finns kombo-system som tillför både uppvärmning, varmvatten och ventilation i samma system/värmepump utan att
Hawkai: Golvvärmen styrs av ett handvred, väldigt liknande detta. Vill ersätta med termostat för att få jämnare golvvärme. Vad för termostat behöver jag?
Elline: Okej. Det var lite som jag tänkte. kanske ska strunta i de då. Thanks
Fredrik Lund: Hej Jag står i taget och planerar en utbyggnad. Planerar att göra ett fristående hus men en gång till det befintliga huset men om man gör på det sättet får man väldigt mycket ytterväggar och då kommer min fråga, är det någon här som kan räkna ut hur mycket mer energi det går åt att värma upp huset baserat på ytterväggsytan eller hur man nu ska formulera det? Säg att man vill
pelle242: Kolla hornbach om du har en i närheten. Dom har iaf lös slang och plåtar.
rehn: Hej ! Jag har köpt ett äldre sommarhus med vedpanna utan ack-tank. Enrörssysten. Det är glykol i systemet. Det jag undrar över är att när vi kommer ut och tänder i pannan förekommer det en hel del bubblande i systemet och det läcker en del glykolblandat vatten ur skvallerröret till expansionkärlet. Det mesta bubblandet verkar komma från röret upp till expansionskärlet. Jag har