S
Hejsan

Har renoverat ett badrum på ovanvåningen och lagt in golvvärme, ca 15 kvm

Ska sätta en shunt med cirk-pump på radiatorkretsen i källaren tänkte jag. Skulle vilja ha någon trådlös rumstermostat i badrummet, gärna digital.

Några tips på vilket shuntpaket och styrning jag ska köra på?

Avluftning, för den som undrar över det ;) löses genom att en handdukstork ligger i serie med golvvärmeslingan.

Krilleman
Lämpligt är att du handlar en shunt av samma tillverkare som slangen så det blir ordentligt direkt!

S
Tack för tipsen.

Ser att den trådlösa styrningen till LK's verkar vara precis samma som en som conrad har, men till halva priset ;)

Slangen jag har är från Roth och när jag googlade hittade jag en motsvarande shunt från dem till samma pris hos vvs-boden.se. Några erfarenheter från dem?

Jag antar att man egentligen kan använda vilket trådlöst system som helst med en normal radiatortermostat på shuntgruppen, bara den passar att fästa. Vet ni om det är någon standardanslutning på dessa shuntar eller om de kör med några egna special så man måste köpa deras grejer?

S
Några andra särskilda tips inför installation av minishunt?

Bör jag t.ex. stoppa in några ballofix eller liknande i kretsen, med tanke på att slingan ligger ett gäng meter över shunten, tänker jag.

Eller några andra bra att tänka på grejer?

Behövs det shunt om man lägger handduks torken först så sjunker ju tempen lite på vattnet till golvet men det beror ju naturligtvis på vilken framledning övriga huset använder.

Är slangen ingjuten borde väl ganska hög framledningstemperatur inte vara så farligt heller?

Sätter man sen en termostat på handdukstorken så borde det fungera alldeles utmärkt.

I värsta fall komplettera med en cirkpump efteråt.

S
krilleman_215 skrev:
[länk]

www.roth-nordic.se/files/Installation_Minishunt_20130529_web.pdf

[länk]
Har redan kollat alla dessa, hittade inte info om typ av anslutning för regulatorn där, antar det var det du syftade på.

S
blackadder skrev:
Är slangen ingjuten borde väl ganska hög framledningstemperatur inte vara så farligt heller?

Sätter man sen en termostat på handdukstorken så borde det fungera alldeles utmärkt.

I värsta fall komplettera med en cirkpump efteråt.
Hmm, det var ju en tanke, med en termostat på handdukstorken reglerar den hela rummet, då behövs ingen shunt, utan endast en cirkpump som hjälper till, eller?

Ja,Jag tänkte litegrann att man ser hela rummet som ett "element".

Man skulle ju kunna prova utan cirkpump först, det finns Ju chans att det funkar.

Ska tilläggas att jag bara spånar litegrann.

Tror inte det funkar utan cp till 15 m2 fast prova är ju säkrast det kanske funkar och det behöver inte snurra så mycket.

S
Efter lite eftertanke är jag inte så säker, tror det behöver vara ett hyfsat flöde får att få en jämn temperatur på golvet.

Så jag satsar nog på en shunt enligt konstens alla regler.

Krilleman
Snickerick skrev:
Så jag satsar nog på en shunt enligt konstens alla regler.
Vilket du aldrig skulle ha tvekat på! Den bästa lösningen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.