Jag tycker forumet verkar fullt av människor som kan rabbla upp vad dom läst om golvvärme på oisolerad platta - men väldigt få som faktiskt kan ge några konkreta problem som uppstått i sammband med det. Jag kan tycka att det teoretiseras lite väl mycket.

Mina föräldrar har två uppvärmda rum utan isolering, min frus bror har det i sin hall och även andra vänner och bekanta har denna typ av installation och ingen vittnar om några problem (utöver att det antagligen kostar lite extra pengar att värma marken under). Visst, dom kanske har lyckliga förutsättningar med väldigt lite fukt som kommer underifrån - det kan man inte utesluta.

Kan vi inte ha en dialog om vad som faktiskt kan inträffa i en källare där man kör golvärme utan isolering? Om man håller sig borta från organiskt material; vad är det då man löper för risk? Någon som kan vittna om dylika problem?

Jag håller också på att lägga in elektrisk golvvärme, som komfortvärme för klinker, i vår källare. Jag tror inte att det är något problem om man inte har problem med fukt i källaren redan innan. Vi har inte det. Har man däremot problem med fukt tidigare, så kanske det finns en ökad risk för att man spär på problemet.

Kan vi återuppta en gammal tråd, någon som kan besvara nedan? Tack :)

Lilienberg skrev:
Jag tycker forumet verkar fullt av människor som kan rabbla upp vad dom läst om golvvärme på oisolerad platta - men väldigt få som faktiskt kan ge några konkreta problem som uppstått i sammband med det. Jag kan tycka att det teoretiseras lite väl mycket.

Mina föräldrar har två uppvärmda rum utan isolering, min frus bror har det i sin hall och även andra vänner och bekanta har denna typ av installation och ingen vittnar om några problem (utöver att det antagligen kostar lite extra pengar att värma marken under). Visst, dom kanske har lyckliga förutsättningar med väldigt lite fukt som kommer underifrån - det kan man inte utesluta.

Kan vi inte ha en dialog om vad som faktiskt kan inträffa i en källare där man kör golvärme utan isolering? Om man håller sig borta från organiskt material; vad är det då man löper för risk? Någon som kan vittna om dylika problem?

Lasse & Anna skrev:
Kan vi återuppta en gammal tråd, någon som kan besvara nedan? Tack :)
Utan organiskt material blir det ingen mögeltillväxt.
Fast jag kan tänka mig att många har organiskt material på plattan i form av sågspån och mindre skräp från byggnationen. Detta kan ge upphov till dålig likt. Fuktspärren på plattan, om man har en sådan, släpper sannolikt igenom lukten på sina ställen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.