Hejsan
Installerade ett vattenburet värmesystem i huset för lite över ett år sedan, vedpanna, men det är en sak som irriterar mig..

Eldar jag i panna så att det är 80-90 grader i toppen och max 50-60 i mitten av tankarna så fungerar allt fint. Men så fort jag eldar så att det blir upp mot 80 även i mitten (och fortfarande 40 i botten) så slutar cirkulationen isystemet att fungera. Man måste då gå ut i pannrummet och lufta cirkulationspumpen och sedan fungerar det igen fram tills nästa eldning. Pumpen är monterad liggande och systemet är ett öppet system med självluftningsventil. När jag luftat pumpen och cirkulationen går igång igen hör jag att det pyser ut luft ur luftningsventilen..

Är det någon som har några idéer om vad fasen detta kan bero på?

Det är möjligen inte så att du eldat upp till 100 gr och ånga bildats som sedan kommit in i pumpen?:confused:

Möjligt.. Men nog bör man kunna elda upp till 80-90 i mitten av tanken utan massa krångel? Att bara kunna elda till 90-60-40 gör ju att man är tvungen att dra igång pannnan två ggr per dag

Ja, har du 90 gr i mitten så har du säkert närmare 100 i toppen och då börjar det bubbla,
Du får nog acceptera de fysikaliska lagarna även om det innebär "krångel" :)

Artec skrev:
Möjligt.. Men nog bör man kunna elda upp till 80-90 i mitten av tanken utan massa krångel? Att bara kunna elda till 90-60-40 gör ju att man är tvungen att dra igång pannnan två ggr per dag
Du har kanske för små acktankar i f.h.t behovet?

De flesta andra jag pratar med kan ju elda upp en ganska jämn värme i tankarna... Förstår inte riktigt varför det inte skulle kunna fungera för mitt system också

Krilleman
Det beror ju lite på vilken termostat-patron man har i sin laddomat.

Jag har standard 72º patron och laddar mina 3,6m³ ackar till ca 80-80-80 och sen med ett lagom ilägg till kommer dom upp i 90. Efter det kokar mitt system eftersom jag har relativt låg nivå till mitt öppna kärl.

Det är alltså pumpen till radiatorerna du får problem med luft i?

Ja det är pumpen från tankarna in mot radiatorslingan som stannar pga luft. Jag har aldrig hört att systemet kokar.

Stannar cirkpumpen under tiden du eldar och först därefter vägrar att återstarta?

När min Laddomat 21 var ny och temperaturen gick upp i drygt 80 grader på laddningstemperaturen och jag justerade upp termostaten för högt så att cirkulationspumpen stoppade så orkade den inte starta om när jag drog ner termostaten på nytt. Då fick jag tjurrusa (kökspanna) till baksidan på huset där acktankarna står och knacka till på pumpen för att den skulle gå igång igen. Ibland räckte det inte ens med att knacka utan jag fick öppna luftningsskruven och vrida till med en mejsel på pumpaxelns spår och det var rejält trögt.
Troligen blev toleranserna för små i pumpen så den inte klarade av att uppnå erforderligt startmoment. En pump byttes men det var likadant med den nya. Efter ett par år med vedeldandet så har aldrig fenomenet återuppstått.

Artec skrev:
Ja det är pumpen från tankarna in mot radiatorslingan som stannar pga luft. Jag har aldrig hört att systemet kokar.
Kan det vara så att du tar ut hetvatten till schunten från toppen på tankarna och att ditt vatten ännu inte hunnit bli "dödat" så syret försvunnit? Annars borde du aldrig få ut luft/ånga från tanken till radiatorsystemet.
Förstod det tidigare som att det var cirkpumpen till pannan som bråkade med dig, därav mitt tidigare inlägg.

Hej
ja vattnet ut till radiatorerna tas i övre delen av tankarna. Jag har en laddomat 21 som sitter vid pannan, men det är inte den som krånglar utan cirkulationspumpen som sitter efter shunten mot radiatorslingan.

Ser att min laddomat förmodligen har 78C termostat nu.. Kanske kan vara värt att köpa en 72c och testa om det blir bättre

kulle
Man eftersträvar alltid att koppla så ingen luft kan följa med ut till radiatorerna, eventuellt gör en luftficka med avluftning.
Det kan ju oxå va så att cp inte håller tätt på sugsidan då får du luft i pumpen o ut i raddarna.

kulle skrev:
Det kan ju oxå va så att cp inte håller tätt på sugsidan då får du luft i pumpen o ut i raddarna.
Detta är väl inte troligt :confused:. Det finns ett statiskt övertryck även på sugsidan av cp eftersom du har övertryck motsvarande vattenpelaren i systemet (+ lite till). Om det är läck på sugsidan så bör vatten läcka ut där från systemet och tryck i (eller nivå) i exp.tanken sjunka.

• Gilla
orparn
  • Laddar…
kulle
roland53 skrev:
Detta är väl inte troligt :confused:. Det finns ett statiskt övertryck även på sugsidan av cp eftersom du har övertryck motsvarande vattenpelaren i systemet (+ lite till). Om det är läck på sugsidan så bör vatten läcka ut där från systemet och tryck i (eller nivå) i exp.tanken sjunka.
jo det är både troligt och möjligt ;)

kulle skrev:
jo det är både troligt och möjligt ;)
Kan du utveckla detta? :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.