Har ett nytt problem..

För en 5-6 år sedan gjutade jag in golvvärmeslangar till 4 olika utrymmen i garaget.

Jag märkte upp vilka slangar som skulle gå till vad, men den papperslappen är i dag väck.

Till saken hör att bara två ytor ska värmas (varmgaraget och pannrummet)medan de två andra ytorna ska vara kallgarage.

Hur tar jag reda på vilka slangar som hör till yta 1 resp yta 2?
Jag har idag inte kopplat in någon värme på golven alls, det är inte färdigbyggt än.

Måste jag fylla slangarna och värma upp alla golvytor eller finns det något annat genialt sätt?

Du kanske kan dra igenom en kabel och spänningssätta den.
Då borde du kunna hitta slingorna med en kabelsökare.

Ta ett murarsnöre och knyt en pappersbit i änden och en dammsugare i andra änden och sätt på vips så kommer snöret med tussen ut i slangen märk upp och ta nästa tills du gjort alla . Klart en halvtimmes jobb

Sorry läste för snabbt vad du var ute efter. Gå alla in och ut på samma ställe?

Vill man ta reda på vilka som hör till ett par är det ju bara att fylla med vatten och se var det kommer ut. Sedan borde det funka att köra igenom varmvatten från kranen, man borde känna ganska snabbt var det blir varmt. Kankse mäte med IR termometer (eller värmekamera om man har tillgång till det) Dra igenom metalltråd tror jag inte på, man brukar ju naja fast slangen i armeringen så det blir nog svårt att särskilja.

Edit: Kabelsökare kanske fungerar men armeringen kan kanske ändå ställa till om det är magnetfältet som detekteras.

Kranvatten tror jag inte på, det är nog sådan tröghet att varmvattnet är slut långt innan man märker av någon värme.
Du har inte bilder från bygget där du kan se vad som är vad?
Kanske slangarna är olika långa så du kan försöka uppskatta vad som är vad genom tryckfall med dammsugare eller så?

Hade det bara varit att para ihop rörändarna per slinga så hade det räckt att blåsa med munnen i ett rör och se vilket som det kommer luft ur. Det tar 3 sekunder.

Vad jag förstår är det 4 slingor på 2 avgränsade ytor? Om det är stor skillnad i slinglängd så kan ju som sagts tidigare långa slingor skiljas från korta. Går att blåsa i dem. Större motstånd i långa slingor. En mer precis metod är att koppla till vatten med kranen måttligt öppnad i ett bestämt läge och mäta hur många sekunder det tar från snabb inkoppling (med tex en kulventil eller påkoppling av en Gardenakoppling) tills vatten kommer ut i andra änden. Då får du rangordningen från längst till kortast slinga av de fyra slingorna.

Är slinglängderna ungefär lika långa och/eller du inte har någon aning om vilka slingor som är längre än andra är det väl klart enklast att vänta tills du kopplar in det och märker i efterhand vilka slingor det är. Är det inte en liten sak att koppla om i efterhand?

Golvyta => slinglängd
På slangen står det längdmått angivet i löpmeter.

Jag VET att det går att ta reda på vilka slangar som går till vad genom att vattenfylla dem och tillsätta värme på en slinga i taget. :rolleyes:
Men då två ytor inte kommer att värmas alls, någonsin så skulle jag inte vilja vattenfylla de slangarna alls.

Alltså; ta reda på vilka slangar som går vart utan inblandning av vatten i ekvationen.

Jag vill inte ha vatten i de slangar som går i plattan för kallgaraget p.g.a frysrisken.

Slanglängden finns inte angiven på slangen.

Blås igenom ett snöre och mät längden.

Jag har ingen nytta av längden då det är 12 olika slingor fördelat på 4 olika golv.

peternicklas
Och ingen som tog kort när ni la ner slingorna? Köp en frostskyddsvakt och stoppa ner i resp. slang. Mät/känn sedan med en värmekamera eller med handen.

Får man fråga varför det ligger slingor i utrymmen som inte ska användas? Alls?

Ljud?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.