Hej
har en gammal erylpanna från 1961 . Är en slang som går in bakom under pannan som jag inte vet vad det är för något, som det har börjat spotta ut lite vatten ur nu senaste dagen, har inte tänkt på det förr, min tanke är om det är någon slags varnings slang som det ska fara ut vatten ur när pannan börjar läcka? vad tror ni? dsc-0053.jpg

Spontant skulle jag gissa på att den går till ett expansionskärl. Kan du inte se vart den går?

Tack för svaret. Nja det där är nog något annat. Har tagit bort det som satt på taket och nu har jag ett slutet expantionskärl bredvi pannan, är väll om det är någon annan slags över tryck sak:-) denna kommer underifrån går in på baksidan av pannan.kan inte av det lilla jag tittat se var den försvinner.

När du tog bort kärlet på vinden, vad gjorde ni med rören däruppe?
Var exp. en separat ledning upp på vinden eller var exp. påstucken på nån stigarledning.
Kan det annars vara exp. från kallvattenledning.

Då kan det ju vara avtappningskranen som läcker, eller vart sitter den?
Eller som lat säger att det är övertrycksventilen till vv beredningen.

Rören sitter kvar än, har inte tagit bort det gammal än., är ett rör som rörisen kapade på ovansidan på pannan, som han sen drog till det nya slutna, avtappningen som jag har använt sitter fram på pannan. Jag har ett vanligt gammalt lite budget värmesystem. Eldar mot en vanlig 500liters tank

Otroligt korkat av mig men nu ser jag ju att den kommer ut på andra sidan;) och upp till denna som är någon typ av ventil som det står 10bar på. vad är den ventilen till för?
dsc-0058.jpg

Tack för alla svaren

Säkerhetsventil för inkommande kv till vv-beredning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.