Jag kompletterar ett 40-talshus i skåne med vattenburen golvvärme.
Bjälklaget över källaren är numera isolerat och försett med 3 slingor 16mm.
Så småningom kommer även ovanvåningen med bjälklag av trä att förses med plåtar och slang. Fördelaren sitter i ett litet badrum på ovanvåningen.
Innan jag ger mig på rummen på övervåningen är det dags att ta tag i badrummet (med fördelaren) Kommer jag att göra bort mig om jag väljer 8 mm slang? golvytan är ca 5 m2 och slangen gjuts in i avjäming på golvspån.
Kommer tryckfallet att bli ett problem eller kan det tillstöta andra bekymmer?

/David

Du hanterar att tryckfallet blir större per meter genom att ha kortare slingor och tätare lagda (och eventuellt fler slingor) än vad du hade gjort med en grövre slang. Det är klart att det går, men en viss injustering kan ju behövas beroende på hur systemet kommer att värmeregleras (värmepump, shuntgrupp osv?).

Sent feedback..
Tack för svaret!
Installationen rör ett våtrum med de blygsamma måtten 1,6x2,2m slangen skall gjutas in. Nog bör jag väl klara mig på en slinga utan att tryckfallet blir allt för stort mot övriga rum med rimligt dimensionerade 16-slangar?

Min tanke är följande, rätta mig gärna om jag tänker fel:

1 Prima spånskivan
2 Lägg 8 mm slang
3 Spackla så att hjässan på slangen täcks.
4 Låt torka
5 Smältlimma fast armering
6 Fallspackla så att minst ca 15 mm spackel finns ovan slangen (Purusplattan sticker upp 23mm ovan spånskivan)

- Borde jag gjuta tjockare första gången? Förmodar att det blir lättare att fallspackla då?
- Finns det något som talar emot att naja armeringen i slangen och gjuta in även armeringen i första gjutetappen?
- Det tillåtna fallspannet är väldigt stort. vad är klokt att lägga sig på i rum respektive våtzon?

Redigerat:
Försöker svara;

Ja, man borde kunna justera in även en 8mm slinga i relation till de sannolikt avsevärt längre slingorna om 16 mm. Injustering görs i fördelaren.

Jag skulle förberett allt och gjutit allt i en flytning. Nu har jag gjort ett fåtal gjutningar och tycker, trots fullständig amatörstatus, att det faktiskt inte är så vansinnigt svårt att gjuta allt i ett (eller åtminstone det mesta). Dels blir det billigare, då fallbyggnadsspacklet brukar vara svindyrt, dels går det fortare då du inte behöver så många omgångar. Man kan dock som amatör få räkna att någon liten svacka eller så behöver justeras för hand, men grovt sett brukar det bli bra. Jag har alltid använt metoden med att skärma av "brunnsdelen" med en skumplast som man sedan rycker upp just när spacklet börjat ta ihop lite grand.

Avseende fall, behöver du inte mer än minimifallet för vattnet skull och du ska tänka på att om du har stora plattor som ska läggas, blir det mycket svårt med branta fall, eller ännu värre olika lutning. Jag brukar lägga mig något över miniminivån om det är lämpligt i rummet som sådant.

Tack för bra svar!

Armeringen skall väll ligga på spånet!

Prima
Armering
Slang
Flyt, brukar ska vara minst 12-15mm över slangen beroende på tillverkare.

Men varför? Den är bättre innesluten om den ligger på slangen.
Om det vore 16mm slang förstår jag för då skulle armeringen hamna över mitten. I detta fall ser jag bara fördelar ur ett böjstyvhetsperspektiv. Har jag tänkt fel?

Därför att armeringen gör mer nytta i botten.
Flytspacklet ska förstyva bjälklaget, bjälklaget vill svikta nedåt, då skapas störst dragkrafter längst ner i spackelskiktet, därför ska armeringen ligga där.
Men som vanilgt ska du följa tillverkarnas anvisningar.

• Gilla
hama65
  • Laddar…
Jo, men när armeringen ligger allra längst ner borde ridken för spjälkning öka då armeringen ev inte helt omsluts av avjämningen. Dvs det torde vara viktigt att lägga armeringen så att den övre av de två trådarna tar dragspänningen. Nu förmodar jag att såväl detta som skillnaden mellan att lägga armeringen först alternativt på slangen är av akadenisk natur. Elker?

Skillnaden kan vara den att det ena alternativet är enligt tillverkarens anvisning medan det andra inte är det.

Jag har lagt armeringen underst nu. Jag tror alltjämt att tillverkarna inte beaktar spjälkning och osedvanligt tunna slangar.

Jag kommer att gjuta i två omgångar. Dvs en gång upp till slangarnas hjässa och sen en gån för falluppbyggnaden. Kan man vara säker på att de två lagren får tillräcklig vidhäftning om man primar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.