1 756 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Lämplig differens utgående/retur på radiatorsystem
Har en Nibe VVM300 som ren elpanna med lågtemp.system (max 55°C ut)
Huset är ett 1½-plans på ca 150m² byggt 1989.
Mekanisk frånluft.
Har funderat innan på hur man väljer läge på cirk.pumpen men lät den vara på läge 2 eftersom den var inställd på detta läge (har 1-3).
Kollade temperaturerna nu på morgonen och har en differens på ca 3°C mellan utgående och returen.
Är detta lagom eller det finns fördelar att ha en större/mindre differens?
Huset är ett 1½-plans på ca 150m² byggt 1989.
Mekanisk frånluft.
Har funderat innan på hur man väljer läge på cirk.pumpen men lät den vara på läge 2 eftersom den var inställd på detta läge (har 1-3).
Kollade temperaturerna nu på morgonen och har en differens på ca 3°C mellan utgående och returen.
Är detta lagom eller det finns fördelar att ha en större/mindre differens?
Får testa och sänka för att se om det blir någon skillnad. Kan iofs inte mäta energiförbrukningen men eftersom den går konstant så är det ju ganska enkelt att räkna ut om man bara hittar de olika effektstegen.
Kan det finnas nackdelar med att köra den på lägsta inställningen?
Kan det finnas nackdelar med att köra den på lägsta inställningen?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 566 inlägg
Eftersom du har elvärme så spelar det egentligen ingen roll. En radiator avger i min mening som mest när den är helt jämnvarm dvs deltaT = 0 Då utnyttjar du hela ytan för maximal konvektion. Rörläggare brukar dock säga att under 5C deltaT ökar inte konvektionen nämnvärt.
Den enda fördelen om du har elpanna, med att ha ett högre flöde är om din panna jobbar med kurva och justerar panntemperaturen efter detta. Då kan du med ett högre flöde, hålla en lägre framledningstemperatur, vilket i sin tur minskar pannförluster då pannan håller lägre temp. Men denna skillnad bör vara försumbar.
Kör man värmepump som är kopplad direkt på radiatorsystemet utan mellanliggande tank, blir det en annan sak. För att värmepumpar skall fungera optimalt MÅSTE de ha en viss differens på tillopp/retur för att kondensera, men det är en annan saga.
Den enda fördelen om du har elpanna, med att ha ett högre flöde är om din panna jobbar med kurva och justerar panntemperaturen efter detta. Då kan du med ett högre flöde, hålla en lägre framledningstemperatur, vilket i sin tur minskar pannförluster då pannan håller lägre temp. Men denna skillnad bör vara försumbar.
Kör man värmepump som är kopplad direkt på radiatorsystemet utan mellanliggande tank, blir det en annan sak. För att värmepumpar skall fungera optimalt MÅSTE de ha en viss differens på tillopp/retur för att kondensera, men det är en annan saga.
Redigerat:
När det gäller pannförluster så beror det väl lite på vart de tar vägen? Har man pannrummet stängt och därmed 35 grader där inne så spelar såklart pannförlusterna större roll än om värmen från pannrummet sprids till övriga delar av huset så pannrummet kanske bara är 25 grader.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 566 inlägg
Absolut, står pannan i ett utrymme som kan tillgodogöra sig värmen är förlusterna inte ett problem. Står den i ett kallförråd/garage så är det inte lika bra, å andra sidan får man ju då en automatisk "frostvakt" om förlusterna räcker för att hålla utrymmet i önskad temperatur.
Har själv ett pannrum, som värms enbart av pannan till ca 18C. Men i väggen mellan pannrum och bostadsdel har jag satt en ventil, samma sak i väggen från pannrum och utomhus. Så en del av min tilluft tas utifrån--->förvärms i pannrummet-->bostadsdel så en del kommer mig tillgodo.
Har själv ett pannrum, som värms enbart av pannan till ca 18C. Men i väggen mellan pannrum och bostadsdel har jag satt en ventil, samma sak i väggen från pannrum och utomhus. Så en del av min tilluft tas utifrån--->förvärms i pannrummet-->bostadsdel så en del kommer mig tillgodo.
Redigerat:
Klicka här för att svara