Värme allmänt
rehn: Hej ! Jag har köpt ett äldre sommarhus med vedpanna utan ack-tank. Enrörssysten. Det är glykol i systemet. Det jag undrar över är att när vi kommer ut och tänder i pannan förekommer det en hel del bubblande i systemet och det läcker en del glykolblandat vatten ur skvallerröret till expansionkärlet. Det mesta bubblandet verkar komma från röret upp till expansionskärlet. Jag har
jensaro: Jag skulle bytt till 1-fas, det lär ju finnas nån stans i pannrummet..
Tommor: [citat] Det kan inte skriva ett säkervattenintyg, det kan bara anslutna företag göra... Dock kan det utföra det enligt säkervatten ändå, och då är installationen fackmannamässig och inga problem vid eventuell skada iallafall.. Det är mestadels stora företag som är anslutna och certifierade av säkervatten och det är för att det är väldigt dyrt för små företag med utbildning
2433711: Hej Har en 30kvm isolerad garage 10m från huset och funderar på om det är någon fördel med att sätta in en vedpanna i garaget och endast ha en acktank i huset för golvvärme och varmvatten till ett nybyggt hus. teknikrummet kommer att bli på ca 7kvm. Har väldigt mycket ved på tomten.:p
GK100: [citat] 25 är anslutningens dimension R25 och som nämndes tidigare är tex 40 för R40 också vanligt. Andra siffran är precis uppfodringshöjd i dm dvs 4 eller 6m.
Krilleman: Jag installerade en kickspace hos farsan tidigt 2000-tal. Han var tvungen att byta lagren för ett par år sedan, för den började föra ett j*vla oväsen. Efter byte är den tyst & fullt fungerande igen! Fungerar faktiskt riktigt bra :thumbup:
stoif: Om jag kommer ihåg rätt så har betong ett lambda på runt 1.7, cellplast runt 0.037-0.039. Dvs 35mm cellplast motsvarar 1.5 meter betong I isolervärde.
pelpet: Hur långt är det till huset? Kanske vore det en bra idé att lägga ner en kulvert och ställa in en vattenburen aerotemper i garaget. En pelletspanna klarar ju ofta att ge 20-35 kW så det borde räcka för att värma både hus och garage även en riktigt kall dag. Då kan du slänga ut pannan från garaget och någon el-lösning behövs inte heller. Om du senare vill installera markvärme så
PNO: [citat] VVB för VVC i samband med värmepump med slinga ska ju naturligtvis sitta i serie med värmepumpen. Men jag antar att du menar att jag kan sätta beredaren närmare tappställena istället för invid VP. Nej - det är för många tappställen spridda längs med stammen för att det ska bli bra. Det är ju dessutom i princip endast cirkulationspumpen och en bit rör jag skulle spara med
xdigger: Den har tom omvänd förbränning, så det är även en ganska bra panna gissningsvis! :)
Andreas_H: Ok, Man ställer in så att slaglängden på stiftet och termostatens arbetsområde matchar. Ska kolla upp detta. Tack för tipsen.
DIY_freak: radiatorerna hos mina föräldrar var koppladepå samma fas och samma nedledning från mätarskåpet. Så triac-enheten koppladed på den och styrde alla elementen, så det behövdes bara en ends termostat/triac.
jensaro: Just för att undvika kallras väljer man radiator med aktiv bredd motsvarande glasrutans bredd eller nära denna. Efter det väljer man radiatortyp efter effektbehovet precis som beskrivits redan, 10,11,21,22 osv. Höjden är väl lite av en smaksak men påverkar ju även den effekten.
Micro: På pannan jag ägde årsmodell 1954 så satt påfyllning och avtappning till höger på baksidan (där eran spis står) Förövrigt så såg min panna likadan ut utseendemässigt. För att förtydliga.. det var rör utdragna från baksidan till höger in i ett skåp som stod där eran spis är. Det ena satt det inkommande vatten på och var bara att vrida på kranen för att fylla nytt o det
smurfen72: Om man tänker en bergvärme vp som pumpar brine ner i ett borrhål på tex 200 meter skulle krävas en stor cp om den inte skulle få hjälp av vätskan som vill rinna ner i hålet jag pumpar brine till ett återvinnings aggregat med en vanlig cp ställd på 1,2 meter uppfodringshöjd och den pumpar ca 14 liter minuter mot ett 180 meter borrhål.
hanchen: Kan det vara felet i det här fallet? http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/220711-varmvattnet-drojjer.html
sforskarn: Då var min tanke inte så fel alltså!:rolleyes: Ska ringa elektrikern och be honom komma och titta få vi se vad han säger.;)
Andreas_H: Jag fick släppa ur luft flera gånger tills trycket låg stadigt när systemet var kallt. Problemet var alltså att det var för högt tryck i blåsan varvid den bottnade när systemet nästan svalnat av, och då rasade trycket på vattensidan. Slutsatsen är att det är bäst att göra rätt från början, och ställa in förtrycket innan vatten kopplas på, men det går även att få rätsida
Enk Projektet: Ta in några offerter inkl montage på en märkes LLVP..... Har själv en Sverigepumpen med 16gr i mitt garage.....
Davidw: Haha, gött. Men känns det som vi är hemma med systemet då? Någon däremot?
smurfen72: Allt går att kombinera och mark slingor har man inte slutat med det är ett alldeles utmärks sätt att få billig värme till rimlig kostnad.
Rörkrökaren: I somras var jag iväg på ett jobb där värmepumpen gick för fullt trots att det var 25 + ute. Det visade sig att utomhusgivaren talade om för pumpen att det var -47 grader ute och det resulterade i att det blev 35 grader i kåken. :thumbdown: Likaså förra vintern när det var -15 grader ute var det en givare på ett annat ställe som visade att det var +20 grader ute och då gör inte
Rörkrökaren: Det räcker med 22 Cu matning. Att dra 22 pex är heller inga problem då du får mer flöde i ett 22 pex-rör än i ett 22 kopparrör, skall det dras synligt eller dolt? Till handdukstorken kan du dra 15 rör, eller 12 beroende på hur stor den är.
Rörkrökaren: Menar du Styrdonet(en) som sitter på fördelaren så sitter de på returen.
jensaro: Danfoss lc verkar fina så det är nog lösningen till raddarna men dessa innebär ju inte att systemet inte behöver strypas in korrekt! Till golvvärmen kan du ju sätta trådlösa termostater och ställdon på fördelaren om det inte räcker med justering av stryp och kurva.
GoForIt: Precis som mexitegel är inne på, så faller sådana här efterinstallationer ofta på grund av orimligt långa återbetalningstider..
smurfen72: Om flera av elementen blir kalla vid eldning så minskar elpannans förbrukning vill du att element längre bort också ska sänkas kanske det går att komplettera med innegivare till elpannan.