Hej!
Nu är det jag som fått ta hand om eldningen i huset efter att min pappa gått bort.
Vi har en Contura som ser ut så här http://www.eldabutiken.se/1/50.0.1.0/8/1/image1_467818451ef405ea976819a72ff3b63a.jpg
Tyvärr går det inte jättebra än så länge. Det känns som att det är typ fifty-fifty att det blir en bra brasa.
Ibland brinner det jättebra och länge, och ibland slocknar det på en gång.
Nu på senaste så har det gått bra att starta brasan, men efter att man fått upp värmen, fyllt på med ved och stängt luckan så brinner det jättedåligt. Vedträna blir bara glödande och brinner aldrig upp helt.
Har läst att man ska öppen luckan i ca 5-15 minuter för att starta brasan, men jag måste ha den öppen i typ 45 minuter innan jag kan stänga utan att den slocknar.
Kan beskriva proceduren när jag startar brasan:
1. Staplar några små tunna vedbitar i mitten av brasan. Vet inte riktigt vad det heter, men det är ingen tjock björkved, utan det är små tunna "flisor" som man kunde köpa i en liten påse.
2. Lägger en eldstartare i mitten av stapeln och tänder på.
3. När elden spridit sig efter ca 2-5 minuter så lägger jag på en tjock bit björkved.
4. Nu måste jag ha öppet luckan i åtminstone i 20 minuter om jag har tur, ibland längre.
5. Lägger kontinuerligt på björkved och försöker hitta ett läge att stänga luckan utan att det slocknar
Idag till exempel, så slutade veden brinna efter bara 30 minuter, innan den brunnit upp helt. Det blir stora vedbitar kvar.
Ni kanske vet vad som är felet? Eller i alla fall kanske kan ge mig lite tips. Har dubbelkollat så att luftspjället är helt öppet och att veden är torr.
MVH Naikon
Nu är det jag som fått ta hand om eldningen i huset efter att min pappa gått bort.
Vi har en Contura som ser ut så här http://www.eldabutiken.se/1/50.0.1.0/8/1/image1_467818451ef405ea976819a72ff3b63a.jpg
Tyvärr går det inte jättebra än så länge. Det känns som att det är typ fifty-fifty att det blir en bra brasa.
Ibland brinner det jättebra och länge, och ibland slocknar det på en gång.
Nu på senaste så har det gått bra att starta brasan, men efter att man fått upp värmen, fyllt på med ved och stängt luckan så brinner det jättedåligt. Vedträna blir bara glödande och brinner aldrig upp helt.
Har läst att man ska öppen luckan i ca 5-15 minuter för att starta brasan, men jag måste ha den öppen i typ 45 minuter innan jag kan stänga utan att den slocknar.
Kan beskriva proceduren när jag startar brasan:
1. Staplar några små tunna vedbitar i mitten av brasan. Vet inte riktigt vad det heter, men det är ingen tjock björkved, utan det är små tunna "flisor" som man kunde köpa i en liten påse.
2. Lägger en eldstartare i mitten av stapeln och tänder på.
3. När elden spridit sig efter ca 2-5 minuter så lägger jag på en tjock bit björkved.
4. Nu måste jag ha öppet luckan i åtminstone i 20 minuter om jag har tur, ibland längre.
5. Lägger kontinuerligt på björkved och försöker hitta ett läge att stänga luckan utan att det slocknar
Idag till exempel, så slutade veden brinna efter bara 30 minuter, innan den brunnit upp helt. Det blir stora vedbitar kvar.
Ni kanske vet vad som är felet? Eller i alla fall kanske kan ge mig lite tips. Har dubbelkollat så att luftspjället är helt öppet och att veden är torr.
MVH Naikon
Vi har en Contura510 och det är jättelätt att elda i den. några tidningspapper, lite torr ved och bara att tutta på och hstänga direkt. luftspjället fullt öppet först och sedan när kaminen blivit varm drar jag ned lite på spjället.
Har du bra drag i skorstenen? Har du provat att öppna ett fönster lite i rummet där du eldar?
Har du bra drag i skorstenen? Har du provat att öppna ett fönster lite i rummet där du eldar?
Är det tyrestickor? Lägg upp en bild om du är osäker.naikon skrev:
Om det är tyrestickor du använder behövs inget mer än något lättantändligt, tidningspapper till exempel.naikon skrev:
Ett ensamt vedträ brinner aldrig, lägg på minst tre stycken åt gången, tätt men fortfarande så luften kommer åt "inuti".naikon skrev:
Ja, ibland funkar ju allting och då brinner den jättebra! Nej jag brukar inte ha något fönster eller dörr öppen. Det känns ju onödigt att man ska behöva öppna altandörren och släppa ut all värme som redan finns i huset bara för att brasan ska kunna brinna.DIY_freak skrev:Vi har en Contura510 och det är jättelätt att elda i den. några tidningspapper, lite torr ved och bara att tutta på och hstänga direkt. luftspjället fullt öppet först och sedan när kaminen blivit varm drar jag ned lite på spjället.
Har du bra drag i skorstenen? Har du provat att öppna ett fönster lite i rummet där du eldar?
Har inte en aning om jag har bra drag i skorstenen. Hur kollar man det?
Kollade på videon men den hjälpte tyvärr inte så mycket.House3 skrev:
Alltså, det jag startar brasan med är som VÄLDIGT finkluven björkved fast i miniatyrvariant. Lite mindre och prydligare kan man väl säga. Alltså ingen "riktig" äkta rejäl ved, eller vad man ska säga.Korvgubbe skrev:
Hittar inga bilder heller, vet inte riktigt vad jag ska söka på.
Själva utrymmet inuti kaminen är ganska litet så man får inte riktigt plats med att stapla den "riktiga" veden på varandra. Det är därför vi har använt den här lite mindre "start"-veden.
Sorry om allting är lite förvirrande, jag är inte så bra på det här.
Okej, tyrestickor är det namn jag fått lära mig. Andra namn är törstickor/törestickor samt tjärstickor. Det är kådrik furuved som brinner väldigt bra. Ta en bild på de du har annars.
Om du inte får in mer än ett vedträ åt gången så är dina vedträn för stora helt enkelt. Ett ensamt vedträ kommer aldrig att brinna oavsett hur mycket du försöker.
Om du inte får in mer än ett vedträ åt gången så är dina vedträn för stora helt enkelt. Ett ensamt vedträ kommer aldrig att brinna oavsett hur mycket du försöker.
Ok tack för svaret. Hittar inget bra resultat på varken tjärstickor eller törestickor. Men jag kan ta en bild imorgon och lägga upp.Korvgubbe skrev:Okej, tyrestickor är det namn jag fått lära mig. Andra namn är törstickor/törestickor samt tjärstickor. Det är kådrik furuved som brinner väldigt bra. Ta en bild på de du har annars.
Om du inte får in mer än ett vedträ åt gången så är dina vedträn för stora helt enkelt. Ett ensamt vedträ kommer aldrig att brinna oavsett hur mycket du försöker.
Sen ska jag prova att lägga in lite mer än ett vedträ när jag startar den.
Inte bara när du startar brasan, varje gång du fyller på ved måste du lägga in fler vedträn, minst tre är mitt tips.
Du gör helt rätt som startar med mindre bitar för att sedan bygga upp storleken på veden och brasan, men det spelar ingen roll om du eldat i två minuter eller två timmar, ett ensamt vedträ brinner inte så du måste fylla på med fler bitar.
Du gör helt rätt som startar med mindre bitar för att sedan bygga upp storleken på veden och brasan, men det spelar ingen roll om du eldat i två minuter eller två timmar, ett ensamt vedträ brinner inte så du måste fylla på med fler bitar.
Som Korvgubben säger så är nog veden för lång till att börja med. Skulle säga max 30cm helst inte över 25.
Har en likadan eller snarlik contura. Brukar starta upp som så att jag lägger in två större vedträn. Ett längst bak och ett framme vid det lilla gallret. Papper mellan dessa sen lite mindre tändved över papperet sen någon större igen tvärs över de två andra stora och ovanför tändveden. Men det får inte bli för tätt.
Då letar sig elden upp från papper till tändved till ved.
Har luftintag utifrån dock, så är nog enklare få drag då.
Plus lucka på glänt och fullt luftspjäll i början, sen lägger jag inte i mer förrän det är en fin glödbädd bara eller strax innan.
Har en likadan eller snarlik contura. Brukar starta upp som så att jag lägger in två större vedträn. Ett längst bak och ett framme vid det lilla gallret. Papper mellan dessa sen lite mindre tändved över papperet sen någon större igen tvärs över de två andra stora och ovanför tändveden. Men det får inte bli för tätt.
Då letar sig elden upp från papper till tändved till ved.
Har luftintag utifrån dock, så är nog enklare få drag då.
Plus lucka på glänt och fullt luftspjäll i början, sen lägger jag inte i mer förrän det är en fin glödbädd bara eller strax innan.
Ok, tack det visste jag inte. Har alltid fyllt på 1 och 1, ska prova att lägga på 3 samtidigt.Korvgubbe skrev:Inte bara när du startar brasan, varje gång du fyller på ved måste du lägga in fler vedträn, minst tre är mitt tips.
Du gör helt rätt som startar med mindre bitar för att sedan bygga upp storleken på veden och brasan, men det spelar ingen roll om du eldat i två minuter eller två timmar, ett ensamt vedträ brinner inte så du måste fylla på med fler bitar.
Grejen är att den har en kanal utefrån, men jag är tveksam till om den verkligen fungerar? Jag menar, jag borde väl kunna stänga dörren på en gång efter att jag tänt på? Gör jag det så slocknar den...TheStills skrev:
Fast öppnar jag spisen utan att det brinner, så kan jag känna hur det drar kall luft inuti den.
Tack för tipset, jag ska prova några andra tekniker att stapla på.engs skrev:Som Korvgubben säger så är nog veden för lång till att börja med. Skulle säga max 30cm helst inte över 25.
Har en likadan eller snarlik contura. Brukar starta upp som så att jag lägger in två större vedträn. Ett längst bak och ett framme vid det lilla gallret. Papper mellan dessa sen lite mindre tändved över papperet sen någon större igen tvärs över de två andra stora och ovanför tändveden. Men det får inte bli för tätt.
Då letar sig elden upp från papper till tändved till ved.
Har luftintag utifrån dock, så är nog enklare få drag då.
Plus lucka på glänt och fullt luftspjäll i början, sen lägger jag inte i mer förrän det är en fin glödbädd bara eller strax innan.
Inga som helst problem att fylla på med ett vedträ när man väl fått igång kaminen. Så gör jag hela tiden. Det är så varmt inne i kaminen att det brinner hur lätt som helst. Jag kan låta elden brinna ned ända till glödbädd och sedan fylla på med ett enda vedträ så självantänder det och brinner sedan ned till glöd själv.Korvgubbe skrev:
Om TS har ett modernt hus med mekanisk ventilation så tycker jag ett fönster lite på glänt är värt att prova. Spelar ingen roll om man tycker det verkar dumt att släppa ut värmen, det kan vara det som är nödvändigt för att få igång draget i skorstenen.
Redigerat av moderator:
Det skall brinna bra med bara ett vedträ.
Har en Contura 510 och det brinner hur bra som helst i den med stängd lucka och spjället på 50%.
Tror att felet ligger i friskluftstillförseln till själva eldhärden.
Under kaminen skall uteluftskanalen vara ansluten. Finns det ingen kanal tas luften direkt från rummet.
Kolla att luft har möjlighet att komma in i kaminen.
Har en Contura 510 och det brinner hur bra som helst i den med stängd lucka och spjället på 50%.
Tror att felet ligger i friskluftstillförseln till själva eldhärden.
Under kaminen skall uteluftskanalen vara ansluten. Finns det ingen kanal tas luften direkt från rummet.
Kolla att luft har möjlighet att komma in i kaminen.