Måste få råd - sitter och räknar och funderar över vilket värmesystem vi ska välja i nya huset.
Idag finns en kombipanna från -75 med elpatroner, så ett byte blir nödvändigt innan nästa eldningssäsong (vi får tillträde jan/feb).
Huset drar ca 19.000kwh/år i uppvärmning och varmvattenberedning enligt energideklarationen.

Området är projekterat för fjärrvärme, vilket man kommer få indraget och komplett för 55.900kr (efter ROT). Pris per kwh är 89öre (ink. alla kostnader så vitt jag förstått).
Jag är ytterst tveksam till fjärrvärmen och det monopol som leverantören faktiskt har.

Alternativet är luft/vatten, men jag hittar inga riktiga priser. Räknar på ca 85.000kr.
Det står att man kan minska driftskostnaderna ca 65% mot elvärme, vilket borde minska kostnaden till ca 10.700kr (mot 23.800kr idag) om jag räknat rätt?

Fjärrvärmen bör landa på 19.000*0,89 = 16.900kr/år.

Är mina uträkningar korrekta? I så fall sparar vi ca 6.200kr/år i driftskostnad, och de extra ca 40.000kr (ränta 3% i 10år inräknat) som luft/vatten kostar är intjänat på 6,45 år.

Någon som har erfarenhet av luft/vatten som kan intyga att dessa "glädjekalkyler" faktiskt stämmer?

Jag har ingen erfarenhet av luft/vatten men 89 öre/Kwh är ju väldigt nära elpriset, helt galet.
Sedan brukar energideklarationer vara ganska mycket glädjekalkyler, typ pensionärer som duschar kallt en gång i veckan och går i raggsockor med 17 grader inomhus. Din besparing borde därmed vara ännu större än vad du räknar på.

Energideklarationen är baserad på säljaren faktiska förbrukning (har sett el-fakturan den är baserad på). Ett par i 65-års åldern, runt 22 grader inne och dusch en gång/dag/person... Ja, jag frågade ;-)

Försök skjuta upp beslutet så länge som möjligt så att ni vet hur er energiförbrukning faktiskt ser ut.

Några nackdelar med luft/vattenpumpen förutom den större investeringskostnaden är ett större servicebehov, ökad risk (att den går sönder), större reinvesteringsbehov (en fjärrvärmecentral håller länge), tar mer plats, ni får en ful blobb på huset, oljud.

Har ni tur så kanske ni kan få fiber till huset samtidigt som fjärrvärmen dras in.

Om det är några år kvar till fjärrvärmeinstallationen så kan ni köpa en billig luftvärmepump på jula och köra några år för att hålla nere kostnaden.

Jag hade valt luft/vatten Alla dagar i veckan. Fjärrvärme är ett jäkla skit. Du sitter i klorna på leverantören när han vill höja priserna sen.

Pelpet - i erbjudandet ingår faktiskt även fiber in i huset... Sambon är såld på det, men jag är mycket tveksam ändå.. blir dyr internet och tv om fjärrvärmepriset ökar.. Men ja, det är som du säger - reinvesteringskostnaden är troligtvis lägre på sikt. Men, med amortering upplagd på 10 år (ränta och amorteringkostnad inräknat) har jag ändå sparat in mellanskillnaden på 6,45år. Väljer vi CTC har ju 10 års garanti som jag förstått det...
Det finns en luft/luft i huset som ägarna påstår enbart använts till kyla på sommaren.. Jag är dock ganska starkt emot detta enorma hårfönar. Får hosta, torr hud och kli i ögonen av blåset.
Stake - det är just det argumentet som är min största oro...

Luft vatten från Ctc.

mvh

Tack pelle242!

Tycker länken var intressant. Undrar om jag inte hade valt fjärrvärmen ändå.

Jag hade räknat på 50% kostnadsminskning på elvärmen vilket de senare resultaten pekar på. Alltså en årskostnad på 12000 kr. Sen får du nog lägga till 1500 kr/år i service. Om man sedan räknar med att luftvärmepumpen måste bytas efter 16 år för 75000 kr så får man en kostnad på ca 4500 kr/år för reinvesteringen. Totalt 18000 kr/år med luft/vatten-alternativet.

Fjärrvärmecentralen kostar omkring 30000 kr och håller i 30 år. Alltså 18000 kr/år för fjärrvärme också.

Visst känns det kymigt att sätta på sig ett koppel och ge det till fjärrvärmebolaget men elpriset har du heller inte någon kontroll över. Det har ju gått upp och ner en hel del. Här har faktiskt fjärrvärmen en fördel eftersom investeringen är mindre.

Fibern är jättebra. Räkna med att fiber höjer värdet på huset med omkring 25000:-.

Berg eller jordvärme är inte ett alternativ?

Tomten är 660kvm så jordvärme går "fet-bort" ;-)
Bergvärme ja jo, men den extrakostnaden som det faktiskt kostar är ju sådär kul, kanske det dubbla, tredubbla mot fjärrvärmen.. Sen är jag osäker på om vi får borra, huset ligger ca 75m från havslinjen..

Bor du så nära havet så kanske sjövärme är ett alternativ? Då slipper du gräva annat än till havet.

Tyvärr är huset beläget på fel sida vägen, och ligger villatomt emellan som man hade fått gräva över i så fall. Annars hade det klart varit ett alternativ!

Jag kör L/V i en av mina fastigheter. Den känns övereffektiv till varmvatten. Men jag har ett dragit hus och det kräver rätt mycket värme och då inte L/V det bästa precis. Funderar på att stärka upp min med vattenmantelkamin eller pellets. Fjärrvärme hade varit jättebra för mig tex då jag har ganska stort värmebehov. Men om du har bra isolerad kåk kan nog L/V vara ett bra alternativ.
Har du någon bild på radiatorerna?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.