Är lite intresserad av att bygga TVA då min förrådsberedare ej är bra för skiktning och inte ger "tillräckligt" med varmvatten.

Vad ska man ha för dimensioner på:
Värmeväxlare - kw, rader?
Cirkulationspump?

Behövs någon slags styrning?
Tryckbrytare? Backventiler?

Många frågor.

Ni som byggt själva, vill ni dela med er?

Om du tänker koppla tva före beredaren borde det inte vara så höga krav på styrningen men annars måste det antagligen vara nån typ av flödesreglering.

Tanken är att koppla bort den helt. Blir nya tankar inom snar framtid, utan slingor eller beredare.

Tycker det låter lite krångligt med tva även om jag vet att dom ger låg retur men ändå mycket grejer som kan krångla jämfört med slingor.

smurfen72 skrev:
Tycker det låter lite krångligt med tva även om jag vet att dom ger låg retur men ändå mycket grejer som kan krångla jämfört med slingor.
Varför jag vill ha TVA är för att jag bygger om en gammal tank till ackumulatortank, därav valet.

Sedan kan man mer lättåtkomligt reparera en TVA kontra slingor.

Inte det minsta krångligt och mycket lite grejor krävs det också. Ger många fördelar och lätt att laga/serva om det skulle behövas jämfört med slingor. Slingorna är inte direkt gratis heller.

Tva är nog kanon alla verkar vara nöjd som har en men är lite fundersam ändå när det ska vara givare cp och styr för nått som dubbla slingor fixar och slingorna ska man väl inte behöva reparera antar jag. Men hur som helst kan jag inte hjälpa dig med bygget.

GK100 skrev:
Inte det minsta krångligt och mycket lite grejor krävs det också. Ger många fördelar och lätt att laga/serva om det skulle behövas jämfört med slingor. Slingorna är inte direkt gratis heller.
Håller med om att slingorna är dyra men vilka är fördelarna med tva.

Några punkter jag tänker mig.

Perfekt skiktning om man är intresserad av sånt.
Mycket låg reur till tank, ger hög utnttjadegrad av den.
Möjlighet till stor effekt och stora uttag med bibehållna punkter ovan.
Hög temp till "sista droppen" i tanken utan uppgrumling av temperaturen i den.
Trots allt ett enkelt system om rätt gjort och lätt att fixa med om det skulle behövas.
Osv...

Men den kommer nog bäst till sin rätt om man hempular och dimensinerar, bygger själv.

• Gilla
Jannez69
  • Laddar…
Men ska man kunna få en låg retur temp och samtidigt kunna få vv med låg temp i tanken krävs nån typ av styrning som sköter flödet antar jag.

Vad som krävs är en pump, flödesvakt för start och en termiskt styrd ventil med extern känselkropp. För lite lyx även en strypventil för maxflödesbegränsning.

en termisk ventil behövs väl även om man har slingor?

Ja, men då är det en vanlig blandningsventil, för TVA reglerar den primärflödet och därigenom indirekt VV temp.

Åter till TS grundfråga. Jag beställde grejer från sfinx, ett TVA-gds-kit liksom, som jag delvis använde: anpassade TVAn esom vi har väldigt hårt o kalkhaltigt (gött!) källvatten. På primärsidan är hetvattnet redan begränsat till 60 grader före pex-kulvert.

Medföljde från sfinx värmeväxlare, flödesvakt, cirkpump och en ställbar termisk tvåvägsventil (som jag inte använt än men i nästa omgörning kanske?) med extern känselkropp (dvs en radiatortermostat med bulb). Fick inte med några kopplingar och ingen manual: följde baxis och svesols skisser mm...

Kommentarer till bilderna: 1) vanli cirkpump (inte den sfinx sände med (wilo) den hamnade på annat ställe i bygget) Båda funkar bra. Kanske ännu bättre med flödesstyrd pump?
2) värmeväxlare, funkar fint. Ju längre (eller dubbel-trippel av en mindre) du kan ordna desto mer robust och alltid låg returtemp trots variationer i flöden, tror jag(?)
3) flödesvakt på sekundärkretsen som styr pumpen på primärkretsen
4) termisk trevägsventil (inte sfinx) på primärkretsen: ser till att hetvattnet i primärkretsen inte går över typ 50 med tanke på kalkutfällningar o skållningsrisk (se dock legionella... Hotta på ibland!)
5) magnetventil (inte sfinx) på primärkretsen. Detta eftersom jag fick problem med oönskad cirkulation i värmeväxlaren pga tryck från cirkpumpen på radiatorkretsen o kulverten. Denna hittade jag på en loppis. Ett intressant alternativ kan vara att slakta en diskmaskin eller tvättmaskin(?)

så det ut hos mig.
Funkar bra!
Fick ägna en del tid att ställa in det hela. Hos oss är max temp på vv betingat av att min käresta vill ha 44(!) grader i duschen... Ibland, vid längre tappningar vid lågt flöde, som när diskmaskinen fyller på, så blir returtempen för hög, annars kall som ingående vatten, nästan.

Fler här på Byggahusforum kan säkert hjälpa dig att ordna Den Ultimata TVAn. Kör hårt!

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Skapa konto
  • image.jpg
    Skapa konto
  • image.jpg
    Skapa konto
  • image.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
smurfen72
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.