5 768 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Var dra värmerör i vägg?
Medlem
· Stockholms län
· 123 inlägg
Hej,
Håller på att regla upp insidan av en yttervägg och vill passa på att dra värmerör till kommande vägghängda element.
Rören jag tänkt använda är "LK Pal Universalrör 16".
Väggen ser ut som följande, utifrån & in.
Kan man klamra röret längs med den liggande glespanelen för att slippa borra hål i reglar och dra röret i isolering? Kan man svänga ut röret så tajt sen genom OSB & gips?
Jag tänkte använda en väggbricka (5869) på Rinkaby Rör. för att ta ut rören snyggt från väggen.
Tacksam för hjälp!
Håller på att regla upp insidan av en yttervägg och vill passa på att dra värmerör till kommande vägghängda element.
Rören jag tänkt använda är "LK Pal Universalrör 16".
Väggen ser ut som följande, utifrån & in.
- Stående timmerstomme
- Vindduk
- 120x45 reglar
- Sprutad cellulosaisolering
- Ångbroms
- 28x70 glespanel
- OSB
- Gips
Kan man klamra röret längs med den liggande glespanelen för att slippa borra hål i reglar och dra röret i isolering? Kan man svänga ut röret så tajt sen genom OSB & gips?
Jag tänkte använda en väggbricka (5869) på Rinkaby Rör. för att ta ut rören snyggt från väggen.
Tacksam för hjälp!
Det blir lite tajt att ta ut röret ink skyddsrör på 28mm. 70mm brukar räknas som minimum för en böj som fungerar, och för att kunna få en kottling att stadga i.
Ev kan du göra in inåtvänd S-Böj precis innan du går ut så att du vinner extra 40mm för böjen.
Alternativet är en väggdosa, men den lösningen kostar ju lite mer. Men är mer rätt.
Ev kan du göra in inåtvänd S-Böj precis innan du går ut så att du vinner extra 40mm för böjen.
Alternativet är en väggdosa, men den lösningen kostar ju lite mer. Men är mer rätt.
Medlem
· Stockholms län
· 123 inlägg
Tack för svar!corre skrev:Det blir lite tajt att ta ut röret ink skyddsrör på 28mm. 70mm brukar räknas som minimum för en böj som fungerar, och för att kunna få en kottling att stadga i.
Så du ser egentligen bara problem i böjen, inte i själva grejen att dra röret längs med glespanelen?
Vad är det för väggdosa du menar?
Precis, sålänge du vet att rören finns på en sträcka i väggen så...
Nu vet jag inte exakta yttermåttet på skyddsröret, men var väl 25mm?
Väggdosa och väggbockstöd visas här:
http://www.lksystems.se/sv/LK-Syste...-Universal/Produktkatalog/Monteringsdetaljer/
Väggbockstödet är verkligen att rekomendera, det underlättar enormt i monteringen. Röret vill flexa ut och detta motverkas av väggbockstödet.
Nu vet jag inte exakta yttermåttet på skyddsröret, men var väl 25mm?
Väggdosa och väggbockstöd visas här:
http://www.lksystems.se/sv/LK-Syste...-Universal/Produktkatalog/Monteringsdetaljer/
Väggbockstödet är verkligen att rekomendera, det underlättar enormt i monteringen. Röret vill flexa ut och detta motverkas av väggbockstödet.
Medlem
· Stockholms län
· 123 inlägg
Hej igen,
Läste om det på din länk. Verkar bra! Men däremot så såg jag nu att det står fel på kvittot. Det rör jag har köpt för ändamålet var visst LK PAL alupex. (http://www.rinkabyror.se/artikel/lk-pal-universalror-16x360m/)
Då kanske allt ändras, för där är ju inget tomrör? Går det att göra på något annat sätt med detta rör eller är det bättre att byta till ett rör med tomrör runt och använda väggbockstödet? Det verkade ju väldigt smidigt!
Läste om det på din länk. Verkar bra! Men däremot så såg jag nu att det står fel på kvittot. Det rör jag har köpt för ändamålet var visst LK PAL alupex. (http://www.rinkabyror.se/artikel/lk-pal-universalror-16x360m/)
Då kanske allt ändras, för där är ju inget tomrör? Går det att göra på något annat sätt med detta rör eller är det bättre att byta till ett rör med tomrör runt och använda väggbockstödet? Det verkade ju väldigt smidigt!
Du kan köpa till skyddsröret efteråt. jag hade inte byggt utan det när det är inbyggt i vägg.
Väggbockstödet är nästan ett krav om det ska gå att bygga med små mått.
Stor risk för att man viker röret för mycket annars och råkar knäcka det istället.
Det kommer inte läcka, men flödet hindras.
Du bör även köpa böjfjädern, det är lättare att på in röret till fördelningsröret då.
Eller byta till PEX, det är också en väg, men allt ovan utom böjfjärdern kvarstår ändå
Väggbockstödet är nästan ett krav om det ska gå att bygga med små mått.
Stor risk för att man viker röret för mycket annars och råkar knäcka det istället.
Det kommer inte läcka, men flödet hindras.
Du bör även köpa böjfjädern, det är lättare att på in röret till fördelningsröret då.
Eller byta till PEX, det är också en väg, men allt ovan utom böjfjärdern kvarstår ändå
Medlem
· Stockholms län
· 123 inlägg
Kanon. Har beställt de saker du skrev. Det blir nog toppen.
Tack för hjälpen.
Tack för hjälpen.
Klicka här för att svara