1 661 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Billig och effektiv rörisolering
Jag har ca 12 m mellan vattenmantlad kamininsats och ackumulatortank. Använder alupex rör-i-rör för dragningen och även till VVC. Rören till och från kaminen går samma väg som VVC på denna sträcka och eftersom allt är varmvatten så har jag buntat ihop rören. Dragningen sker i krypgrunden och rören fästs under golvbjälkarna. (Jag har även tilläggsisolerat med cellplast så skruvning sker genom den också, rörbunten ligger ganska nära den)
Nu är planen att linda lite mineralull runt rören, klä med ett extra tjockare lager ull och därefter fästa byggplast med ribbor (ströläkt/bärläkt?) parallellt med rören i hela dess längd som då håller upp alla isolering.
Låter detta som en bra lösning? Bättre förslag?
Nu är planen att linda lite mineralull runt rören, klä med ett extra tjockare lager ull och därefter fästa byggplast med ribbor (ströläkt/bärläkt?) parallellt med rören i hela dess längd som då håller upp alla isolering.
Låter detta som en bra lösning? Bättre förslag?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Snyggt är det kanske inte, men nog kommer det att funka. Har liknande lösningar som suttit i snart 50 år i mitt hus (i mitt fall fastbundet med typ najtråd).
Tack för svaren!
@norrbottenstorpet: Snyggt nej absolut inte! Men det kan jag leva med i krypgrunden.
Najtråd tar jag till mig.
@fredda: Fogskum isolerar inte så bra och lösningsmedlen bryter dessutom ner cellplasten. Dessutom svårt att ändra nåt i efterhand. Tänkte ett ta på att bygga en "kulvert" men det blir krångligt att skära raka kanter utan specialverktyg.
Jag kommer att dra byggplast runt hela "paketet" så det blir som en gigantisk rörskål. Det borde funka. Funderade på aluminiumfolie ett tag men skickar på lite extra isolering istället.
@norrbottenstorpet: Snyggt nej absolut inte! Men det kan jag leva med i krypgrunden.
@fredda: Fogskum isolerar inte så bra och lösningsmedlen bryter dessutom ner cellplasten. Dessutom svårt att ändra nåt i efterhand. Tänkte ett ta på att bygga en "kulvert" men det blir krångligt att skära raka kanter utan specialverktyg.
Jag kommer att dra byggplast runt hela "paketet" så det blir som en gigantisk rörskål. Det borde funka. Funderade på aluminiumfolie ett tag men skickar på lite extra isolering istället.
Klicka här för att svara