Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Precis flyttat in i ett nytt hus från mitten på 40-talet.
2plan samt källare.
CTC 2200 panna samt viking bio pelletsbrännare.
Hur ska man ställa termostater och shunten?
Springer runt som en galning och skruvar fram och tillbaka på shunten och elementen.
Ena timmen är det jättevarmt och ena timmen jättekallt.
Imorse var det 8grader ute och 17 inne
Igår var det 1 grad ute och 23 inne.
Fattar ingenting och blir snart tokig.
Problemfri lösning sökes!
2plan samt källare.
Springer runt som en galning och skruvar fram och tillbaka på shunten och elementen.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Nu är jag inte med?Immobil skrev:
Är total idiot när det gäller sånt här. Alltid haft direktverkande el eller fjärrvärme tidigare så har noll koll.
Man kan alltså inte ställa in på shunt och element så det blir jämn värme i huset dvs om det blir kallt ute så anpassar systemet sig så att det blir samma trmperatus inne som dagen innan då det var varmt ute?
Trodde det var det man hade termostater osv till.
Vart köper man shuntstyrning och kan man montera själv?
Har precis tagit en Thermomatic CBJ shuntautomatik i bruk, och det är en välsignelse. Har rattat in 21 grader på rumstermostaten och den håller det perfekt. Köp något liknande och du blir inte besviken. Thermomaticen är inte särskilt dyr heller, 2500 kr tror jag, och den är enkelt uppbyggd och enkel att installera. Och den sparar energi samtidigt som den höjer komforten. Finns många bra shuntautomatiker, köp någon.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Låter ju kanonbra. Men hur fungerar det när man har 3 rum på övervåningen samt kök, hall och vardagsrum på nedervåningen.Andreas_H skrev:Har precis tagit en Thermomatic CBJ shuntautomatik i bruk, och det är en välsignelse. Har rattat in 21 grader på rumstermostaten och den håller det perfekt. Köp något liknande och du blir inte besviken. Thermomaticen är inte särskilt dyr heller, 2500 kr tror jag, och den är enkelt uppbyggd och enkel att installera. Och den sparar energi samtidigt som den höjer komforten. Finns många bra shuntautomatiker, köp någon.
Mycket stora fönster så det kan bli riktigt varmt inne när solen ligger på.
Termostater anpassar ventilläget beroende på temperaturen och termostatvredets position motsvarar en viss rumstemperatur, medan enkla vred/rattar helt enkelt är en manuell inställning av ventilens strypning och den ändrar därmed inte ventilens läge om innetemperaturen varierar.
Gissar att det du visar på bilden är termostater eftersom de är förhållandevis stora och har luftspalter, vilka förmodligen är där för att känselkroppen i termostaten ska känna temperaturen i luften.
Gissar att det du visar på bilden är termostater eftersom de är förhållandevis stora och har luftspalter, vilka förmodligen är där för att känselkroppen i termostaten ska känna temperaturen i luften.
Nu tjuvar jag in mig lite i tråden med en fundering. Om man har termostater och vill fortsätta använda dom men vill reglera värmen på vattnet som går ut till elementen med shuntautomatik och tex hålla 45 grader på det. Vilken styrning borde man titta på isf?
Shuntstyrningar brukar kunna använda tre givare; framledningsgivare, utetemperaturgivare och innetemperaturgivare. Alla givare behöver dock inte användas, utan det är väldigt vanligt att bara använda framledningsgivare och utegivare. Om du t.ex. använder ute- och framledningsgivare med begränsning på framledningstemperaturen får du vad du vill ha. Egentligen skulle du klara dig med bara framledningsgivaren större delen av året, men då behövs någon manuell åtgärd på sommaren eftersom termostaterna kommer att strypa och den stackars cirkulationspumpen får ett rätt tråkigt liv. Med utegivare klarar många shuntstyrningar att stänga pumpen på sommaren och motionera den ibland så den inte fastnar.
Shunten styr väl vara temperaturen på vattnet som leds till elementen? Om du exempelvis ställer den så att den leder fram vatten som är 40 grader så är det upp till termostaterna på respektive element att öka eller minska genomströmningen i elementet och på så sätt styra temperaturen. Fungerar verkligen termostaterna?hantverkare1 skrev:Precis flyttat in i ett nytt hus från mitten på 40-talet.
2plan samt källare.
Problemet du beskriver brukar man få när man har gamla vred utan termostat, dvs manuell inställning på hur mycket varmvatten som ska flöda genom elementet.
Sätter man shuntautomatik brukar rådet vara att ställa upp ventilerna/vreden fullt på elementen och låta framledningstemperaturen variera.
Själv har jag manuell shunt och manuella vred. Skulle gärna hitta en bra shuntautomatik till min CTC 171, men den har tryckande shunt så jag har inte hittat någon vettig automatik som dessutom har trådlös koppling till en innegivare.
Edit: Bild på vad jag menar med manuella vred
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Min shunt styrning (ThermOmatic ERA 10) kan begränsa framlednings temperaturen, det kan nog dom flesta göra.jixxer skrev:
Men är det en fast temperatur du vill ha så kanske en termisk ventil är det du söker, vilket iofs vore lite underligt då det är trevligt att kunna styra framlednings temperaturen
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Får investera i en shuntstyrning.
Hur funkar det med vatten till dusch och handfat mm, inga konstigheter?
Hur gör man på sommaren?
Som jag förstått det så ska man då slå över pannan till el och inte köra pellets för varmvattnet, korrekt?
Hur funkar det med vatten till dusch och handfat mm, inga konstigheter?
Hur gör man på sommaren?
Som jag förstått det så ska man då slå över pannan till el och inte köra pellets för varmvattnet, korrekt?
Men herr hantverkare. du har ju redan termostater på elementen och då har du den bästa reglering du kan då. Möjligtvis så har stiften i termostaterna fastnat men det går att åtgärda.
Om temperaturen från pannan varierar spelar ingen större roll vid pelleteldning, termostaterna tar hand om värmeregleringen i huset
Det är de stackare som har värmepumpar som får stå ut med innegivarreglering.
Lägg pengarna för en shuntreglering som grundplåt till en modernare brännare med automatisk uraskning och hållbara förbränningsdelar i stället så sparar du många bekymmer och slipper utgifter för nya brännarrör och roster vartannat år.
Om temperaturen från pannan varierar spelar ingen större roll vid pelleteldning, termostaterna tar hand om värmeregleringen i huset
Det är de stackare som har värmepumpar som får stå ut med innegivarreglering.
Lägg pengarna för en shuntreglering som grundplåt till en modernare brännare med automatisk uraskning och hållbara förbränningsdelar i stället så sparar du många bekymmer och slipper utgifter för nya brännarrör och roster vartannat år.