Funderar på att driftsätta dom ack tankar som fins installerade till min kombi panna. Pelletsbrännare står för uppvärmningen men jag upplever att jag har stora förluster i pannan, tycker temperaturen sjunker för snabbt. Eftersom det finns 2x500L installerade som verkar välisolerade så skulle det vara fint att få långa gångtider på brännaren samt minska förlusterna från pannans avkylning. Jag har funderat på en bivalent shunt för att först förbruka energin från pannan och därefter energin från ack tanken. Men hur bör detta kopplas? Första skiss ImageUploadedByByggahus.se1384194850.031846.jpg

Var är lämpligast att ansluta hetvattnet till TVA?

I dag ser det ut så här ImageUploadedByByggahus.se1384195050.465634.jpg

Jag undrar om du kommer vinna något på att koppla in tankarna. Jag menar, kommer pannan stå still och vara kall (mindre förluster) mer eller mindre med tankarna inkopplade? Jag har en känsla av att pannan får gå mer med än utan tankar, men jag kan ha fel?
Är pelletsbrännaren så stark (typ effektiv vedpanna) att det "går på ett kick" att ladda tankarna till höga temperaturer (90-100 gr). Eller kommer pannan att få gå och mala på "heltid" för att inte bara värma huset utan också, som lök på laxen, även värma ett par tankar?

Annat är det med stötvis eldning med stark vedpanna. Då är jag helt med på att koppla in tankar men då talar vi om höga effekter typ 30-60 kw och kanske mer. Hur stark är din pelletspanna?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.