T.lindberg skrev:
Nu är fläktkonvektorn installerad, den funkar utmärkt. Nästan för varmt i källaren. Ha ha...

Kan varmt rekommendera denna produkt!
Kul och hur långt sprider den värme ungefär? Hur räknar man ut driftskostnaden för en sådan egentligen?

Värmespridningen beror nog mycket på hur placeringen är. Min sitter i ett rum och blåser genom en dörröppning till källarhallen, även i motsatt riktning sprids värmen upp i en källartrappa.
Ca 12m framåt och ca 6m bakåt ungefär. I mitt fall så hjälper två gamla radiatorer till lite också.

Har fläkten på mellan hastighet och det räcker långt...
På Max hastighet ska den dra 25W... Tänkte kolla med en mätare under en vecka för att se.
Sedan tillkommer ju värmen från VP.

Jag har just installerat en sådan i min tvättstuga. Angående spridningen beror det nog som sagt på planlösningen. Effekten räcker långt: är ju hiskeliga 4,35 kW!!! Detta räcker teoretiskt att värma halva mitt hus vid typ 25 minus. Jag ställer nu om uppvärmningen till lågtempsystem, dessa passar perfekt när de gamla tunna elementen inte räcker till!

Den ser ut som en innedel av en luftvärmepump (den ÄR nog i själva verket en sådan...) o har fjärrkontroll o inbyggd termostat, timer mm.

En stor fördel m fläktkonvektor är att det går att få mycket värme ur fesljummet vatten, dvs för mig som har ackumulatortank kan jag krama ur de sista ljuva kWh.

Just denna fläktkonvektor från Jula har dock en termostat som stänger av fläkten om vattnets temperatur understiger 24 grader. Säkert bra för komforten i en del sammanhang, men i min tvättstuga där jag tidvis mest är intresserad av att ha underhållsvärme o luftcirkulation passar denna funktion illa. Går ej stänga av funktionen utan meckande (=glöm garantin isf.?..)

Jag installerade samtidigt en aermec ul i bostaden. Den är simplare i styrningen, fläkthastigheten är ställbar i tre lägen. That's it. En radiator med fläkt liksom. Värmer som tusan!

Stenolofanders skrev:
Just denna fläktkonvektor från Jula har dock en termostat som stänger av fläkten om vattnets temperatur understiger 24 grader. Säkert bra för komforten i en del sammanhang, men i min tvättstuga där jag tidvis mest är intresserad av att ha underhållsvärme o luftcirkulation passar denna funktion illa. Går ej stänga av funktionen utan meckande (=glöm garantin isf.?..)
Jag har löst det utan mekingrepp! Om jag ställer den på läge för avkylning istället stänger den INTE av vid 24 grader utan fortsätter att blåsa på vilken temperatur framledningen än har. Perfekt! Kan rekommendera denna produkt till alla som gillar antingen värme eller kyla eller bådadera.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.