Demmpa
Demmpa: Dels ändrar det att du oftast får byta termostaten fritt, kolla stadgarna om de säger något. Dels ändrar det att du kan få tillstånd från styrelsen/föreningen att göra ändringar i värmesystemet, inte säkert att du får göra ändringarna själv utan det kan behöva vara en vvs-firma, i värsta fall en som styrelsen/föreningen godkänner. Värmesystemet tillhör fastigheten och det
4 svar · 547 läst
·
Demmpa
Demmpa: [citat] Tror du att elvärmarna går dygnet runt vinterhalvåret? Skulle inte tro det, i sämsta fall gör de det några enstaka dygn när det är som kallast.
7 svar · 492 läst
L
LaT: [citat] Briketter, funkade jättebra i vedpannan, det ända man fick tänka på var att det är en massa energi i dom där. Man får inte lägga i för många på en gång!
49 svar · 5,3k läst
·
Halvspec
Halvspec: [citat] Ah, smart! Och tack för tipset!
4 svar · 939 läst
·
J
Josth: Termostaten i inlägg #16 är MMA Evosense. Säljs på många olika ställen. Edit: Eftersom den gamla termostaten hade samma gänga som MMAEvosense fungerar förmodligen denna direkt på ventilen men siffrorna för temperaturen stämmer inte om man inte har adaptern till.
18 svar · 6,7k läst
·
E
Emmet: Hallå alla kloka! (Jag har sökt i forumen men inte hittat något riktigt matnyttigt att gå på) Jag har en IVT BVP, med Rego 6XX-system och Husdatakoppling, snart 20 år gammal som värmer ett hus på 1,5-plan+källare och producerar tappvarmvatten. Tyvärr lämnar husets värmetröghet en del övrigt att önska... BVP:n sköter väl sitt jobb helt ok men torde närma sig slutet på sin tid i
0 svar · 431 läst
Demmpa
Demmpa: Ser ut att vara lödda skarvar. Ser nästan ut som någon typ av stålrör. Skrapa på röret som ligger längs väggen/golvet och ta en närbild.
5 svar · 726 läst
·
Demmpa
Demmpa: När det blir varmare ute så blir det automatikt varmare inne, då kommer automatikt golvvärmen att bli svalare dels pga att "pannan" skickar ut svalare framledning, dels pga att rumstermostaterna känner av att rummet är tillräckligt varmt utan att ha "fullt" flöde på golvvärmeslingorna. När man har golvvärme så bör man inte ha rumstermostater/ställdon utan man bör justera in
7 svar · 1,2k läst
·
Demmpa
Demmpa: "Spola" säkerhetsventilen flera gånger. Vrid alltså ratten så att det flödar och släpp ratten, gör det ett antal gånger.
1 svar · 870 läst
·
Krokkodriljo
Krokkodriljo: [citat] Jag fick dra ut sladden till centralenheten (återställning räckte inte) och sedan para ihop med rumstermostaterna igen.
7 svar · 5,3k läst
J
jonaserik: Det är en med byggmått 130 mm ser det ut som, finns på Jula till bra pris. Duger gott och har 40 mm anslutning. Ingen mening med att betala flera tusen för en RR. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilation/uppvarmning/cirkulationspumpar-och-tillbehor/cirkulationspump-436043/
10 svar · 9,9k läst
·
Farstatjej90
Farstatjej90: Inte mig, Demmpa😅
6 svar · 929 läst
·
M
Malin Svedbergh: Tack för två goda råd, blev till att ringa service i morse och ett nytt expansionskärl är på plats. är så glad att jag gick med här😀👍😀
16 svar · 1,2k läst
·
J
JohanLun: [citat] Det är väldigt lätt att koppla ur den om man använt de kopplingar som kom med. Det klarar du själv. Däremot trist att förlora funktionen. Jag försöker vara positiv och tänka att Tibber kommer lösa detta på nåt sätt, om inte annat återköpa den. Jag hade ju en liknande grej med Easee jag köpt via Tibber och de verkade beredda på att kunna behöva ta ansvar, även om det
16 svar · 2,1k läst
·
Pinnen62
Pinnen62: [citat] Tackar, då ska jag nog få ihop det. Tack tack.
2 svar · 519 läst
·
lärjungen
lärjungen: [citat] Ok, förstår. Kanske svårt att jämföra med såpass olika förutsättningar. Jag kommer montera Rockwool flexibatts 220 mm.
14 svar · 1,3k läst
·
G
Guson: [citat] Låter lovande och bra! Jag köper en längd isolering och testar!
2 svar · 689 läst
E
Ezmg: Hej! Jag ska plocka bort ett element i hallen för att istället lägga ner vattenburen golvvärme. Jag har redan lagt ner spånskivor, plåtar samt slangen men jag har lite funderingar på hur man smidigast plockar upp slangen till shunten som ska ersätta elementet. Jag har sett att det finns fina 90-graders rörböjstöd som man kan trä slangen igenom.. men det känns lite bökigt att fräsa
0 svar · 506 läst
C
Castor fiber: Tack! Ni bekräftade det jag misstänkte. Ha en trevlig helg!
3 svar · 687 läst
·
DJUBRE1234
DJUBRE1234: Jag ska bygga ett hus på 210m2 invändigt där jag ska sätta en bergvärmepump. Det blir även ett FTX system för ventilation. Blir frikyla från borrhål med konvektorer i utrymmen där det behövs. Nu till frågan. Ska även bygga ett garage på 60m2, men en lägenhet ovanpå som är 80m2. Där det blir samma upplägg med FTX och frikyla. Tänker även där sätta en bergvärmepump. Jag
0 svar · 447 läst
B
Baloobjörn: Hej, Började renovera en bostadsrätt i hus från 30-talet för 3 månader sedan. Innanför balkongdörren fanns ett antal fläckar på parketten som förra ägaren säger kommer från att dörren stod öppen så att det snöade in rätt så mycket en gång. Fläckarna är helt torra när man känner på dem. Vi har byggt en ny vägg där det tidigare har stått en gammal vägg som den förra
0 svar · 506 läst
·
F
Freddan-70: Kolla Rehau. De hade blåröda fördelare tidigare.
2 svar · 665 läst
·
B
Blackfield: Den ger möjlighet att ansluta kaminen bakåt men en sån ska inte behöva tas bort för att sota. Det brukar alltid gå att få ner plattor och eldstadsbeklädnad så att sotet trillar ner i kaminen när man drar krejsen i skorstenen. Det är så man brukar göra när man sotar
15 svar · 994 läst
·
J
Jochi: [citat] * 2600 W vid dT 10 C ger flödet 225 l/h eller 225 : 3600 = 0, 0625 l/s. Det går bra i de valda dimensionerna som du kan se i ett rördiagram. Ser ut som att du skall ha radiatorer och två golvslingor. Kolla tryckfallet i slingorna som jag antar blir stort, då det kan bli brus i radiatorventilerna om tryckskillnaden skall tas upp i dem. Förr i tiden med stålrör hade man ansl 10 till
1 svar · 1,0k läst
·
useless
useless: [citat] IMI är en koncern inom VVS som bl a äger Tour Andersson (TA). https://climatecontrol.imiplc.com/sv-se/brand/imi-ta
13 svar · 1,8k läst
E
EminaM: Hej! Vi ska göra ett taklyft på vårat hus som är 70kvm stort. I samband med detta kommer vi att förstärka och tilläggsisolera våra ytterväggar. I dagsläget har vi luft/luft värmepump som uppvärmning i huset och är nöjda. Dock är det lite svalare/kallare i sovrummet vintertid (pumpen står i ena änden av huset och sovrummet den andra). Till saken, vi behöver hjälp med att
0 svar · 580 läst
Q
Qnap: Hur löste det sig tillslut? Har en mormor med en panna med samma problem.
8 svar · 3,1k läst
·
Demmpa
Demmpa: Nej, det är inget som tar skada av att det pumpas runt kallt vatten.
3 svar · 497 läst
Demmpa
Demmpa: Är bägge utgående slingorna kalla? Går bägge slingorna till badrummet eller vart går andra slingan? Den termometer som sitter på golvvärmeshunten vid inkommande matningen ska du enkelt kunna flytta till andra mätplatsen strax innan cirkulationspumpen. Vad visar den för temperatur på nya mätplatsen?
9 svar · 927 läst
·
N
Nybyggarn: Vi har värmeväxlare för tappvatten kopplat på en tekniktank i huset, har skrivit lite om systemet här och här om det kan vara till hjälp. Det fungerar mycket bra, snabbt att få varmvatten och i princip obegränsad mängd.
1 svar · 632 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.